Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Brojke bez slova
objavljeno: 11. travnja 2018.

Kviz Brojke i slova uvijek sam rado gledala te se pokušala „boriti” s natjecateljima. Kviz je odavno otišao u TV zaborav, no ja se idejom ovoga kviza često koristim u nastavi.

Još sam se s prvašićima igrala slaganja riječi od ponuđenih slova. Trebalo je osvijestiti riječ kao skup slova koja imaju neko značenje. Nakon toga, sve je išlo lakše. Učenike podijelim u skupine, izvučemo desetak slova i onda nastupa umni i timski rad – pronađi riječ od što više slova, a da ima neko značenje.

Kako djeca bivaju starija, tako se i pravila igre mijenjaju. Dok nam je u prvom razredu bilo važno da riječ ima neko značenje, u drugom ili trećem možemo tražiti samo imenicu, glagol, pridjev ili što god nam je potrebno.

Ali, danas pišem o brojkama, ne o slovima.

Moja igra brojki temelji se na nekad popularnom kvizu. Prvi sam ju put predstavila učenicima 4. razreda na Večeri matematike, jer volim imati vlastite igre, a obožavam učenike malko gurati preko njihovih granica odnosno raditi s njima izvan okvira obične matematike.

Zamisao je igre dosta jednostavna. Postoji troznamenkasti ciljani broj do kojega treba doći (ili što bliže njemu) rabeći sve četiri računske radnje, a pomoću samo šest zadanih brojeva.

  • Prvo sam pravila spiner za određivanje ciljanoga troznamenkastog broja. Spiner je kružnog oblika i u sredini ima kazaljku koja se slobodno okreće.

Rastavila sam jedan fidget spiner, jer mi je trebao samo zupčanik. Na njega sam nalijepila jedan drveni štapić koji sam obojila i na jednome kraju malko naoštrila kako bi se znalo koju stranu pokazuje. Kazaljka je gotova!

U mom omiljenom računalnom programu nacrtala sam krug, podijelila ga na devet dijelova i u svaki dio upisala znamenku od jedan do devet.

Uzela sam komad debljega kartona i u sredini izrezala rupu, tj. krug dovoljno širok da u njega stane zupčanik s kazaljkom koju sam prethodno napravila.

Na karton sam stavila ispisani krug s brojkama i na sve to kazaljku.

  •  Sad mi trebaju brojevi pomoću kojih računanjem dobivamo ciljani broj.

E sad, dobro bi došli i mali i veliki brojevi, što je nemoguće dobiti običnom šesterostranom kockicom. Napravila sam dva dodekaedra. Na prvome su brojke od 1 do 12, a na drugome se nađe broj 15, 25 pa čak i 50. Na jednom dodekaedru su brojke ispisane crnim slovima, a na drugome crvenima.

  • Još sam napravila i ploču za pisanje na koju igrači zapisuju ciljane i ponuđene brojeve.

To sam plastificirala kako bih mogla više puta upotrijebiti. Po tome igrači pišu flomasterima na bijelu ploču, a sve se lako obriše papirnatom maramicom ili bilo kakvom krpicom.

  ŠTO JE POTREBNO    

Igru mogu igrati samo jedan igrač, više skupina igrača, pa čak i cijeli razred.

Potrebno je imati:

  • spiner s brojevima od jedan do devet
  • dva dodekaedra s brojevima
  • ploču za pisanje
  • marker za bijelu ploču, krpica za brisanje
  • papiri i olovka za svakog igrača
  • pješčani sat.

  KAKO IGRAMO 

Kazaljka na spineru vrti se tri puta. Tri dobivena broja zapisana redom, jedan pored drugoga, čine ciljani troznamenkasti broj.

Budući da su dva dodekaedra s različitim brojevima, svaki od njih treba baciti tri puta i dobivene brojeve zapisati u za to predviđena polja.

  • Kada je ploča za igranje popunjena brojevima, igra može započeti.

U ovome trenutku okrećemo pješčani sat. (Pješčanih satova od jedne minute možete pronaći u društvenim igrama poput Aliasa ili Pictionaryja).

Svaki igrač ima papir i olovku (mogu pisati i u bilježnicu). Od šest dobivenih brojeva, upotrebom svih četiriju računskih radnji, potrebno je dobiti ciljani broj ili broj koji je što bliže ciljanom broju. Svaki se broj može upotrijebiti SAMO JEDNOM.

Ako igrač uspije dobiti točan ciljani broj, ima pravo zaustaviti igru te predstaviti svoj račun ostalim igračima pred pločom. Ako je točno, igrač osvaja bod.

Ako je vrijeme isteklo, a nitko nije došao do ciljanog broja, tada se traži igrač koji ima broj najbliži ciljanom broju. Ako rješenje točno predstavi pred pločom, dobiva bod.

Nakon završetka kruga, krpicom izbrišemo brojke koje smo pisali, ponovo vrtimo spiner i bacamo dodekaedre.

…..

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica, trenerica voditelja te načelnica za program Saveza izviđača Hrvatske.