Aktualno
ISKUSTVA IZ DRUGIH ZEMALJA NA JEDNOME MJESTU
Razgovori o nastavi u novim uvjetima
objavljeno: 14. rujna 2020.

Mike Anderson, učitelj i savjetnik, s više od 25 godina rada u učionici, autor i predavač, govori o iskustvima nastave u novim uvjetima koje je uspio sabrati na međunarodnom skupu ravnatelja i koordinatora različitih škola s raznih strana svijeta. Neki su postupci istovjetni, a po nekima se i razlikuju, i zemlje, i škole, no svima je u središtu interesa sačuvati ljudskost i primjerenost nastave u novonastaloj situaciji globalnoga ometanja uobičajenoga rada škola i obrazovnih ustanova.

U Sjedinjenim Američkim Državama mnogi su učitelji, roditelji i učenici ispunjeni neizvjesnošću i strahom pitajući se što donosi jesen. Mnogo je nepoznanica. Imamo toliko pitanja. Hoće li mlađa djeca biti sposobna držati socijalnu (fizičku) distancu? Hoćemo li svi morati nositi maske? Na koji način će djeca ujutro ulaziti u školsku zgradu i kako će se kretati prema školskom dvorištu za vrijeme odmora? Što ako su neki učitelji [visokorizični] zabrinuti da će oboljeti, hoće li im biti dopušteno poučavanje na daljinu i tada kada se škola otvori?

U ovom trenutku nemamo način odgovoriti na sva ta pitanja. Otuda osjećaji neizvjesnosti i straha od nepoznatoga. Kad bismo barem mogli zaviriti u budućnost…

Na nekim način i možemo. Mnoge su zemlje već otvorile škole, a mi možemo učiti iz njihova iskustva.

Bivši učitelj i ravnatelj Matt GLOVER, koji danas djeluje kao međunarodni savjetnik o najboljim praksama stjecanja različitih oblika pismenosti, pozvao je malu skupinu ravnatelja iz cijeloga svijeta kako bi podijelili svoja iskustva. Imao sam sreću pridružiti se tom skupu i mnogo sam naučio. Radujem se što mogu s vama podijeliti nekoliko ključnih zaključaka.

Panelisti su bili nevjerojatni.

  • Shaz BAILEY – pomoćnik ravnatelja i koordinator osnovne škole Auburn South u Melbourneu u Australiji za učenike najmlađe dobi – PYP [Primary Years Education – 3-12 godina]
  • George DOLESCH – ravnatelj međunarodne škole Basel u Švicarskoj
  • Beth DRESSLER – ravnateljica osnovne škole i zamjenica ravnatelja međunarodne škole u Dresdenu u Njemačkoj
  • Erin THRELFALL – pomoćnica ravnatelja i koordinatorica međunarodne škole u Lausanni u Švicarskoj  za učenike najmlađe dobi [PYP – 3-12 godina]

Domaćin skupa bio je Chad HILIKER i Centar za obrazovne usluge okruga Hamilton u Cincinnatiju u Ohiju, a moderirao ga je Matt Glover. Razgovor je bio živahan, praktičan i nadahnjujući.

Videozapis toga skupa možete naći na poveznici na kraju članka ili na mrežnoj stranici Hamilton County ESC.

KLJUČNE TEME

Dok su ravnatelji dijelili svoja iskustva, ponavljalo se nekoliko ključnih zamisli.

MASLOW PRIJE BLOOMA [osnovne potrebe prije učenja]

Pobrinite se ponajprije za osnovne potrebe učenika. Učenici se moraju osjećati sigurno kako bi mogli učiti. Pobrinite se da sva djeca osjete pripadnost i povezanost.

KAKVOĆA IZNAD KOLIČINE

Znamo da u uobičajenim uvjetima imamo mnogo čemu poučiti učenike. No, sada je vrijeme da se usredotočimo na ključno učenje. Izostavite aktivnosti koje nisu od vitalnoga značenja. Manje je više.

NASTAVITE PRIMJENJIVATI METODE KOJE SU SE POKAZALE UČINKOVITIMA

Kada se vratite u školu, nemojte izgubiti sve što ste stekli za proteklih nekoliko mjeseci. Koji su elementi poučavanja na daljinu funkcionirali? Koje su nove vještine služenja tehnologijom usvojili djeca i odrasli? Za održavanje dosljednosti [konstantnosti i sustavnosti] držite se kombiniranoga pristupa pri poučavanju.

VODITE RAČUNA O UČITELJIMA

Učitelji će se  vratiti u školu u stanju visoke pripravnosti, zabrinuti za vlastito zdravlje i sigurnost istovremeno u neizvjesnosti hoće li moći uspješno poučavati svu djecu. Razmislite o kreiranju mirnoga utočišta/odmorišta gdje će se odrasli moći opustiti i obnoviti energiju.

NEKA SE ČUJE I GLAS UČENIKA

Omogućite učenicima da dolaze do ideja kako učiniti kombinirano učenje učinkovitim. Dajte učenicima određenu moć i kontrolu nad učenjem. Uključivanje i osnaživanje učenika od većega je značenja nego ikada.

STVORITE SUSTAV POTPORE I BUDITE SPREMNI PRILAGODITI SE

Kao što možete pretpostaviti, velik dio rasprave sastojao se od dijeljenja pojedinosti o načinu funkcioniranja potpore u školama. Ovdje su neke ideje koje sam uspio zabilježiti. Imajte na umu da su to ideje iz četiriju različitih škola i nisu sve nužno primjenjive u svakoj školi. Svaka je škola slijedila smjernice svoje vlade.

Ulaz u školsku zgradu u valovima: U jednoj školi djeca od trećega do petoga razreda ulazila su u školu u 8.15 ujutro dok su učenici predmetne nastave ulazili u 8.30. Koristili su se različitim ulazima kako bi što manje učenika u istom trenutku ulazilo u školu.

Roditeljima je zabranjen pristup školskom posjedu: U jednoj školi [koja je primjenjivala fizičko distanciranje],obitelji su čekali ispred, ali nisu ulazili u zgradu [ni na posjed] u vrijeme dolaska i otpuštanja učenika.

Ograničavanje broja odraslih osoba koje rade s djecom: Jedna je škola imala cilj smanjiti broj odraslih koji dolaze u kontakt s djecom. Razredi ostaju s jednom odraslom osobom tijekom cijeloga jutra.

Pojedini učitelji i dalje poučavaju na daljinu: Pojedini se učitelji ne osjećaju sigurnima pri povratku u školu. Poučavaju udaljeno na Zoomu. U jednoj školi određena vrsta predmeta [jedno predmetno polje] poučava se u drugoj smjeni i na daljinu, opet kako bi se smanjio broj odraslih koji dolaze u kontakt s djecom.

Kombinirano učenje: Jedna škola po povratku u učionicu i dalje se služi virtualnim učionicama Seesaw i Google kako bi se održao kontinuitet dok se prilagođavaju ponovnom učenju u učionici. To će biti osobito korisno u slučaju ponovne potrebe učenja na daljinu.

Smanjena veličina razredih odjela: Jedna škola primjenjuje grupiranje učenika u timove, dijeleći razrede na manje skupine u opsegu od 8 do 10 učenika angažirajući ljude koji uobičajeno nemaju iskustvo poučavanja u učionici kako bi radili u skladu s grupnim radom [s kojim imaju iskustva].

Igralište podijeljeno u zone. Igralište jedne škole podijeljeno je na devet zona i djeca se za vrijeme igre drže jedne zone. Ravnatelj koji je primijenio tu mjeru kaže kako je neplanirana korist takve igre stjecanje novih prijatelja za vrijeme igre u dodijeljenoj zoni.

Nisu sva djeca u školi u isto vrijeme: U jednoj školi skupina A dolazi u školu svaki drugi dan. Skupina B dolazi u dane u koje ne dolazi prva skupina. Skupinu C čine djeca čiji su roditelji radnici u djelatnostima ključnima za funkcioniranje društva i oni dolaze u školu svakodnevno. U skupini D nalaze se djeca koja se još nisu vratila u školu. Ravnatelj te škole kazao je kako takva organizacija rada nije komplicirana kako su se pribojavali te provedba zvuči mnogo kompliciranije negoli je to zaista slučaj.

Najmlađa djeca ne moraju održavati fizičku udaljenost: U dvjema je školama vlada utvrdila da je rizik zaraze Covidom 19 među manjom djecom dovoljno nizak da se mogu igrati bez održavanja udaljenosti, pa i bez nošenja maske.

Odrasli nose masku: Odrasli nose masku dok za djecu to nije obvezno.

Videozapisi poželjnoga ponašanja su korisni: Jedna je škola je s učenicima i njihovim obiteljima podijelila mnoštvo kratkih videozapisa. Neki od njih su praktični – pokazuju kako će izgledati ulazak u školu, kretanje hodnikom ili ponašanje pri užini za vrijeme odmora. Neki su šaljivi i smiješni. Takvi videozapisi pomogli su ublažiti tjeskobu djece i njihovih obitelji.

Pokažite ranjivost: Jedan je govornik ohrabrio ravnatelje škola i osoblje da demonstriraju kako je to biti učenik i vođa [učitelj, ravnatelj] koji nema sve odgovore.

Iskažite uzbuđenje: Jedna je škola izložila znakove dobrodošlice djeci, a osoblje je pljeskalo i skandiralo dok su se djeca ulazila u školu. Stvorili su atmosferu uzbuđenja koja je pomogla djeci i obiteljima da se napune energijom i osjete dobrodošlima.

Budite proaktivni kada je u pitanju komunikacija s roditeljima: Jedan je ravnatelj ispričao kako je, u jednom trenutku, mnoštvo roditelja počelo razgovor na What’s Appu koji se pretvorio u ružnu raspravu. Jedni su govorili kako bi se sva djeca trebala vratiti u školu, drugi da se nijedno dijete ne bi trebalo vratiti u školu. Netko iz škole morao se uključiti u raspravu i postati njezin moderator. Taj ravnatelj savjetuje preduprijediti takvu vrstu rasprave na konstruktivan način kad god je to moguće.

Dvosatni skup proletio je i još je mnogo toga izgubljeno u mojim žurnim bilješkama. Moram reći da sam na kraju razgovora blagonaklonije gledao na otvaranje škola. Neće biti lako, ali mnoge škole se u to upuštaju stavljajući pritom potrebe djece u prvi plan.

Snimka razgovora nalazi se na ovoj poveznici. Uživajte.

■ NAPOMENA ■ autor: Mike ANDERSON, učitelj i savjetnik, s više od 25 godina rada u učionici, savjetnik i predavač na sveučilišnim kolegijima, autor osam knjiga iz područja obrazovanja, višestruko nagrađivan za svoj rad, živi u Durhamu, državi New Hampshire u Sjedinjenim Američkim Državama ■  SAD: Leading Great Learning – mrežna stranica Mikea Andersona nazvana prema istoimenim metodama o kojima poučava sa suradnicima; namjera im je biti potpora učiteljima u primjeni socioemocionalno utemeljenih metoda u nastavi ■ izvornik: leadinggreatlearning.com