KORE(A)KTIVNI KORAK [3.]

Vježbajmo u školskom parku!

petak, 6. listopada 2017.

Osjećate li kako nakon šetnje, boravka ili rekreacije u prirodi imate mnogo više snage i energije? Je li uzrok tomu svjež zrak i obilje kisika? Djeluje li na vas drveće umirujuće, a cvijeće pobuđuje osjećaj svježine i lakoće?

[ Piše: Dunja KUFNER, diplomirana učiteljica, mentorica ] Kretanje u prirodi čovjeku je urođeno i prirodno pa zašto onda ne bi i boravak u prirodi odnosno tjelovježba bili nešto što se provodi posve prirodno u školi za lijepa i sunčana vremena?

Znanost koja se bavi proučavanjem povezanosti čovjeka i njegove potrebe za boravkom u prirodi zove se biofilija. Odvojenost od prirode i nedovoljno boravljenje u njoj smatra se zdravstvenim problemom. Ako je ta tvrdnja istinita, onda je to pravi dokaz da je boravak u prirodi, a posebno vježbanje, dobro za naše tijelo i misli. Naravno da ta tvrdnja vrijedi i za našu djecu.

Djeci je potrebno omogućiti što raznovrsnije mogućnosti kretanja.

Igre s mnogo kretanja poput trčanja, plivanja ili vožnje bicikla potiču bolju cirkulaciju, dok penjanje, vježbe snage, igre kao što su Gumi-gumite izvođenje koluta jačaju mišiće. Kosti se jačaju trčanjem, skakanjem, preskakivanjem vijače, a dobru okretnost postići ćemo igrom školice ili vožnjom na koturaljkama.

Jesen, početak školske godine, idealno je vrijeme za vježbanje jer više nema vrućina, a mraz i hladnoća još su daleko ispred nas. Upravo ti vremenski uvjeti blagih rujanskih jutarnjih temperatura potiču nas na boravak u prirodi.

S djecom se može odraditi jutarnje vježbanje koje se lako uklapa u sat tjelesne i zdravstvene kulture, a isto tako može se planirati i kao dio sata svih ostalih nastavnih predmeta.

Vježbanje ne mora trajati dulje od deset minuta. U tako kratku treningu ne uče se neke nove vježbe niti se jutarnje vježbanje ne sastoji od samo pripremnih vježbi, nego je tu zastupljeno i hodanje, poskoci i skokovi, sporije trčanje i jednostavne igre.

Vježbanjem stvaramo ugodno raspoloženje u djece, ali ono ima i dugoročnu ulogu u razvijanju pozitivnih zdravstvenih navika u njihovu odrastanju. Idealno bi bilo jutarnje vježbanje provoditi na svježem zraku, ali ako nemamo priliku izići, dovoljno je širom otvoriti prozore te učionicu ispuniti svježim zrakom, mirisima i zvukovima.

Sat tjelesne i zdravstvene kulture prema svim metodičkim zakonitostima može se vrlo jednostavno odraditi i u školskom parku ili dvorištu.

Sadržaji uvodnog dijela sata trebaju biti jednostavni i primjereni odabranom prostoru. To su sadržaji kao što su različiti oblici trčanja, elementarne igre ili jednostavne momčadske igre. Predlažem trčanje sa zadatcima u krugu ili igru Kiša, tuča, poplava, u kojoj učenici trebaju pozorno slušati upute i obaviti zadatke. Tako se uz određena motorička gibanja vježba pozornost.

■  U PRIPREMNOM DIJELU sata predlažem pripremne vježbe jačanja, opuštanja te istezanja. Počinjemo vježbama vrata, zatim ruku i ramenog pojasa, prelazimo na vježbe trupa, zdjeličnog pojasa i na kraju vježbe nogu. Vježbe trebaju obuhvatiti cijelo tijelo, a osobito dijelove tijela koje ćemo više angažirati u glavnom dijelu sata.

Vježbe se mogu izvoditi samostalno ili u paru. Predmeti iz parka ili dvorišta mogu nam poslužiti umjesto sprava. Svakako je dobro iskoristiti pogodnosti odabranog terena te klupe, panjeve, stazice i prepreke uvrstiti u aktivnosti. Klupe mogu poslužiti za izvođenje sklekova i trbušnjaka, drveće za razne zgibove i najrazličitija podizanja i penjanja, dok na osunčanim travnatim površinama možemo izvoditi čučnjeve i iskorake. Obvezatno je obratiti posebnu pozornost na sigurnost te unaprijed provjeriti stabilnost i čvrstoću svega što planiramo upotrijebiti pri vježbanju.

  GLAVNI A-DIO sata sastoji se od odabranih tema iz cjelina kao što su hodanje i trčanje, poskoci, skokovi i preskoci, bacanje, hvatanje i gađanje, višenje, kotrljanje, puzanje, provlačenje i penjanje, dizanje i nošenje, vučenje i potiskivanje, igre, dječji ples. Sastoji se od dvije teme, od kojih je jedna lakša, a druga teža te je jedna predviđena za donji dio tijela, a druga za gornji. U ovom dijelu sata moguće su različite kombinacije igara, poligona i složenih oblika kretanja u prostoru s različitim zadatcima.

  GLAVNI B-DIO sata treba poticati učenike na razvijanje sposobnosti rješavanja različitih zadataka i situacija. Za djecu je to najvažniji dio sata, i to emocionalno i natjecateljski. U B-dijelu sata mogu se primijeniti elementarne, ekipne ili štafetne igre. Igranje tih igara u prirodi ima posebnu čar. Treba se prisjetiti samo igara koje su se nekad igrale, kao što su Care, care gospodare, Crvena kraljica, Došla majka s kolodvora, Lopovi i žandari, i već imamo prijedlog igara koje će obogatiti sat i razveseliti učenike.

  ZAVRŠNI DIO sata potrebno je odraditi tako da se izbjegnu velika opterećenja. Ugođaj svježine prirode, drveće i trava nameću nam vježbe laganog hodanja, istezanja, vježbe disanja ili možete jednostavno s učenicima razgovarati o satu sjedeći na travi. Zanimljivo rješenje završnog dijela sata je i slušanje glazbe s mobilnog uređaja koje će dodatno uljepšati završetak sata.

Dokazana je povezanost između djetetova zdravlja i boravka u prirodi. Djeca se nakon igre i vježbanja u prirodi lakše nose sa stresom, njihova je koncentracija bolja te brže i lakše usvajaju nove sadržaje.

Učionica na otvorenome učionica je iskustva i ubrzanog učenja u kojoj se prenose pozitivna energija i radost koja stimulira razmišljanje i pamćenje.

Stoga, krenite već sutra u školsko dvorište te provedite sat tjelesne i zdravstvene kulture s mnogo osjećaja i ljubavi i, vjerujte, zauzvrat ćete dobiti mnogo više.

………………….

Piše: Dunja KUFNER, diplomirana učiteljica, mentorica |  Osnovna škola Kneževi Vinogradi

…………………..

KORE(A)KTIVNI KORAK [1.]

KORE(A)KTIVNI KORAK (2.)

 

 

Vezani članci
Školski portal: S radom počelo devet centara izvrsnosti

S radom počelo devet centara izvrsnosti

Devet centara – svaki iz drugog područja: matematike, fizike, informatike,…

Školski portal: “Inovativnost, kreativnost i poduzetnost u odgojno-obrazovnom sustavu”

“Inovativnost, kreativnost i poduzetnost u odgojno-obrazovnom sustavu”

Na konferenciji u organizaciji Odjela za pedagogiju s Centrom „Stjepan…

Školski portal: Obilježena 90. obljetnica školstva

Obilježena 90. obljetnica školstva

... „Nastavnici su u svakoj sredini bili generator razvoja, oni…

Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Vrijedni mali ekolozi

Vrijedni mali ekolozi

Svjetski dan jabuka škola je obilježila…

Školski portal: S radom počelo devet centara izvrsnosti

S radom počelo devet centara izvrsnosti

Devet centara – svaki iz drugog…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…