Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
■ KREATIVNI KUTAK UČIONICE ■
QR kodovi
objavljeno: 15. veljače 2022.

Tijekom godina koje ubrajam u svoje radno iskustvo rabila sam dosta različitih web 2.0 alata. Uz neke sam se posebno i vezala te upala u klopku zvanu „sve što je lijepo, kratko traje”.

Većina dobrih alata je besplatna samo kratko vrijeme – dovoljno da se zaljubite u alat i stvorite dosta materijala koje nakon toga ne možete niti pohraniti na svoje računalo, niti ikako sačuvati niti ikako kasnije pristupiti istima. Jednostavno, ostanete bez godina rada.

Zato sam odlučila ne vezati se za online alate, nego samo iskoristiti blagodat pojedinoga, pomalo, bez obveza.

Ali vjerujem svojim igrama. Za mene su bezvremenske, besplatne, dostupne, konkretne i, što mi je najvažnije, djeluju na moje učenike. Gotovo i bolje nego neki računalni alat.

No, ponekad koristimo i alate.

  • QR kodovi su mi zanimljivi jer će alati za izradu i čitanje kodova uvijek biti prisutni i besplatni.

Malko mi je više vremena potrebno za osmišljavanje i izradu aktivnosti za učenike, no ionako uvijek vodim računa o tome da si kreiram igru koju mogu više puta iskoristiti pa se ne žalim.

Ovako kodiranih igrica ima puno i na internetu, no nisu besplatne. A nekada mi baš treba nešto gotovo. I nađem nešto zgodno, ali samo za pogled, jer nisam platila.

Srećom, vi imate mene.

Poklanjam vam danas dvije. Igre su namijenjene učenicima 4. razreda.

  Pisano zbrajanje četvERoznamenkastih i peteroznamenkastih brojeva

U dnu ćete moći preuzeti dva lista za pisano zbrajanje. Na jednome su zadatci u kodovima, a drugi je list za učenike. Na tom će listu učenici moći rješavati postavljene zadatke.

Ispisala sam listove s kodovima, plastificirala ih te izrezala po crtama.

Ukupno imam 16 kartica s kodovima (16 zadataka).

Učenike sam izvela na školsko dvorište. Sa sobom su ponijeli tvrđu bilježnicu (kao podlogu za pisanje) te olovku i gumicu. Svakom sam učeniku dala list za računanje na kojemu se nalaze i upute za rješavanje zadataka.

Podijelila sam ih u parove te svakom paru dala jedan tablet na kojega sam prethodno instalirala čitač QR kodova (neki tableti već imaju takvu aplikaciju pa nema potrebe za instaliranjem).

  • Pred učenicima sam svih 16 kartica rasporedila duž cijeloga igrališta. Kartice sam postavila tako da su okrenute licem prema gore.
  • Na svakoj se vidi jedan kod i jedan dvoznamenkasti broj.

Budući da imam 16 kartica i puno manje parova, svaki par učenika stane pored jedne kartice. Nije zgodno da su dva para pored iste kartice, jer tada nema kvalitetnog rada.

Na moj znak, učenici uzimaju karticu i skeniraju kod. Tako će im se učitati zadatak koji oba člana jednoga para trebaju zapisati na dobiveni papir te riješiti ga.

  • Kartice OSTAVLJAJU NA MJESTU gdje su ju i našli, kako bi ju i drugi učenici mogli rabiti.

Kad oboje riješe zadatak, uspoređuju dobivene zbrojeve. Ako su jednaki, velika je vjerojatnost da su točno riješili zadatak.

Od dobivenog zbroja uzimaju samo znamenke koje se nalaze na mjestima desetica i jedinica.

Npr. zbroj je 12 345 – uzimaju se samo zadnje dvije znamenke, u ovom slučaju 45. Broj 45 nalazi se na sljedećoj kartici koju učenici moraju pronaći, a nalazi se negdje na igralištu. Dolaze do nje, skeniraju kod, zapisuju brojeve, zbrajaju, uspoređuju te pronalaze ključ koji će ih odvesti do iduće kartice.

Ako ne mogu naći karticu s dvoznamenkastim brojem, očito je da nisu točno riješili zadatak.

  • Zadatci su kružni, a pobjednik je onaj par koji prvi pronađe svih 16 kartica, redoslijedom kako je i zadano.

Učenici se uče toleranciji, timskom radu, međusobnom poštivanju, jačaju samopouzdanje, trče, kreću se, a pritom i vježbaju zbrajanje.

  Pisano množenje dvoznamenkastim brojem

Napravila sam 12 kartica. Na svakoj su kartici vidljivi zadatci (ukupno ih je pet).

Učenik uzima karticu, zadatke prepisuje u bilježnicu te rješava sve zadatke. Potom tabletom skenira kod i pojavljuju se točna rješenja.

Ako su učeniku svi zadatci točni, karticu ostavlja na za to predviđeno mjesto i uzima drugu pa ponavlja postupak.

  • Ovo je dobar način za zapošljavanje učenika koji brže obavljaju zadatke, kako bismo se mogli posvetiti učenicima kojima je potrebna dodatna pomoć.

Na svakoj se kartici nalazi broj koji daje učenicima do znanja jesu li tu karticu već rješavali ili ne.

■   Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci | Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja volonterka, državna instruktorica, trenerica voditelja te načelnica za program Saveza izviđača Hrvatske ■