Sudjelovanje u Erasmus+ programu od 2018. godine jedan je od najsnažnijih pokretača profesionalnog i osobnog razvoja učenika i djelatnika Industrijske strojarske škole koja kao akreditirana ustanova za provođenje Erasmus programa u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju sustavno ulaže u unaprjeđenje kvalitete nastave, internacionalizaciju i razvoj digitalnih i pedagoških kompetencija svojih djelatnika.
Mobilnosti nisu samo prilika za stjecanje novih znanja i vještina već i vrijedan prostor za razmjenu ideja, iskustava i primjera dobre prakse s europskim kolegama.
Najnoviji ciklus Erasmus+ edukacija, proveden u Reykjaviku na Islandu od 13. do 17. listopada 2025., još je jednom potvrdio važnost cjeloživotnog učenja i otvorenosti prema inovacijama u obrazovanju.
Ravnatelj Nenad PAVLINIĆ i nastavnici Dubravko GLIVETIĆ, Meri RUŽEVIĆ i potpisnici ovih redaka Josip FILIĆ te Mate SABOL sudjelovali su na dvjema iznimno aktualnim edukacijama AI in Education: Best Tools for Schools i Soft Skills for the 21st Century: 4Cs – Communication, Collaboration, Critical Thinking & Creativity koje su spojile suvremene tehnološke trendove i razvoj ključnih ljudskih vještina potrebnih za 21. stoljeće.
„AI IN EDUCATION: BEST TOOLS FOR SCHOOLS”
Naši su nastavnici sudjelovali na stručnom usavršavanju AI in Education: Best Tools for Schools koje je održano u Nacionalnoj knjižnici u Reykjaviku. Tečaj je bio usmjeren na razvoj digitalnih i pedagoških kompetencija nastavnika praktičnom primjenom umjetne inteligencije u obrazovanju s naglaskom na stvaranje učinkovitijeg, kreativnijeg i inkluzivnog nastavnog okružja.
GLAVNI CILJEVI TEČAJA:
♦ unaprijediti digitalne kompetencije nastavnika
♦ odgovorno i etično uvoditi UI u učionicu
♦ ubrzati pripremu nastavnih materijala uz UI alate
♦ povećati angažman i kreativnost učenika digitalnim aktivnostima
♦ upoznati islandsku obrazovnu praksu.
Tijekom edukacije polaznici su se upoznali s naprednim mogućnostima korištenja ChatGPT-a kao asistenta u pripremi nastave, izradi didaktičkih materijala, radnih listova i provjera znanja te u oblikovanju diferenciranih zadataka prilagođenih različitim razinama učenika.
Posebno je naglašeno kako kod učenika razvijati odgovoran pristup umjetnoj inteligenciji i prepoznati situacije njezine zlouporabe.
Sudionicima tečaja predstavljeni su UI alati poput Chalkieja, Ideograma, MagicSchoola i Gamma platforme koji omogućuju kreiranje vizualnih sadržaja, bržu pripremu nastavnih sadržaja te izradu vizualno kvalitetnih prezentacija u vrlo kratkom vremenu.
Polaznici su tijekom praktičnih radionica isprobali GooseChase, aplikaciju koja na inovativan i igrificirajući način potiče timski rad i aktivno učenje dok je demonstracija ElevenLabs sustava pokazala kako se UI može koristiti za izradu zanimljivih audiomaterijala koji podupiru inkluziju i motivaciju učenika. U sklopu teme projektnog učenja korišten je i CapCut s naglaskom na razvoj kreativnosti, vizualne pismenosti i vještina komunikacije videoizražavanjem.
U drugom dijelu programa posebna se pozornost posvetila kritičkom mišljenju i etičkom korištenju UI tehnologijom, pri čemu su sudionici analizirali probleme informacijske manipulacije te načine kako učenike učiti odgovornom i etički ispravnom korištenju digitalnim alatima.
Stečena znanja bit će primijenjena unaprjeđenjem nastavnih materijala, razvojem projektne i terenske nastave te omogućavanjem brže i kvalitetnije izrade vizualnih sadržaja za učenike. Planirana je izrada i provedba radionica za učenike i nastavnike s ciljem poticanja odgovorne i konstruktivne upotrebe umjetne inteligencije u učionici.
Time će i naša škola dodatno ojačati svoj smjer digitalne transformacije i pridonijeti stvaranju suvremenog, aktivnog i poticajnog okružja za učenje u skladu s europskim smjernicama i DigiCompEdu okvirom.
“SOFT SKILLS FOR THE 21ST CENTURY: 4CS – COMMUNICATION, COLLABORATION, CRITICAL THINKING & CREATIVITY”
Soft skills, u slobodnom prijevodu meke vještine, osobne su navike i osobine koje oblikuju način na koji netko radi sam ili u timu. Učinkovita komunikacija ključna je meka vještina koju mnogi poslodavci traže dok drugi u svoje preduvjete prilikom zapošljavanja uključuju pouzdanost, učinkovit timski rad i aktivno slušanje.
Dok su tvrde vještine potrebne za uspješno obavljanje tehničkih zadataka na poslu, meke vještine neophodne su za stvaranje pozitivnog i funkcionalnog radnog okružja i zato poslodavci često traže osobe koje posjeduju dokazane meke i tvrde vještine. No neki poslodavci radije bi odabrali kandidate koji imaju jači skup mekih vještina u odnosu na tvrde jer se meke vještine ponekad teže razvijaju i potrebno je znatno više vremena da se njima ovlada. Neke od najtraženijih mekih vještina uključuju:
♦ integritet
♦ pouzdanost
♦ timski rad
♦ kreativnost
♦ rješavanje problema
♦ kritičko razmišljanje
♦ prilagodljivost
♦ organizaciju
♦ volju za učenjem
♦ empatiju.
Na stručnom usavršavanju Soft Skills for the 21st Century: 4Cs – Communication, Collaboration, Critical Thinking & Creativity, održanom u Nacionalnoj knjižnici u Reykjaviku, sudjelovali su nastavnik Dubravko GLIVETIĆ i ravnatelj Nenad PAVLINIĆ.
Tečaj je naglašavao važnost mekih vještina u suvremenom obrazovanju s posebnim naglaskom na 4C kompetencije koje se ubrajaju među ključne vještine učenika u 21. stoljeću, nezaobilazne vještine za život i rad u modernom društvu.
GLAVNI CILJEVI TEČAJA:
♦ razvijati i poučavati vještine komunikacije, suradnje, kreativnosti i kritičkog mišljenja
♦ unaprijediti učeničku motivaciju i angažman aktivnim metodama poučavanja
♦ ojačati socijalne i emocionalne kompetencije u razredu
♦ koristiti se kreativnim pedagoškim pristupima i dramskim metodama u učenju
♦ steći uvid u islandsku obrazovnu kulturu i njezin naglasak na dobrobit učenika.
Tijekom ovog programa polaznici su istraživali različite pedagoške pristupe koji potiču 4C kompetencije, uz naglasak na aktivnosti koje promiču suradničko učenje, otvorenu komunikaciju i učeničku autonomiju.
Posebna je pozornost posvećena promišljanju o metodama kako učenike potaknuti na kreativnost i samoinicijativu te kako ih naučiti kritički promatrati informacije kojima su svakodnevno izloženi. Tijekom radionica i praktičnih primjera sudionici su iskusili kako male metodološke promjene mogu rezultirati većom motivacijom i boljom učeničkom interakcijom te kako učenike voditi prema dubljem razumijevanju nastavnih sadržaja upotrebom takozvanog „twist” pristupa, odnosno neočekivanog elementa koji izaziva razmišljanje, raspravu ili preispitivanje.
Jedna je od aktivnosti bila i primjena Photovoice metode koja kombinira fotografiju i pripovijedanje kao snažan alat za razvoj empatije, refleksije i izražavanja vlastitih stavova. Nadalje, sudionici su isprobali GooseChase, aplikaciju za poticanje suradnje i timskog rješavanja zadataka te sudjelovali u dramskim radionicama koje su pokazale koliko dramske strategije mogu pridonijeti uključenosti, motivaciji i razvoju socijalno-emocionalnih vještina. Primjenom procesne drame i pristupa „Mantle of the Expert”, polaznici su uvidjeli kako učenici mogu preuzeti aktivne uloge i odgovornosti te tako iskustveno učiti sadržaj, a ne samo reprodukcijom znanja.
Iskustva i stečene metode primjenjivat će se u nastavnom radu i školskim projektima s ciljem stvaranja pozitivnije i suradničke učioničke klime, poticanja učenika na argumentirano iznošenje mišljenja, razvijanja kreativnog rješavanja problema i osnaživanja učeničkog samopouzdanja. Usavršavanje na Islandu dodatno je ojačalo razumijevanje važnosti odnosa, povjerenja i dobrobiti učenika u obrazovnom procesu, a nova znanja i prakse doprinijet će daljnjem razvoju ISŠ-a kao poticajne i otvorene odgojno-obrazovne zajednice.
Nakon svega neosporno treba naglasiti da zahvaljujući Erasmus+ programu i naša Škola učestalo gradi kulturu učenja i suradnje te učvršćuje svoju poziciju kao primjer dobre prakse u području digitalne transformacije i modernog strukovnog obrazovanja.
■ NAPISALI: Kristinka LEMAIĆ, voditeljica praktične nastave | Mate SABOL, nastavnik strojarske skupine predmeta | Josip FILIĆ, nastavnik strojarske skupine predmeta | Industrijska strojarska škola, Zagreb ■








