Digitalni sadržaj
BILO KUDA – IKT OD KORISTI SVUDA!
Digitalne tehnologije u nastavi Hrvatskoga jezika
objavljeno: 3. lipnja 2020.

U nastavi Hrvatskoga jezika sve se češće koristi informacijska i komunikacijska tehnologija [IKT] za učenje i poučavanje. IKT ne može zamijeniti nastavni sat niti je preporučljivo da je cijeli nastavni sat prožet metodama IKT-a. Ipak, IKT može poslužiti za motivaciju, vježbu, ponavljanje, istraživanje, kreativne uratke, rad u paru, skupinski rad i slično.

Dakle IKT je samo sredstvo koje se koristi za učenje i poučavanje te nastavni proces čini djelotvornijim, zanimljivijim, kreativnijim, suvremenijim.

Za učitelje i učenike odražavanje i praćenje nastave, učenje i poučavanje postalo je izazov tijekom nastave na daljinu. Digitalni alati, internetske platforme i komunikacijski kanali omogućili su provođenje nastave na daljinu. Slijedi pregled nekih od digitalnih alata.

Bubbl.us

Digitalni alat Bubbl.us služi za izradu umnih mapa. Moguće je prijaviti se svojim Google podatcima. Izrađivanje umnih mapa iznimno je važno za učenike jer im koriste tijekom učenja, ponavljanja i vježbe. Ograničavajuće je kod ovoga alata što se mogu izraditi tri umne mape bez plaćanja.

Nakon stvaranja nove umne mape pojavit će se oblačić u koji se upisuje ključna riječ. Tekst u oblačiću može se uređivati po želji tako da se klikne na njega. Za nove oblačiće potrebno je kliknuti na postojeći oblačić te ADD CHILD [oblačić koji je povezan s početnim oblačićem] ili ADD BUBBLE [neovisan oblačić]. Oblačiće je moguće pomicati te im mijenjati veličinu. Umna mapa i izmjene u njoj automatski se spremaju. Primjer pogledajte OVDJE.

Book Creator

Digitalni alat Book Creator služi za izradu digitalnih knjiga što je jako korisno za okupljanje učeničkih radova i njihovu demonstraciju. Ovim se alatom mogu koristiti učenici [STUDENT SIGN IN ] i učitelji [TEACHER SIGN IN] te o tomu ovisi prijava koju je moguće obaviti s Google podatcima ili AAI@EDU.HR identitetom [SIGN IN WITH OFFICE 365]. Nakon stvaranja nove digitalne knjige odabire se oblik knjige te uređuju stranice uporabom dviju ikona u gornjem desnom kutu. Ikona + služi za umetanje slika, teksta ili zvučnih zapisa. Ikona i služi za uređivanje izgleda stranice. Želimo li vidjeti sve stranice jedne digitalne knjige ili promijeniti poredak stranica, u gornjem lijevom kutu potrebno je kliknuti na PAGES. Primjer pogledajte OVDJE.

Create Kahoot

U digitalni alat Kahoot  moguće je prijaviti se svojim Google podatcima ili AAI@EDU.HR identitetom [LOG IN WITH MICROSOFT], a služi za izradu i dijeljenje kvizova. Dostupni se kvizovi mogu pretraživati upisivanjem ključne riječi. Kahoot kvizovi u nastavi Hrvatskoga jezika odlični su za provjeru pročitanosti i razumijevanja lektire.

Nakon izrade kviza odabiru se vrste zadataka [ADD QUESTION], zadaju zadatci koji mogu imati najviše 120 znakova te odgovori.

Dostupne su ove vrste zadataka: mnogostruki izbor, točno/netočno i zadatak povezivanja. Može se odrediti vrijeme za odgovor te je li samo jedan [SINGLE SELECT] ili je više odgovora točno [MULTI-SELECT].

Kada se učenicima zadaje Kahoot kviz, potrebno je kliknuti na PLAY – TEACH [ako su u učionici] / ASSIGN [ako su kod kuće]. Nakon toga može se postaviti vrijeme do kada je otvoren pristup Kahoot kvizu [DATE, TIME], ograničiti vrijeme tijekom rješavanja kviza [QUESTION TIMER] te odabrati slučajan razmještaj zadataka [RANDOMIZE ANSWER ORDER]. Odgovori učenika i postotak riješenosti nalaze se na alatnoj traci na naslovnici pod REPORTS. Primjer pogledajte OVDJE.

Edutorij

Platforma Edutorij mjesto je na kojemu su dostupni mnogobrojni otvoreni obrazovni materijali. Svoje materijale mogu unijeti i dijeliti odgojno-obrazovni djelatnici prijavom s AAI@EDU.HR identitetom. Dostupni se materijali mogu pretraživati s obzirom na naziv materijala, autora ili kolekcije, razinu obrazovanja te razred.

Za unošenje materijala potrebno je otići na: MATERIJALI – UNOŠENJE NOVOGA MATERIJALA. Zatim se unese datoteka, upiše naziv, opis i ključne riječi, odredi za koji je predmet i razred materijal namijenjen,vrsta obrazovnoga sadržaja i kome je materijal namijenjen.

Emaze

U digitalnome alatu Emaze  mogu se izrađivati razne prezentacije, ali posebno je zanimljivo  što nudi i izradu galerije radova. Gledajući galeriju radova, uistinu se osjećate kao u pravoj galeriji. Moguće je prijaviti se svojim Google podatcima. Ograničavajuće je kod ovoga alata što se mogu izraditi pet prezentacija ili galerija radova bez plaćanja.

Za izradu galerije radova potrebno je otići na: CREATE – PRESENTATION – GALLERY – EDIT. Broj slajdova neograničen je. Ako se klikne na SETTINGS, može se odrediti vrijeme prikazivanja svakoga slajda. Alatna traka nudi mogućnost dodavanja teksta, slike, ali i zvučnoga materijala. Želimo li dodati zvučni materijal, potrebno je kliknuti na tekst ili sliku te ikonu zvučnika na alatnoj traci koja se pojavi. Zatim se zvučni materijal može učitati s računala [BROWSE] ili interneta [FROM WEB] te se postavi AUDIO PLAY. Nakon svake promjene potrebno je kliknuti SAVE. Primjer pogledajte OVDJE.

Linoit

Digitalni alat Linoit digitalna je zamjena za ploču ili samoljepljive listiće. Neograničen je broj digitalnih ploča koje se mogu izraditi, a učenicima je ovo vrlo zanimljiv alat za dijeljenje radova, mišljenja i sl. Moguće je prijaviti se svojim Google podatcima.

Nakon izrade nove ploče potrebno je upisati naziv i odabrati izgled. Također je važno postaviti i odabrati: ACCESS TO CANVAS – EVERYONE MAY POST STICKIES – CREATE A CANVAS. Na taj način učenici mogu bez prijave postavljati digitalne samoljepljive listiće na digitalnu ploču.

PowerPoint

Microsoft PowerPoint svima je poznati alat za izradu prezentacija. Međutim, omogućuje izradu videolekcija uz unos zvučnoga materijala što je iznimno korisno tijekom nastave na daljinu.

Nakon što se izradi vidljivi dio prezentacije na slajdovima, kreće se s umetanjem zvučnoga materijala. Na alatnoj traci potrebno je otići na: SLIDE SHOW – RECORD SLIDE SHOW – START RECORDING FROM BEGINNING – START RECORDING. Snimanje zvučnoga materijala kreće od prvoga slajda. Nakon što se snimi sve što je predviđeno za pojedini slajd, pritiskom na ENTER prelazi se na novi slajd. Ako nam se ne svidi snimljeno ili bismo još nešto dodali u zvučni materijal snimljen za pojedini slajd, u lijevome kutu slajda nalazi se ikona zvučnika koju možemo izbrisati. Snimanje novoga zvučnog materijala samo za taj slajd moguće je klikom na alatnoj traci na: SLIDE SHOW – RECORD SLIDE SHOW – START RECORDING FROM CURRENT SLIDE.

Još jedna zanimljiva mogućnost koju nudi Microsoft PowerPoint spremanje je prezentacije u obliku POWERPOINT SHOWA. Na taj će način učenici dobiti videolekciju napravljenu u Microsoft PowerPointu koja će se otvoriti prvim pokretanjem.

Wizer

Digitalni alat Wizer.me  služi za izradu interaktivnih nastavnih listića koje je moguće pretražiti upisivanjem ključne riječi. Svoje materijale mogu izrađivati odgojno-obrazovni djelatnici, ali i roditelji i učenici. Prijavom s Google podatcima ili AAI@EDU.HR identitetom [CONNECT WITH MICROSOFT] omogućena je izrada i dijeljenje interaktivnih nastavnih listića za vježbu ili provjeru bilo kojega elementa predmeta Hrvatski jezik – jezika, književnosti ili medijske kulture, ali i za vježbu ili provjeru čitanja s razumijevanjem.

Nakon izrade interaktivnoga nastavnog listića odabire se dizajn i font slova, upiše naslov te se počnu odabirati i postavljati vrste zadataka: otvorena pitanja, mnogostruki izbor, dopunjavanje praznina, povezivanje, upisivanje u tablicu, razvrstavanje i sl. Zatim se unosi zadatak te točno rješenje. Prednost ovoga alata je što se zadatak može unijeti kao zvučni ili videozapis. Također, može se prilagoditi broj bodova za svako pitanje.

Kada se interaktivni nastavni listić želi podijeliti s učenicima, na alatnoj traci postoji mogućnost: ASSIGN TO LEARNERS – VIA LINK – AUTOMATIC FEEDBACK TO STUDENTS – LOCKED/OPEN. Kada učenici završe s rješavanjem, na dnu stranice trebaju kliknuti HAND IN WORK te potvrditi slanje odgovora učitelju.

Ikona … interaktivnoga nastavnog listića na naslovnici nudi onemogućavanje daljnjega rješavanja nakon isteka roka [LOCK/OPEN FOR STUDENTS], uvid u odgovore učenika [ANSWERS] i dijeljenje s kolegama [SHARE]. Ako je neki učenički odgovor alat prepoznao kao netočan, a mi ga smatramo točnim, potrebno je kliknuti na odgovor i on će pozeleniti. Ujedno će se i promijeniti broj bodova. Nakon promjena potrebno je u gornjem desnom kutu kliknuti SAVE. Primjer pogledajte OVDJE.

Wordwall

Digitalni alat Wordwall omogućuje izradu različitih nastavnih listića i kvizova koji se mogu koristiti u digitalnome ili tiskanome obliku. Ovo su vrste nastavnih listića i kvizova koji se mogu izraditi: spoji, čudnovati kotač, kviz, udari krticu, vrsta grupe, vješala, pronađi podudarnost, anagram, otvaranje okvira, pronađi riječ, pucanje balona, križaljka, vrati raspored, točno ili netočno, dijagram s okvirima,  riječ koja nedostaje, gameshow kviz, slučajne kartice.

Ograničavajuće je kod ovoga alata što se može izraditi pet nastavnih listića ili kvizova bez plaćanja. Moguće je prijaviti se svojim Google podatcima. Primjer pogledajte OVDJE.

■  Autorica: Dijana DRŽAIĆ, dipl. kroatistica i pedagoginja  ■  učiteljica hrvatskog jezika  ■  OŠ Trnsko, Zagreb  ■

LITERATURA:

  • Benat, G., & Listeš, S. [2015], Priručnik o primjeni međupredmetnog IKT kurikula u predmetnoj nastavi osnovne škole, Zagreb: Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNet.
  • Breslauner, N. [2011.], Obrazovanje uz pomoć informacijsko-komunikacijskih tehnologija,  Zbornik radova Međimurskog veleučilišta u Čakovcu, Čakovec, str. 27. – 31.
  • Činko, M. [2016.], Upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije u nastavi, Diplomski rad, Odsjek za pedagogiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Rijeci.
  • Narodne novine [2019.] Odluka o donošenju kurikuluma za međupredmetnu temu Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije za osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj. Zagreb: Narodne novine d.d.
  • Narodne novine [2019.] Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Hrvatski jezik za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj. Zagreb: Narodne novine d.d.