Iz školskog svijeta
■ OŠ KAJZERICA, ZAGREB ■
Učionica po mjeri učenika
objavljeno: 13. siječnja 2022.

Početak je nastavne godine svakom učeniku pomalo stresan, ali i pun očekivanja. Vesele se ponovnom susretu sa svojim prijateljima, svojoj učiteljici, ali i svojoj učionici. Učionica je njihov prostor u kojem se žele osjećati zaštićeno, slobodno, kreativno i sretno.

Uoči svakog početka nove školske godine osmišljavam kako urediti učionicu za svoje učenike. Oduvijek pazim da prostor, u kojem s njima boravim, bude ugodan oku i učenicima zanimljiv. Što učiniti kako bi oni bili što uspješniji u radu, kako ih motivirati i zainteresirati za rad, a biti zadovoljan i učinkovit učitelj?

Primarno je stvoriti uvjete u kojima će učenici sudjelovati u radu rasterećeno i sigurno ne plašeći se neuspjeha. Uvjete u kojima će učenici uspješno povezati svoje iskustvo, znanje i osjetiti zadovoljstvo učenja, nešto što će im koristiti u svakodnevici. Svoju učionicu početkom rujna pretvaram u učionicu po mjeri svojih učenika. Svaki kutak postaje jedna priča koja učenicima stvara osjećaj zajedništva, razvija kreativnost i prihvaćanje pridonoseći sretnom boravku u školi. Možda će to biti neki kutak, centar, škrinjica, registrator… Važno je da svi učenici budu uključeni u život svoje učionice.

■ PRIJATELJICA / PRIJATELJ TJEDNA

Svaki tjedan (redom koji sami odredite) jedan se učenik sam predstavlja ostatku razrednoga odjela. Pano je taj tjedan njegov. Može  ga popuniti svojim fotografijama s izleta, zapisima o hobijima, svojim likovnim, literarnim i ručnim radovima, bilješkama o filmovima, glazbi, knjigama, igricama koje voli… Tako dobiva priliku reći drugim učenicima u svom razrednom odjelu nešto što želi da o njemu saznaju, ima se priliku pohvaliti. U konačnici, ima priliku vidjeti kako će drugi reagirati na njegovo predstavljanje te što će zapisati o njemu u razrednu knjigu dojmova.

■ NAZOČNOST / NENAZOČNOST NASTAVI

Potrebno je pripremiti fotografiju škole i doma. Izrezati od mosgumija ili tvrđeg kartona likove djevojčica i dječaka. Na njih upisati imena učenika. Dnevno voditi brigu o nazočnosti učenika na nastavi ili boravku kod kuće. (2. fotografija)

■ ŠKRINJICA PRIJEDLOGA

Bilo bi dobro u učenicima razvijati naviku slanja povratnih informacija o nastavi i poučavanju te predlaganja poboljšanja i promjene u načinu rada, odnosima u razredu i slično. Na taj bi način doista aktivno sudjelovali u kreiranju života i rada  razrednog odjela. U tome im može pomoći škrinjica za ubacivanje prijedloga. Učiteljica otvara škrinjicu (kutijicu) dan prije sata razrednog odjela. Čitaju se prijedlozi i jedan se dio sata posvećuje razgovoru i analizi navedenoga. To učenicima puno znači, imaju osjećaj da ih se čuje, poštuje, da mogu biti pokretači promjena u svom razrednom odjelu.

■ OSJEĆAJI

Za svaki trenutak boravka u školi učenik može izraziti svoje osjećaje. Potrebno je izraditi primjere osjećaja i uokviriti pojedini osjećaj. Ispisivanjem imena učenika na kvačicama te učvršćivanjem magneta okvira i kvačice učenik bilježi kako se osjeća u određenom trenutku.

■ PENJALICA

Razrednim ljestvama, penjalicom, moguće se koristiti pri obradi tablice množenja ili usvojenosti razine čitanja dok se ne postigne cilj (usvojenost u potpunosti putovanjem, pomicanjem tenisica na kojima je ime do vrha ljestvi).

■ CENTAR ZA ČITANJE

U centru za čitanje učenici doživljavaju vrijednost čitanja susretima s različitim slikovnicama i dječjim časopisima. Čitajući i pričajući o pročitanom, bogate svoj rječnik te se opismenjavaju.

■ MATEMATIČKI CENTAR

Matematičke igre i matematičke aktivnosti, prilagođene temi i individualnoj potrebi učenika, olakšavaju uvježbavanje i usavršavanje vještina naučenih na nastavi. Matematički centar sastavni je dio svakodnevne nastave matematike dostupan svim učenicima te omogućava smislenu praksu utemeljenu na ciljevima kurikuluma i potrebama učenika. Različitim se aktivnostima ostvaruju individualne potrebe učenika.

■  PERSONALIZIRANI PAPIRNATI PRETINCI OD REGISTRATORA

Kartonske je pretince moguće personalizirati lijepljenjem fotografije na svaki zasebni registrator. U njih se mogu odlagati dječji literarni i likovni uradci .

Interijer učionice, u kojoj borave učenici, ima važnu ulogu u životima učenika i učitelja. Prostor je sastavan dio procesa učenja i socijalizacije svakog učenika, ali i njihovih učitelja. Otvoreniji i fleksibilniji prostor potiče na aktivnije i dinamičnije učenje.

■   Napisala: Ines Smolčić, učiteljica savjetnica, OŠ Kajzerica, Zagreb ■