Školstvo u medijima
ŠEST ISTINA O UČINKOVITIM EDUKATORIMA
Dobre i odlične učitelje razdvaja učinkovitost
objavljeno: 5. veljače 2019.

Učinkoviti se učitelji pridržavaju određene skupine istina prema kojima žive. To je ono o čemu razmišljaju svaki dan kad se probude i čemu teže. To ne znači da imaju neke nadljudske sposobnosti. Sasvim suprotno.

Znaju da imaju granice, a ipak neprestano traže načine na koje bi se mogli poboljšati i rasti kao učitelji.

ŠEST ISTINA O UČINKOVITIM UČITELJIMA

1) POUČAVANJE JE ZA NJIH ISTODOBNO ZNANOST I UMJETNOST – većina učitelja u ranom stadiju svoje karijere ima jedan od onih trenutaka na kraju dugačkog i uspješnog dana kad shvate da su naučili više u tih osam sati nego u prethodne četiri godine visokog obrazovanja. To je razlog zbog kojeg se liječničke ordinacije nazivaju praksama i zbog kojeg bismo trebali preoblikovati našu ideju o poučavanju kao praksi, a kao ne nizu vještina stečenih na fakultetu. Učinkoviti učitelji nikad nisu zadovoljni s time gdje su trenutačno u svojoj praksi i neprestano traže najbolje načine poučavanja i učenja. Eksperimentiraju s raznim, utemeljenim praksama poučavanja. Razumiju da se s vremenom praksa i metodologija poučavanja mijenjaju te da se oni sami također moraju mijenjati. Svjesni su činjenice da postoji mnogo toga što još moraju naučiti i da je svaki dan prilika da vježbaju, istražuju i osvrnu se na vlastitu praksu.

2) POZNAJU SVOJE UČENIKE – većina učitelja shvaća da mogu bolje razlikovati lekcije prema potrebama svojih učenika ako znaju tko su njihovi učenici, kako uče i kako razmišljaju. Iako je formalno ocjenjivanje ključni dio poznavanja svojih učenika, učinkoviti učitelji idu mnogo dublje. Svoje učenike poznaju na osobnoj razini. Znaju što ih motivira te, najvažnije od svega, razumiju kako pojedini učenici uče i razmišljaju. Učinkoviti učitelji neprestano ispituju svoje učenike, ne da bi saznali što učenik zna, već da bi saznali na koji način učenik zna ono što zna, kojim se procesima učenici koriste da bi razvili svoje razumijevanje i kako to iskoristiti za daljnje učenje.

3) PRUŽAJU IZAZOV SVIM UČENICIMATRENUTAČNA ISTRAŽIVANJA MOZGA pokazuju da je inteligencija promjenjiva te da je naš mozak vrlo fleksibilan i željan izazova. Dokazi upućuju na to da učenici, čak i oni s poteškoćama u učenju, postižu dobre rezultate ako im je zadatak s kojim su suočeni izazov. To svakodnevno primjećujemo. Ako je sve što radimo jednostavno i lako, vrlo se brzo počinjemo dosađivati ili postanemo nezainteresirani. S druge strane, ako nam je sve preteško, tad mislimo da nema smisla ni pokušavati. Da bi izbjegli ovaj dvosjekli mač, učinkoviti učitelji upotrebljavaju razlikovno poučavanje koje učenicima pruža izazov i potiče ih da se usavršavaju u svom učenju.

4) VJERUJU U USPJEH SVIH UČENIKA, BEZ OBZIRA NA SVE – istraživanja pokazuju da učitelji i škole u kojima postoji kolektivna učinkovitost učitelja mogu poticati svoje učenike na razvoj nevjerojatnom brzinom. Kolektivna učinkovitost učitelja (KUU) jest vjerovanje da svi učenici mogu biti uspješni i ovi će učitelji dati sve od sebe da svi njihovi učenici postignu svoje ciljeve. Da bi KUU bio maksimalno učinkovit, svi učitelji moraju biti dio ovog pothvata. Riječima obrazovnog stručnjaka Johna Hattiea: „Školsko osoblje koje vjeruje da kolektivno može postići velike stvari ključno je za zdravlje cijele škole, a ako svi vjeruju da mogu pozitivno utjecati na živote svoje učenika tad će to najvjerojatnije i postići.” Učinkoviti učitelji vjeruju u KUU. Oni rade sve što mogu da bi utjecali na kulturu svoje škole i pomogli drugim učiteljima da prihvate ideje KUU-a. Kolektivna učinkovitost učitelja ne prestaje u učionici niti s učiteljima. To je kolektivan trud učitelja, administratora i cjelokupnoga školskog osoblja, u kojem sve stranke vjeruju u pozitivne ishode za učenike.

5) KONTINUIRANO TEŽE PROFESIONALNOM UČENJU I RAZVOJU – učinkoviti edukatori smatraju da je cjeloživotno učenje osnovno obilježje koje moraju usaditi svojim učenicima, ali i sami žive prema istom pravilu. Ne čekaju da im njihov ravnatelj kaže što trebaju naučiti. Neprestano teže profesionalnom učenju da bi poboljšali sve aspekte svoje prakse. Bez obzira na to radi li se o konferenciji iz njihova predmetnog područja, online-tečaju o utemeljenim praksama poučavanja, raspravi na Twitteru ili učenju o novoj vrsti obrazovne tehnologije, željni su znanja i znaju da njihovo učenje nikad ne prestaje. Žele stalno istraživati vlastitu praksu, ostvarivati prilike za poboljšanje te iskoristiti ono što su naučili.

6) POVRATNE INFORMACIJE DIO NJIHOVE RUTINE – učinkoviti edukatori ne samo da gledaju na svoju učionicu kao na jedinstven, fluidan prostor koji neprestano procjenjuju i poboljšavaju, već se i osvrću na vlastitu praksu te traže načine na koje bi je mogli poboljšati. Učinkoviti učitelji traže povratne informacije od svojih kolega. Spremno ih pozivaju da ocijene njihovo poučavanje i željni su saznati na kojim bi se područjima trebali poboljšati. Istraživanja pokazuju da učitelji koji iskreno i otvoreno razgovaraju sa svojim kolegama poboljšavaju svoju učinkovitost s učenicima. Učinkoviti učitelji takve razgovore s kolegama smatraju nužnim i ključnim dijelom svoga ukupnoga profesionalnog razvoja.

NAPOMENA

  •  SAD: Web20Classroom portal je posvećen obrazovanju i tehnologiji. Stručnjaci Steven W. Anderson i Shaelynn Farnsworth pomogli su tisućama učitelja diljem svijeta da razviju svoju obrazovnu praksu i bolje razumiju učinkovitu primjenu tehnologije.
  • Izvor: blog.web20classroom.org