
Vještine korištenja računalnim programima, razumijevanje medijskih poruka, navigacija internetom te kritičko razmišljanje o digitalnom sadržaju karakteristike su digitalne pismenosti, jedne od osnovnih vještina učenika 21. stoljeća. Moramo učestalo naglašavati prednosti i izazove digitalne pismenosti te pametno balansirati između tradicionalne i digitalne pimenosti.
Uz digitalnu su pismenost nužno vezane i sljedeće teme: opasnost od pretjerane ekranizacije, ovisnost o internetu, neprimjereni sadržaji za djecu i sigurnost na internetu. Zbog svega je toga važno s učenicima tijekom cijele nastavne godine razgovarati i educirati ih o pravilnom korištenju internetom i sigurnosti na interenetu.
Svake godine đaci OŠ Bol, Split sudjeluju na Danima sigurnijeg interneta provodeći razne aktivnosti kojima bi se poticalo na promišljanje o korištenju internetom i stvaranju sigurnog digitalnog okružja.
Moji učenici 2. a razreda sudjelovali su na dvosatnoj radionici. Istražili smo koliko se slobodnog vremena tijekom dana provede na internetu, koje sadržaje najviše gledaju, koje igre igraju i kojim se aplikacijama najčešće koriste.
Ozbiljno smo razgovarali o tome kakvu kontrolu imaju i koja su im ograničenja postavili roditelji. Raspravljali smo i o tome kako bi mogli kvalitetnije iskoristiti vrijeme osmišljavajući vagu balansa. Teme drugog dijela radionice odnosile su se na opasnosti koje krije internet, kako se savjesno i odgovorno ponašati, kako komunicirati i izbjeći potencijalne digitalne opastnosti. Moji su osnovci u grupama izrađivali plakate na kojima su jasno istaknuli poruke o sigurnosti na internetu.
Na kraju smo sve zanimljive ideje, komentare i zaključke pretvorili u razrednu izložbu.
Zaključili smo da više slobodnog vremena moramo provoditi u igri i šetnji s prijateljima te više čiati.
Dan sigurnijeg interneta održava se jednom godiišnje kada s učenicima intezivno razgovaramo o sigurnosti i pravilnom korištenju internetom. Internet nam pruža neograničen pristup znanju i informacijama, potiče samostalno učenje i istraživanje. Bogatstvo digitalnih alata učenicima omogućava kreativnije izražavanje stvarajući videa, stripove, slike… Naš je zadatak učiti ih kako se pametno koristiti digitalnim tehnologijama stvarajući tako digitalno odgovorne ljude.
■ Napisala: Danijela MAURAC, učiteljica razredne nastave | Osnovna škola Bol, Split ■