Zanimljivosti
KRETANJE OKA TIJEKOM ČITANJA
Prepisivanje s ploče i disleksija
objavljeno: 7. travnja 2015.

Britanska udruga za disleksiju navodi da prepisivanje s ploče stvara ozbiljne poteškoće gotovo svoj djeci s disleksijom. Procjenjuje se da je troje djece u svakoj učionici disleksično.

Dr. Kirkby istražuje kako disleksija utječe na djecu kada ona čitaju s razrednih ploča i potvrđuje to mišljenje:

„Učenje u razredu je kamen temeljac školskog obrazovanja, a uvelike se oslanja na prepisivanje sadržaja s ploče i pravljenje bilješki. Prepisivanje s ploče čini ozbiljne poteškoće djeci s disleksijom.“

Smatra da je prepisivanje s ploče psihološki vrlo kompleksno, jer zahtijeva niz vizualnih i kognitivnih procesa, uključujući vizualno šifriranje, konstrukciju i održavanje mentalnih reprezentacija u radnoj memoriji te proizvodnju u pisanom obliku.

Svaki dan djeca prepisuju informacije iz školskih knjiga ili razrednih ploča i pretvaraju ih u bilješke. Kognitivni procesi uključeni u prepisivanje nedovoljno su istraženi pa postoji važan nedostatak podataka o tome kako se taj proces odvija kod djece s disleksijom. Bolje teoretsko razumijevanje procesa pretvaranja informacija u bilješke ojačat će praktičnu edukacijsku potporu onima koji imaju problema s jezikom.

Djeci i odraslima s disleksijom prepisivanje s razrednih ploča ponekad može biti i vrlo izazovno.

„U našem eksperimentu koristimo se uređajem koji prati pokrete očiju da bismo simultano snimali pokrete očiju, prijenos pogleda i pisanu proizvodnju kod odraslih i djece dok oni rukom prepisuju za tu priliku posebno odabran sadržaj s ploče.“

Rezultati istraživanja pokazuju da odrasli obično šifriraju i prepisuju riječi kao cijelu riječ, ali istraživači su otkrili da se čak i djeca bez poteškoća pri čitanju koriste samo djelomičnim reprezentacijama riječi i odvajaju riječi koje će biti prepisane u nekoliko subleksičkih jedinica.

Dr. Kirkby smatra da je to iznenađujuće otkriće, a to i slična otkrića objavljena su u časopisu Journal of Cognitive Psychology, posebnom izdanju posvećenom istraživanju kretanja oka tijekom čitanja.

Istraživanje dr. Julie Kirby vrlo je važno za buduća istraživanja disleksije.

„Nadamo se da će istraživanja pridonijeti razumijevanju načina na koje su šifriranje, reprezentacija i procesi proizvodnje koordinirani tijekom prepisivanja“, kaže dr. Kirkby. „Vjerujemo da će naše istraživanje pružiti dublji uvid u razvoj jezika kod djece s disleksijom.“

Izvor:

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150330082748.htm