Aktualno
UČITELJSKA DOBROBIT
Sve je ljepše i bolje kada su učitelji zadovoljni školom u kojoj rade
objavljeno: 23. lipnja 2021.

 „Učiteljska dobrobit više je od čašćenja besplatnom tortom, zaposlenici moraju osjećati da se čuje što govore“, kaže ravnatelj i autor Kulvarn Atwal.

Više možete pročitati u nastavku.

Članak Dobrobit: Tri razloga zašto učitelji ne napuštaju moju školu objavljen je na obrazovnome portalu TES.

Kada slušam zabrinute komentare o učiteljskoj dobrobiti, često me uznemire kratkoročne, tokenističke mjere koje se predlažu, kao što je primjerice kupovina torte za zbornicu.

To je lijepa gesta, ali neće dovesti do ikakve promjene ako je moj posao na dnevnoj bazi preopterećen ili podcijenjen.

Visok postotak učitelja koji iz godine u godinu napuštaju rad u struci jasno pokazuje da moramo učiniti više.

Kao škola, vrlo smo uspješni u zadržavanju svojih učitelja, a jednako tako i u zapošljavanju novih, što dijelom možemo zahvaliti usredotočenosti na učiteljsku dobrobit, utemeljenoj na strukturnim i kulturalnim promjenama kojima osiguravamo da svi učitelji imaju osjećaj prihvaćenosti, cijenjenosti i potvrdu svoje vrijednosti.

Njegovanje učiteljske dobrobiti

Naš se pristup može sažeti u ove tri točke:

1.] Profesionalno usavršavanje

Najveći faktor utjecaja na dječje učenje jest kakvoća poučavanja, a najveći faktor koji utječe na kakvoću poučavanja jest kakvoća učiteljskoga učenja.

S obzirom na to, mnogo ulažemo u bogato profesionalno usavršavanje i aktivnosti učenja naših učitelja kao što su istraživanja, doktorski studiji, vođenja, međukolegijalno učenje i predavanja i radionice za zaposlene.

Razlozi zašto učitelji prihvaćaju takve pristupe mogu biti sljedeći: Ako škola ulaže u mene i cijeni me kao osobu koja se razvija i uči, osjećam privrženost i dobrobit. Dodatno, stječem samopouzdanje s obzirom na vlastitu praksu, a to mi omogućuje daljnji razvitak autonomije i učinkovitosti. Imajući više samopouzdanja s obzirom na svoju nastavnu praksu, manje je razloga za osjećaj tjeskobe.

Istraživanje koje sam proveo tijekom doktorskoga studija pokazalo je da učitelji cijene mogućnost izbora s obzirom na svoj profesionalni razvitak – stoga svakom učitelju dajemo mogućnost plaćenoga završetka drugostupanjskoga studija, a mogu i izabrati područja praktičnoga rada koja žele osobito razvijati.

2.] Radno opterećenje i uključenost u donošenje odluka

Često spominjemo izvanjske utjecaje kao razlog narušavanja učiteljske dobrobiti – primjerice, državna testiranja ili inspekcijski okvir Ureda za standarde u obrazovanju.

Međutim, moglo bi se ustvrditi da na radno opterećenje i negativne posljedice koje ono donosi više utječu unutarnji sustav odlučivanja i radno okružje u pojedinim školama.

Sve ono što tražite od učitelja da naprave a da oni pritom u primljenim zadaćama ne vide nikakvu svrhu, inherentno je demotivirajuće. Stoga, uključivanje učitelja u odluke o ishodima koje želite postići, kao i u odlučivanje o strategijama koje pritom želite primijeniti, ključ je da se takve loše situacije izbjegnu.

To zahtijeva autentično raspoređen model upravljanja. A u našoj školi osiguravamo upravo to. Ne promatram samo poučavanje drugih, nego je i moje poučavanje promatrano. Sve što tražim od zaposlenika da čine, i ja činim. Voditelji vijeća i odjela imaju istinske ovlasti za svoja područja, a učitelji imaju istinske ovlasti za upravljanje u svojim učionicama.

Dobrobit dolazi iz osjećaja da radiš u školi u kojoj tvoj glas vrijedi i u kojoj se on istinski čuje. Na sve dodatno utječe i činjenica da surađujete s osobama s kojima dijelite iste vrijednosti.

A što s Uredom za standarde u obrazovanju, i sličnima?

Naš je posao, kao voditelja, da pritisci koji odande dolaze ne dospijevaju do učionica.

3.] Istinsko poštivanje dobrobiti zaposlenih

Ako uistinu cijenimo našu djecu, tada moramo istinski cijeniti i naše zaposlenike.

Riječ je o ovome pitanju: Osiguravam li da učitelji osjećaju da su poštovani i da ih se čuje te postupam li jasno, dosljedno i uključivo u svojim ravnateljskim pristupima?

Na zaposlenike gledamo kao na proširenu obitelj te, u svakome trenutku, poneki član te obitelji može zatrebati više potpore od drugih. Nikad u svojim pristupima ne osuđujemo, a uvijek dajemo potporu.

Dobrobit se ne može svesti na tortu, nego je riječ o tome da ljude dobro poznajete te – osiguravajući sustav transparentnoga upravljanja – možete uočiti kada je netko potonuo, treba pomoć ili je preopterećen poslom.

I zatim pristupite kako biste u takvim trenutcima pružili odgovarajuću potporu.

■ NAPOMENA ■ Kulvarn Atwal, izvršni ravnatelj dviju velikih osnovnih škola u londonskoj četvrti London Borough of Redbridge, poznatoj po obrazovnim ustanovama; autor knjige The Thinking School: developing a dynamic learning community  ■ Ujedinjeno Kraljevstvo: TES – izvorno: The Times Educational Supplement – publikacija namijenjena obrazovnim temama, pokrenuta 1910. godine kao dodatak dnevnim novinama The Times, od 1914. izlazi kao zasebna tiskovina, a od 1997.godine dostupna i na internetu ■ izvornik: www.tes.com ■