Školska knjiga za vas
■ OŠ POKUPSKO, POKUPSKO ■
Od tradicije do suvremenosti
objavljeno: 6. travnja 2023.

Razvojni put od školskog projekta Kak je negda bilo do zbirke pjesama i priča pod nazivom LEPI NAŠ K(R)AJ.

Kad sam kao učiteljica 1998. došla raditi u OŠ Pokupsko, shvatila sam da dijete, izražavajući se na poznatome mjesnom govoru, postaje sigurnije u komuniciranju. 

U učenika koji se sa standardnim jezikom prvi put susreću u školi, od velike je važnosti zavičajni govor koji služi kao posrednik u nastavnoj komunikaciji prije ovladavanja hrvatskim standardnim jezikom. Metodom razgovora razvija se jezično-komunikacijska kompetencija. Dijete treba poticati u govornom izražavanju, ali je potrebno prvo upoznati njegov zavičaj i jezične vrednote njegove kulturne baštine.

Potječem iz mjesta gdje se govori kajkavskim narječjem, ali svaki mjesni govor ima neka svoje sličnosti, ali i različitosti. Slušajući svoje učenike u slobodnom izražavanju, od 2006. godine počela sam zapisivati riječi koje smo poslije pretvarali u poeziju ili prozni tekst. Slobodom izražavanja zavičajnim govorom potaknula sam učenike na razmišljanje, a onda i na zapisivanje običaja koji polako izumiru u području vukomeričko-pokupskog poddijalekta.

Sve zapise i priče napisane zavičajnim govorom objedinila sam u naš školski projekt Kak je negda bilo koji je dosad predstavljen javnosti.

IZLOŽBA PROJEKTA JASMINKE PODLEJAN ”KAK JE NEGDA BILO”

PRIMJERI DOBRE PRAKSE

ŠKOLSKI PROJEKT „KAK JE NEGDA BILO“

Najveće blago koje jedan narod posjeduje jesu jezik i kultura i zaboravljanjem toga gubi se njegov identitet. Jedna izreka kaže da zaboraviti pretke znači biti potok bez izvora, stablo bez korijena. Ako baštinu prepustimo zaboravu, tko će pisati našu budućnost i naše podrijetlo? Stoga je važno proučavati narodnu baštinu i pokušati sačuvati što više tog blaga u kojem su naši korijeni, povijest, identitet, i prenositi ga budućim naraštajima prije nego što ga vjetar vremena ne pogubi.

Potaknuta tim mudrim riječima, odlučila sam svoje skupljeno blago zapisati i tako očuvati od zaborava.

Zbirka pjesama i priča LEPI NAŠ K(R)AJ rezultat je dugogodišnjega istraživačkog rada.

Potporu je dala Školska knjiga koja je prepoznala vrijednost takva rada s djecom i omogućila predstavljanje zbirke 10. ožujka 2023.

Predstavljanje knjige poduprli su i direktor upravnog odbora Ante Žužul, znanstveni savjetnik u Institutu za etnologiju i folkloristiku te umjetnički ravnatelj Međunarodne smotre folklora Tvrtko Zebec, ravnateljica Hrvatske zajednice osnovnih škola Jasmina Hamer, ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja Vinko Filipović, sa suradnicom, voditelj izdavačke djelatnosti u Pučkome otvorenom učilištu Velika Gorica Stipo Bilić, bivši i sadašnji kolege iz OŠ Pokupsko na čelu s ravnateljicom Šteficom Facko Vrban, KUD Slavuj iz Bukevja, Klub žena Pokupsko s predsjednicom Zoricom Šestak te njezini prijatelji, kolege i obitelj.

Najveća potpora stigla je od bivših i sadašnjih učenika koji su se predstavili svojim pjesmama iz navedene zbirke.

Domaćin na predstavljanju knjige bio je direktor Školske knjige Dario Andretić, a program je vodio Dalibor Petko.

Potporu u stvaranju ove vrijedne zbirke pjesama i priča dali su Tihana Strmo, Nina Kramer, Snježana Marić i Dario Andretić.

Sukladno članku 9. Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (NN 69/99, NN 151/03, NN  157/03, Ispravak):

Nematerijalno kulturno dobro mogu biti razni oblici i pojave duhovnog stvaralaštva što se prenose predajom ili na drugi način, a osobito:

♦ jezik, dijalekti, govori i toponimika te usmena književnost svih vrsta

♦ folklorno stvaralaštvo u području glazbe, plesa, predaje, igara, obreda, običaja, kao i druge tradicionalne pučke vrednote

♦ tradicijska umijeća i obrti.

Očuvanje nematerijalnih kulturnih dobara provodi se izradbom i čuvanjem zapisa o njima, kao i poticanjem njihova prenošenja i njegovanja u izvornim i drugim sredinama.

■  Napisala: Jasminka PODLEJAN, OŠ Pokupsko, učiteljica savjetnica ■   Kreativnost i upornost moje su vrline jer samo kreativan i uporan učitelj može uspjeti u svom poslu ■