Učitelji stvaraju
OŠ FRANA GALOVIĆA, ZAGREB ■ GLOBAL SCIENCE OPERA (GSO)
Znanost i umjetnost, spoznaja i kreativnost na jednom mjestu
objavljeno: 18. studenoga 2020.

Već treću godinu zaredom učenici Osnovne škole Frana Galovića uz vodstvo učiteljica Sanje Minarik i Jasne Levanić-Rogić sudjeluju u zanimljivom projektu Global Science Opere koji ću vam s veseljem predstaviti.

Global Science Opera organizacija je koja je utemeljena 2014. godine na Sveučilišnom fakultetu Stord u Norveškoj. Okuplja znanstvene i umjetničke institucije, škole, sveučilišta sa svih naseljenih kontinenata. Započela je sa svojim radom suradnjom na nekoliko međunarodnih projekata s institucijama i volonterskim mrežama: projektom CREAT-IT Europske komisije, projektom Globalne ruke na svemir (GHOU)programom za obuku nastavnika u Galileu (GTTP), a danas okuplja znanstvene i umjetničke institucije iz preko  38 zemalja svijeta.

Glavna je inicijativa ove važne organizacije povezivanje znanosti i umjetnosti koja je počela 2014. godine radom na projektu Skylight, a glavni su zadatci projekta bili:

■  napisati znanstvenu operu na način da se u školama s djecom i mladima kreativno pristupi istraživanju znanosti i umjetnosti surađujući sa Sveučilištem Stord

■  stvoriti globalnu mrežu učitelja  prirodoslovlja

■  osmisliti učenje na daljinu temeljem uporabe  ICT-a.

Učenici koji su sudjelovali u stvaranju opere mogli su komunicirati s profesorima iz svih zemalja, skladatelji s fizičarima, učitelji prirodnih znanosti s učiteljima glazbe i opernim pedagozima, a svi su sudionici mogli međusobno učiti i istraživati određenu i odabranu temu prema demokratskim načelima poštovanja i prijateljstva koja Global Science Opera voli nazivati srcem ove velike zajednice.

Godine 2016. GSO će postati vodeća inicijativa projekta Europske komisije „Razvijanje privlačne znanstvene učionice (CREATIONS)˝ i nastavljaju s projektima Ghost Particles, Moon village i nama važnim projektom One ocean jer smo se i mi  2018. godine uključili u ovaj projekt kao jedini partneri iz Hrvatske.

 ■  Što znači rad na Global Science Operi i kako ona nastaje?

Nakon odabira teme koju mogu predlagati svi sudionici, kreće znanstveno-istraživački rad. Tako smo mi u projektu One ocean – projektu kojem je glavni cilj probuditi ekološku svijest svih stanovnika Zemlje i poticati jačanje zajedništva u svijetu u problematici zaštite okoliša, dobili temu Otapanje ledenjaka. Za sve zainteresirane učenike u razrednoj nastavi, osobito za one koji pohađaju eko-skupinu ili se vole kreativno umjetnički izražavati, organizirali smo predavanja i radionice na temu globalnog zatopljenja. Predavanja im je priredila profesorica biologije iz naše škole uz pomoć učenika eko-grupe. Na ovaj je način uspostavljena suradnja viših i nižih razreda, a stariji su učenici uživali u zajedničkom radu i poučavanju mlađih. Učenici, koji su pripremali predavanja, u svakom su trenutku imali podršku znanstvenika i profesora u mreži GSO-a koji su im slali materijale za učenje i istraživanje, prigodne videomaterijale koje su iskoristili za pripremu sadržaja i aktivnosti  našim mlađim učenicima. Kada smo prikupili dovoljno znanstvenih spoznaja o temi globalnog zatopljenja i otapanja ledenjaka, i zadovoljili svoju znatiželju, započeo je kreativan dio posla. Našim mlađim učenicima itekako zanimljiv, izazovan i zabavan. Svaka zemlja, koja sudjeluje u stvaranju opere, ima potpunu slobodu u izboru načina na koji će se kreativno izraziti: hoće li to biti izložba likovnih radova, recitacija, ples, igrokaz, izrada animiranog  filma, digitalna animacija – izbor je svake zemlje.

U tome i jest najveće bogatstvo Global Science Opere: kreativnost izražena na različite načine. Ograničeno je jedino trajanje priloga – dvije minute po zemlji.

Naši su se učenici uz našu podršku i poticaj odlučili stvoriti pjesmu i snimiti glazbeni spot. Zajednički smo osmišljavali tekst naše pjesme, uglazbili je i snimili glazbeni videospot uz pomoć roditelja – snimatelja. U osmišljavanju naše točke uključila se i likovna skupina naše škole izradivši nam panoe i osmislivši scenografiju. Našu pjesmu nazvali  smo Eko teme, a evo i teksta pjesme:

EKO TEME

Zašto da i zašto ne trebaju nam eko teme.

Koga briga ili nije, sunce zemlju jače grije.

Svijetu ovom divim se, volim ga najviše.

Sunčanja više nema, ako nemaš UV krema,

globalno je zatopljenje mnoge donijelo probleme.

Kiše padaju jake, ledenjaka sve je manje,

razina se mora diže, pijavice sve su bliže,

hej, hej, hej,hej – hej hej!

Ova vrlo jednostavno ispričana priča o problemu globalnog zatopljenja i otapanja ledenjaka nastala je  temeljem učenja i istraživanja uz pomoć starijih učenika naše škole, njihovih profesora i uz podršku mreže znanstvenika koji djeluju u Global Science Operi. Nakon što smo napravili i poslali svoj uradak u GSO, oni tada stvaraju znanstvenu operu objedinjavanjem svih radova. U cijelu priču znanstvene opere One ocean uvode nas norveška djeca koja se javljaju između scena i povezuju cijelu priču u jedinstvenu cjelinu. Ukratko ću vam ispričati priču. Djeca odlaze s roditeljima djedu i baki koji žive uz more i tu se susreću s različitim vrstama zagađenja oceana – npr. uginule ribe koje su pojele komadiće plastike. Nakon razgovora djece o zagađenju, slijedi uradak zemlje kojoj je zadatak prikazati problem izumiranja riba u oceanu ili primjerice djecu na plaži uhvati snažno nevrijeme i tada se pojavljuje uradak zemlje koja je prikazala posljedice klimatskih promjena kao što su česti uragani i pijavice. I na kraju, određenog datuma, u dogovoreno vrijeme, kreće live streaming – prijenos opere uživo. Napeto smo iščekivali taj dan i prijenos gledali zajedno s roditeljima u knjižnici škole. Cijela se opera može pogledati na sljedećem videouratku.

Ono što možemo potvrditi jest da su naši učenici uživali u cijelom procesu zajedničkog stvaranja, ali su jednako uživali u krajnjem uratku gledajući cijelu operu. Imali su priliku vidjeti djecu  s drugih kontinenata koja su izgledom različita od njih, a povezala ih je zajednička tema i zajednički rad na operi. Čuli su i različite jezike jer su se zemlje trudile napraviti scenu na materinskom jeziku. Ovaj je rad i veliko bogatstvo za nas učitelje jer smo se povezali s  učiteljima predmetne nastave, s  učiteljima iz drugih zemalja, uključili smo u rad i  roditelje naših učenika, kao i lokalnu zajednicu, prikazavši glazbeni spot na raznim događanjima u naselju.

FOTOGRAFIJE SA SNIMANJA:

Naredne su godine učenici i dalje željeli sudjelovati u ovom projektu pa smo 2019. godine na isti način obradili zadanu temu Gravitacija, a uradak se može vidjeti u sljedećem videu.

■  Evo i teksta naše pjesme:

Gravitacija

Što bi to bilo?

što se zbilo?

Jabuka je pala ravno ispod stabla.

Privlači je zemlja koja silu ima

u masi se krije

i nikad se ne mijenja.

Gravitacija ,

privlačna  je sila dvaju tijela

kad je ne bi bilo –

plutalo bi sve do stropa put neba.

Zašto je Newton toliko važan?

Čak i Albert, čuveni Einstein?

Fizičari važni oni su bili,

odgovore mnoge su dali o toj sili.

FOTOGRAFIJE SA SNIMANJA:

Ove je godine tema znanstvene opere Energija u svim svojim obnovljivim oblicima. I opet su naši daroviti i talentirani učenici dobili priliku proučavati i istraživati temu koja ih zanima, aktivno učiti, a zatim se kreativno izraziti ili svojim znanjem usmjeriti naše učenike – plesače što  bi plesnim pokretima i plesnim improvizacijama trebalo prikazati. Odlučili su se za plesni prikaz teme Energija vjetra i vjetrenjače i s veseljem očekujemo premijeru opere koja će biti 20. studenoga 2020. u 14:00 sati. Budući da je rad s darovitim učenicima dio Erasmus + KA1 projekta naše škole – Jednaki u različitosti, uključivanjem u ovaj projekt ostvarili smo i dio ciljeva iz projektne prijave, kao što su internacionalizacija škole, uključivanje u međunarodne projekte s temom darovitosti učenika i poticanje i podrška darovitih učenika u razvijanju njihovih potencijala u području interesa.

FOTOGRAFIJE SA SNIMANJA:

NAJAVA OPERE:

■  KAKO SE UČITELJI I UČENICI MOGU UKLJUČITI U OVAJ PROJEKT?

Uključiti se u GSO zajednicu znanstvenika, umjetnika i učitelja je lako, besplatno i sigurno može zadovoljiti interese učitelja iz različitih područja.

Možete ih pronaći i javiti im se putem OVE POVEZNICE.

Od 2019. godine GSO je primljena u Erasmus+program Europske unije te u sklopu organizacije GSO4SCHOOL nude mogućnost podučavanja GSO metodologiji rada.

Voljeli bismo imati još predstavnika iz Hrvatske te se i na taj način pokazati kao zemlja koja je otvorena za suradnju s učiteljima i učenicima iz drugih zemalja.

■  Piše: Sanja Minarik, učitelj-savjetnik ■ učiteljica RN ■ OŠ Frana Galovića, Zagreb ■