Kako je nastala Mala škola roditeljstva? Vrlo jednostavno! Kao svaki problem koji traži rješenje, nakon rada u posebnome razrednom odjelu, daleke 2013. godine, vratila sam se u redoviti odjel u kojemu sam imali PRVI DAN UPOZNAVANJA sa svojim učenicima 1.c razrednoga odjela. Učenici uzbuđeni, sretni i veseli, a roditelji uplašeni…
Nakon male priredbe za nove đake prvake, pozvala sam učenike i krenula s njima prema novoj učionici kako bismo se bolje upoznali. Pričali smo o tome gdje se nalaze, koja pravila vrijede u školi. Odmah sam im otkrila jednu tajnu –jedino čujem učenike koji visoko dignu ruku kada žele nešto reći. Pregledavali smo vesele i šarene udžbenike. Pričali o svim nastavnim predmetima. Dotaknuli se i ocjena. Stara dobra fora s olovkom koja ima dva kraja: ako netko želi peticu [napisano na gornjem kraju olovke] onda odmah povuče i obveze koje petica donosi [napisano na donjem kraju olovke]
Isto tako postoji i druga olovka koja na sebi ima ocjenu jedan i koja isto tako ima dva kraja. Ali na tim su papirima napisani suprotni pojmovi od onih na peticama.
PETICE ■ slušanje učiteljice u školi ■ dizanje ruke kada se nešto želi reći ■ točno i lijepo pisanje domaće zadaće ■ pomaganje prijatelju ■ JEDINICE ■ slušanje roditelja kod kuće ■ neslušanje učiteljice u školi ■ nedizanje ruke kada se nešto želi ■ netočno i nelijepo pisanje domaće ■ nepomaganje prijatelju ■
Naravno da su svi željeli i vidjeli jedino peticu, ali vrijeme je pokazalo da je u tim početcima trebalo jako mnogo razumijevanja i strpljenja za svakoga pojedinog učenika jer svi su oni došli iz različitih obitelji u kojima su roditelji njegovali one vrijednosti koje su sami naučili tijekom svoga života i obrazaca svojih roditelja koje oni sada u svojim novim ulogama samo prenose na svoju djecu.
I tako nakon jednoga posve običnoga pitanja o tomu kako se tko osjeća – djeca sretna, vesela i uzbuđena. A roditelji uplašeni i nesigurni. Odmah u tom trenutku rodila se ideja da pomognem roditeljima svojih učenika kako bi postali hrabriji i sigurniji u sebe pa sam im ponudila Malu školu roditeljstva.
MALA ŠKOLA RODITELJSTVA ciklus je od pet edukativnih radionica za roditelje, jednom mjesečno u školskome prostoru i svaka u trajanju od 75 minuta.
CILJEVI:
- naglasiti važnost roditeljskoga odgoja na emocionalni razvoj djeteta
- ojačati roditeljske kapacitete u preuzimanju aktivne uloge odgajatelja
- osnažiti roditelje da postanu uspješni i odgovorni
MODULI 5 EDUKATIVNIH RADIONICA :
- Roditeljski odgojni stilovi
- Emocije
- Komunikacija
- Disciplina
- Pravila
U uvodnome dijelu radionice neke su mame dragovoljno sudjelovale u kratkoj igri upoznavanja, primjerice: Nije da se hvalim, ja sam Suzana i nije da se hvalim, ali jako dobro plešem. Nastavili smo uz pomoć raznih listića i anketa procjenjivati svoje trenutačne spoznaje vezane za određenu temu. Svaki je odgovor bio točan. Nakon kratke analize tih uradaka mame bih podijelila u skupine. Onda bi one počele izrađivati plakate. Potom bi jedna mama predstavila uradak svoje skupine.
Usporedno s predstavljanjem plakata, ja bih usmjeravala tijek razgovora povezujući ga s trenutačnim iskustvima mama s onim prošlima, koje sam stjecala u svome učiteljskom radu. Na kraju je uslijedila evaluacija radionice. Tražila sam od mama da budu iskrene jer će mi iskrenost najviše pomoći da napredujem u ulozi voditeljice radionice, koju do tada nisam održavala. Povratne informacije u obliku odgovora na postavljena pitanja držala sam iznimno važnima i vrijednima kako bi svaka nova radionica bila još bolja od prethodne. Na kraju ciklusa završenih edukativnih radionica mame bi dobile potvrdu o uspješnoj završenoj Maloj školi roditeljstva.
Tijekom radionica mame su došle do najvažnije spoznaje – svaka od njih ima slične probleme i razmišljanja, ali sada su ih mogle podijeliti s ostalim mamama u skupini. Više nisu bile same, već su mogle računati na podršku i zajedništvo svih nas koje smo sudjelovale, svaka na svoj način, u Maloj školi roditeljstva.
■ piše: Suzana MIKULEC, učiteljica mentorica, OŠ Prečko, Zagreb ■ trenerica rukometa, koordinatorica Školskog volonterskog kluba, organizatorica raznih humanitarnih akcija za potrebite [Dječji dom Zagreb, Udruga Puž, Caritas župe Prečko] , voditeljica pisanja projekata EU, koordinatorica projekta Međugranične suradnje sa Slovenijom, Međunarodni studij hagioterapije, voditeljica Zajednice učitelja koja uči, članica stručnih udruga povezanih uz ekologiju – Udruge Slap, Hrvatske stručne udruge za sunčevu energiju, DOORA-a, organizatorica međunarodnih videokonferencija, voditeljica projekata Male škole roditeljstva i školskih sastanaka za bake i djedove ■