Savjeti stručnjaka
DONOŠENJE DOBRIH ODLUKA
Podatci ne mogu odlučiti umjesto vas
objavljeno: 21. listopada 2020.

Tvoje odluke mogu biti najbolje za tebe, ali ne moraju nužno biti najbolje za druge ljude. – Zašto? – Ti nisi drugi ljudi.“ Tako u svojoj knjizi o donošenju odluka piše istraživačica na Sveučilištu Brown Emily Oster.

Potpuno je neupitno da pri donošenju dobrih odluka moramo biti informirani i upućeni u moguće izbore. Međutim, isti podatci ne moraju rezultirati istim odlukama kod različitih ljudi.

O tome govori članak američke učiteljice u ranom odgoju i autorice Amande MORGAN. Pročitajte u nastavku.

Ponijela sam sa sobom vrijednu popudbinu iz razgovora s Emily Oster, istraživačicom, autoricom i majkom. Stručnjakinja u polju ekonomskih znanosti na Sveučilištu Brown (Providence, Rhode Island),Emily Oster proučava mehanizme donošenja dobrih odluka utemeljenih na podatcima. U svojoj najnovijoj knjizi Cribsheet istražuje kako primijeniti tu znanost na odluke s kojima se suočavamo kao roditelji.

Ono što me se posebno dojmilo u našem razgovoru kao i u knjizi, bio je autoričin stav da nije dovoljno reći da slijedimo podatke, odnosno da su podatci naši pokretači.

Prije svega, podatci moraju biti pouzdani. Moramo ih pomno preispitati da bismo se uvjerili da govore ono što mislimo da govore. I drugo, oni moraju biti u kombinaciji s onim što znamo o sebi, kao i o onima na koje će naše odluke utjecati.

PODATCI SU KAO ONAJ MOMAK NA BENZINSKOJ…

Vođenost podatcima (pokretanje na temelju podataka) vrlo je zastupljena posljednjih godina te, iako se slažem s tim principom, povremeno se i borim s njim.

Naravno da se služimo podatcima dok o nečemu informirano odlučujemo. Ali ne sviđa mi se ideja razmišljati o njima kao o nekomu tko upravlja vozilom. Prije bih rekla da su podatci onaj momak na benzinskoj koji ti daje upute kako nekamo stići. Može ti ponuditi i neke neprocjenjive, po život vrijedne uvide. A može biti i potpuno nepouzdan. Dobra je zamisao pitati ga, ali zasigurno moraš prosijati ono što kaže. Razumije li on uistinu gdje si dosad bila, kamo ideš i što voziš? Koristi li se pritom najnovijim mapama dok te upućuje? Je li bio korisnik kakvih halucinogenih sredstava? – Sve su to primjerena pitanja.

Također, kada se služimo podatcima kako bismo bili informirani i donijeli dobre odluke, potrebno je da su oni aktualni, jasni i da se primjenjuju kao odgovor na situaciju koju imamo pred sobom.

Ta uzvratnost na konkretnu situaciju ključna je točka jednadžbe, a ujedno i dio koji se olako preskače.

POSTOJI LI JEDAN PRAVI ODGOVOR?             

E. Oster naglašava upravo taj aspekt svoje knjige podsjećajući roditelje da jednom kada raspolažu podatcima, moraju pogledati sebe i svoje obitelji, i tek tada donijeti odluke utemeljene na informacijama.

Ističe da, i tada kada se provede stroga analiza podataka, može se doći do potpuno različitoga zaključka s obzirom na drugu osobu koja je suočena s istom takvom odlukom. U jednom od mojih najdražih citata, autorica kaže:

Tvoje odluke mogu biti najbolje za tebe, ali ne moraju nužno biti najbolje za druge ljude. Zašto? Ti nisi drugi ljudi.

U ljudskoj je naravi želja da se dođe do tog JEDNOG PRAVOG ODGOVORA koji ćemo moći prenijeti svojoj djeci. Nažalost, u ljudskoj je naravi kritizirati druge zbog izabiranja nečega različitoga s obzirom na naš jedan pravi odgovor.

Pa i kada raspolaže svim podatcima na svijetu, znanost o ljudskom razvoju temelji se na međuljudskim odnosima i ljudskoj posebnosti i neponovljivosti.

Spavati u djetetovoj blizini ili ne tijekom najmlađe dobi? – Pa, o tome postoje podatci, ali isto tako, kako to djeluje na vas i na vaše dijete?

Koji tip predškole izabrati? – Postoje podatci, ali koja od tih malih škola vama izgleda najboljom za vaše dijete?

SUVREMENI TREND –  „NA TEMELJU ISTRAŽIVANJA“

Vezano uz to, poznajem ravnatelje i voditelje koji osjećaju pritisak koji dolazi od njihovih odbora, da predstave potpuno pripremljen kurikul zapečaćen i odrednicom „na temelju istraživanja“. To je razumljiv zahtjev, ali ironija je u tome što najbolja istraživanja zapravo naglašavaju potrebu okružja namijenjena ranom obrazovanju koje će biti uzvratno (uz mogućnost prilagodbe), a ne unaprijed propisano.

Znam da ne mogu mijenjati aktualnu rječničku slagalicu (kao i da sam pritom vrlo sitničava), ali prednost dajem mogućnosti da budem upoznata s podatcima, prije nego mogućnosti da budem pokretana podatcima.

Neosporno se moramo služiti podatcima kako bismo propitali status quo i svoje odluke opskrbili informacijama. Ali oslanjanje na podatke nauštrb ljudske sastavnice izostavlja  jedan od esencijalnih pologa koje imamo.

Sami podatci ne mogu za vas donijeti dobru odluku.

Kako Emily Oster piše: Podatci su isti za sve nas, ali odluke su samo tvoje.

■ NAPOMENA ■ autorica: Amanda MORGAN, magistra obrazovanja u ranom i primarnom obrazovanju (predškolska dob i razredna nastava), autorica, predavačica te savjetnica za rani odgoj i cjelovit odgoj djeteta ■ SAD: Not Just Cute with Amanda Morgan mrežne su stranice koje je Amanda Morgan pokrenula 2008. godine sa svrhom razgovora o temama vezanima uz obrazovanje, osobito uz rano obrazovanje ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ izvornik: www.notjustcute.com ■ photo by Shutterstock  ■