Iz školskog svijeta
OSNOVNA ŠKOLA BISAG
Projekt „Vrijeme za sebe, tebe, nas“
objavljeno: 2. ožujka 2023.

Projekti, projektna nastava i projektni rad postali su neizostavan dio školske kulture i sastavni su dio svakog školskog kurikuluma. Razvijanje projektne kulture, planiranje, realizacija i evaluacija projekata podižu kvalitetu odgojno-obrazovnog rada u školi, osnažuje suradnju i interakciju između učitelja, povećavaju kompetencije učitelja i na taj način stvaraju osnovu za nove i izazovnije projekte.

Ciljevi projekta, koje provodimo u školi, uvijek su fokusirani na razvoj suradničkog učenja, timskog rada i kompetencija učenika koje će im biti potrebne za snalaženje u svakodnevnim životnim situacijama, za savladavanje sadržaja u srednjoj školi i u daljnjem privatnom i profesionalnom životu.

Aktivno je učenje usmjereno cjelovitu razvoju učenika i imperativ je suvremenog odgojno-obrazovnog procesa, a upravo se ono ostvaruje sudjelovanjem učenika u projektnim aktivnostima. Osim što će aktivno učiti, učenici će projektnim aktivnostima razvijati organizacijske i upravljačke sposobnosti, sposobnosti donošenja odluka, postavljanja ciljeva, rješavanja problema, timskog rada, razvijati komunikacijske vještine; postajati otvoreni za nove ideje i mogućnosti te stvarati rješenja; ponašati se društveno odgovorno; razvijati upornost, pozitivan odnos prema radu i radnim navikama; razvijati sposobnost samoprocjene i kritičkoga mišljenja, definiranja i rješavanja problema.

U namjeri razvijanja i njegovanja projektne kulture u školi projekti su obvezna sastavnica naših školskih kurikuluma. Upravo smo se zbog toga ove školske godine uključili kao partneri u projekt kojem je nositelj udruga SVIMA. Na sjednici Učiteljskog vijeća održanoj početkom siječnja voditeljica projekta Juliette Janušić predstavila je učiteljima i stručnim suradnicima projektne aktivnosti projekta „VRIJEME ZA SEBE, TEBE, NAS“ koji provodi udruga SVIMA s partnerskim školama Osnovnom školom Bisag i Osnovnom školom Vis.

Projekt započinje tijekom siječnja 2023., a trajat će do kraja nastavne godine.

Specifični je cilj ovog projekta unaprijediti osobni i socijalni razvoj djece / osnovnoškolskih učenika u dobi od 8 do 14 godina te kvalitetu njihove interakcije s vršnjacima, roditeljima, školom i lokalnom zajednicom u kontekstu posljedica/utjecaja pandemije bolesti COVID-19 u manjim, geografski izoliranim sredinama.

Projekt financira Ministarstvo znanosti i obrazovanja temeljem rezultata Natječaja za dodjelu bespovratnih sredstava projektima udruga u području izvaninstitucionalnoga odgoja i obrazovanja djece i mladih u školskoj godini 2022./2023.

U razdoblju siječanj 2023. – lipanj 2023. za učenike je naše škole predviđena provedba sljedećih projektnih aktivnosti:
  K(njiževni) F(ilmski) G(lumački) LAB: Prepoznaj se, izrazi se!
  Radionice DJ-inga: Remiksiraj svoje emocije!
  Blackout poetry radionice: Stihom i slikom do empatije.
  Radionice medijske pismenosti i komunikacijskih vještina: Mala podcast (red)akcija.
  Panel-rasprave: Lokalna zajednica, škola i roditelji u (post)COVID-19 okruženju.

Koordinatorica je projekta u našoj školi učiteljica hrvatskoga jezika Sanja Mamić, a u projektne su aktivnosti uključeni zainteresirani učitelji koji žele unaprijediti svoja znanja i kompetencije.
U četvrtak 19. siječnja u OŠ Bisag održan je prvi niz aktivnosti pod naslovom K(njiževni) F(ilmski) G(lumački) LAB: Prepoznaj se, izrazi se! partnerskog projekta „VRIJEME ZA SEBE, TEBE, NAS“.

Riječ je o različitim radionicama kojima je namjera uživljavanje u složene obiteljske situacije, odnosno sadržaje iz odabranih književnih i filmskih djela za djecu i mlade te sadržaj kazališne predstave i kritičko promišljanje o istima, uz usvajanje novih scenskih vještina i mogućnost osobnog kreativnog izražavanja.

Tako su mlađi učenici s voditeljicom aktivnosti Juliette Janušić i svojim učiteljicama gledali prekrasan živopisan češki igrani film PLAVI TIGAR (red. Petr Oukropec i Bohdan Sláma, 2012.) iz jedinstvene CinEd zbirke europskih / umjetničkih filmova za djecu i mlade dok su stariji učenici sudjelovali u aktivnostima čitanja kratkih priča iz zbirke TVOJA PRIČA ZVUČI SULUDO Silvije Šesto, poznate lektirne autorice, koja duhovito, suvremenim jezikom i stilom, piše o temama bliskim djeci i mladima.

Učenike je oduševio dječji igrani film Plavi tigar, nastao prema istoimenoj knjizi koji na zanimljiv način, umetanjem animiranih isječaka u igrane dijelove filma, prikazuje maštoviti dječji svijet u kojem najvažniju ulogu imaju priroda i životinje, čitanje knjiga i crtanje te pravo dječje prijateljstvo i prisni odnosi s roditeljima. Naši su školarci pažljivo pratili napetu filmsku radnju i potragu za plavim tigrom koji se pojavio u gradu i poremetio planove zlom gradonačelniku. Koliko im se svidio film, pokazali su najmlađi učenici koji su sa svojom učiteljicom Snježanom Antolković nakon gledanja filma crtali dojmljive filmske prizore.

Napete su bile i priče koje su istoga dana slušali i o kojima su razgovarali učenici viših razreda. U dirljivoj se Brezovitoj priči obrađuje složena obiteljska situacija s dementnim djedom dok je u priči Hajd’mo malo šarat prikazano kako se može i treba oduprijeti vršnjačkom pritisku kad su u pitanju društveno neprihvatljiva ponašanja. Učenici su se složili s voditeljicom da vrijedi čitati jer u književnim djelima možemo puno naučiti u životu i ljudima, ali i o sebi samima.

Unutar projektne aktivnosti K(njiževni) F(ilmski) G(lumački) LAB: Prepoznaj se, izrazi se! projekta „VRIJEME ZA SEBE, TEBE, NAS“ učenici 7. i 8. razreda  gledali su početkom veljače kazališnu predstavu SAMOIZOLACIJA U 40 MINUTA autora i izvođača Jure Ruže (Jura Ruža), mladog glumca, člana varaždinskog kazališta Gllugl. 

Predstavu su učenici gledali na pozornici Pučkog otvorenog učilišta u Svetome Ivanu Zelini.

Riječ je o predstavi s elementima fizičkog, neverbalnog teatra i lutkarstva u kojoj je prikazan život tijekom pandemije te opsjednutost epidemiološkim mjerama.

Nakon predstave uslijedio je razgovor s autorom/glumcem tijekom kojeg su učenici naučili osnovno o neverbalnom i lutkarskom kazalištu, saznali sve o nastanku ove jedinstvene predstave i pritom pokazali senzibilitet za ovakvu formu lutkarskog kazališta za odrasle prepoznavši točno trenutak u kojem na scenu stupa drugi lik, tj. lutka, a otkrili su nam i koje su im navike ostale iz pandemijskih vremena.

Aktivnost K(njiževni) F(ilmski) G(lumački) LAB: Prepoznaj se, izrazi se! objedinjuje različite radionice kojima je namjera uživljavanje u složene obiteljske situacije, odnosno sadržaje iz odabranih književnih i filmskih djela za djecu i mlade te sadržaj kazališne predstave i kritičko promišljanje o istima, uz usvajanje novih scenskih vještina i mogućnost osobnog kreativnog izražavanja

Jura je Ruža u okviru projektnih aktivnosti K-F-G LAB bio naš gost i 10. veljače kada je za naše učenike 5. i 6. razreda održao još jednu glumačku radionicu neverbalnog teatra.

Tijekom dva školska sata učenici su se upoznali s pojmom neverbalnog teatra i lutkarstva, a zatim je uslijedio praktični dio – vježbe s učenicima na konkretnim zadacima u obliku kratkih vođenih improvizacija.

Prvi je mjesec provedbe projekta „VRIJEME ZA SEBE, TEBE, NAS“ za učenike OŠ Bisag bio vrlo koristan i raznolik. Učenici su bili uključeni u raznovrsne književne, filmske i glumačke aktivnosti razvijajući svoje vještine i kompetencije šireći svoja znanja iz područja književnosti, filma i kazališta.  

S obzirom na to da je cilj radionica unaprjeđenje osobnog i socijalnog razvoja osnovnoškolskih učenika, njihove interakcije s vršnjacima, roditeljima, školom i lokalnom zajednicom, tijekom sudjelovanja u radionicama učenici su razvijali svoje socijalne vještine i kompetencije. Radionice su bile usmjerene na razvijanje samopoštovanja i samopouzdanja, upravljanje ponašanjem i emocijama; razvijanje empatije i prihvaćanje različitosti, razvijanje socijalnih i komunikacijskih vještina, suradnju i timsko učenje; na razvijanje odgovornog ponašanja prema sebi i drugima, strategije rješavanja problema i kritičko razmišljanje. U okviru ovoga projekta učenike OŠ Bisag čeka još mnogo zanimljivih i korisnih radionica.

■  Napisala: Draženka ŠVELEC-JURIČIĆ, ravnateljica | OŠ Bisag ■