Aktualno
♦ DJEČJI VRTIĆ „CVRČAK” ZAGREB ♦
Montessori skupina Ljubičica kuha pekmez od šljiva
objavljeno: 1. listopada 2025.

Početak je pedagoške godine često obilježen izazovima prilagodbe za djecu, ali i za roditelje, i odgojitelje. U Montessori skupini Ljubičica borave djeca različitih uzrasta: neki se susreću s vrtićem prvi put, neki dolaze iz drugih skupina, a neki se vraćaju s ljetnog odmora.

Umjesto klasičnog i pomalo stresnog ulaska u novu rutinu, proces smo prilagodbe obogatili interaktivnim aktivnostima koje djeci omogućavaju aktivno sudjelovanje.

Projekt izrade pekmeza od šljiva pokazao se kao odličan alat za olakšavanje prilagodbe pružajući djeci osjećaj sigurnosti, pripadnosti i radosti.

MULTIDISCIPLINARNI PRISTUP

Izrada pekmeza nije samo kulinarska aktivnost već i sveobuhvatan pedagoški projekt.

Tijekom ovog procesa, osim učenja o pripremi hrane, djeca razvijaju i niz ključnih vještina. Aktivnosti obuhvaćaju sva razvojna područja Montessori pedagogije: svakodnevni život, osjetilnost, jezik, matematički um i kozmički odgoj.

U početnoj su fazi najmlađi oduševljeno prali šljive osjećajući ih pod prstima i promatrajući kako se čiste i mijenjaju boju. Sortiraju ih, premještaju i broje. Starija djeca prilagođenim priborom, uz oprez i nadzor, sudjelovala su u vađenju koštica i rezanju voća. Korištenje pravim i prilagođenim alatima, poput malih noževa i dasaka za rezanje, daje im osjećaj važnosti i odgovornosti. Tijekom procesa posebna je pažnja usmjerena na higijenu: osobnu, higijenu površina, pribora za rad i voća. Cijela priprava zahtijeva timski rad i podjelu zadataka.

Tijekom ovih aktivnosti poticali smo razvoj krupne i fine motorike, koordinacije oko-ruka,  senzorne percepcije, bogatili rječnik, spajali broj i količinu istovremeno razvijajući koncentraciju, strpljenje, samopouzdanje i osjećaj kompetentnosti. Djeca su potaknuta na dvosmjernu komunikaciju i interakciju, međusobno i s odgojiteljicama. Proces je kuhanja pekmeza omogućio djeci konkretno promatranje fizikalnih i kemijskih promjena pružajući prigodu za, većini, potpuno novo iskustvo.

OSJETILNO ISKUSTVO

Cijeli projekt obiluje osjetilnim iskustvima. Miris se kuhanih šljiva širi sobom stvarajući ugodnu i senzorno stimulativnu atmosferu, što je ključno za ublažavanje stresa tijekom prilagodbe.

Djeca su aktivno promatrala kako se šljive kuhaju i pretvaraju u gustu sjajnu smjesu pokazujući veliko zanimanje i veselo iščekujući kušanje pekmeza. Degustacija finalnog proizvoda pružila je ugodu i u gustativno perceptivnom smislu, što je potaklo stvaranje i učvršćivanje socio-emocionalnih veza unutar skupine.

Uživanje u plodovima zajedničkog truda doprinjelo je stvaranju osjećaja kompetentnosti, ponosa, važnosti i pripadnosti skupini. Osim toga, proces je pripreme i degustacije hrane asocirao djecu na obiteljsko okružje što je rezultiralo osjećajem opuštenosti i sigurnosti.

SIGURNOST NA PRVOM MJESTU

Ključ uspjeha ovakvog projekta leži u pravilnojpripremii nadzoru. Odgojiteljice pripremaju sigurno okružje potičući djecu na istraživanje i suradnju. Korištenje sigurnosnim kapama, čistim posudama i radnim površinama naglašava se važnost higijene. Kuhanje se odvija na prenosivom indukcijskom kuhalu – kontroliranom temperaturom daleko od dječjih ruku.

Odgojiteljice preuzimaju ključne faze procesa koji djeca promatraju sa sigurne distance. Tijekom ovakvih i sličnih aktivnosti odgojiteljice imaju ulogu facilitatora koji pomažu skupini u ostvarivanju cilja.

Integracija ovakvih aktivnosti u kurikul ranog i predškolskog odgoja pokazuje kako se prilagodba na boravak u vrtiću može olakšati. Aktivnim sudjelovanjem djeca stječu pozitivna iskustva postavljajući dobre temelje za uspješnu pedagošku godinu koja je pred nama.

■ Napisale: Stela Martinović, spec. app.,  Snježana Rakoš,  mag. praesc. educ. , Biserka Bunčić,  bacc.  paed., Montessori  odgojiteljice | Dječji vrtić “Cvrčak” Zagreb