Kemija je fascinantna znanost koja objašnjava svijet oko nas, ali za učenike može biti izazov razumjeti njezine apstraktne koncepte. Zbog toga sam osmislila nekoliko edukativnih igara imenovavši ih: Atomico, Potrage za elementima, Bing i Ionic. Osmišljene su kako bi učenici igrajući se naučili osnovne kemijske pojmove i razvili ljubav prema znanosti.
♦ ATOMICO: SPOJI ELEMENTE, IZGRADI SPOJEVE
Atomico je igra koja učenicima omogućava da doslovno „dodirnu” kemiju. Koristeći se 3D printanim modelima elemenata (poput kisika, ugljika, vodika i dušika), igrači imaju zadatak stvarati molekule prema pravilima kovalentnih veza. Svaki model prikazuje jedan kemijski element.
Cilj je igre osvojiti što više bodova prepoznavanjem i sastavljanjem kemijskih spojeva. Voditelj uzima pet kartica. Izgovara naziv spoja. Igrač najprije mora izgovoriti formulu spoja, a nakon toga sastavlja spoj pomoću modela kemijskih elemenata. Za svaki ispravno napravljen zadatak dobiva 5 bodova. Ako igrač prepozna koji kemijski elementi ulaze u taj spoj, odmah osvaja 5 bodova. Ako ne zna, voditelj igre otkriva formulu spoja, a igrač dobiva priliku sastaviti spoj koristeći se modelima elemenata.

Atomico je dobar za učenike upravo zato što pretvara apstraktne koncepte kemije u konkretno i zabavno iskustvo. Igrom, vizualizacijom i timskim radom učenici usvajaju znanja o kemijskim elementima, njihovim svojstvima i spojevima na način koji potiče i razumijevanje, a ne samo pamćenje.
♦ POTRAGA ZA ELEMENTIMA: LOV NA ZNANJE
Zamislite učionicu pretvorenu u teren za lov na blago! U igri Potraga za elementima učenici pronalaze skrivene modele elemenata koristeći se karticama s opisima. Na primjer: „Koristi se u izradi nakita i ima simbol Ag.“

„Ima atomski broj 14 i koristi se u izradi stakla, računala i solarnih panela.“ Igra omogućava djeci da zabavnim zadatcima i karticama upoznaju simbole kemijskih elemenata, njihova svojstva i ulogu u svakodnevnome životu (npr. srebro za nakit, sumpor u šibicama, ugljik u olovkama). Djeca povezuju znanje iz kemije s praktičnom primjenom, a ujedno rade u timu i aktivno komuniciraju.
♦ KEMIJSKI BINGO
U toj verziji popularne igre učenici na svojim kartama označavaju kemijske elemente koje izgovara voditelj. Svaki igrač dobiva bingo karticu s mrežom od 4 x 4 polja. Voditelj igre izvlači modele kemijskih elemenata (jedan po jedan), naglas izgovara simbol i puno ime. Igrači pažljivo slušaju i traže odgovarajući kemijski element na svojim karticama.
Ako igrač ima kemijski element koji je izvučen, postavlja smajlić na odgovarajuće mjesto na kartici. Igrač, koji prvi uspije postaviti četiri modela molekula uzastopno, bilo vodoravno, okomito ili dijagonalno, glasno izgovara Bingo! i postaje pobjednik ,,runde”.

Kemijski bingo omogućava djeci da zabavljajući se usvajaju osnovna znanja o kemijskim elementima. Kombinacija igre i edukacije čini proces učenja zanimljivijim smanjujući osjećaj pritiska ili monotonije koji su naglašeni tijekom klasičnog učenja.
Igra pomaže djeci da ponavljanjem brzo nauče prepoznati simbole elemenata (npr. H za vodik, O za kisik).
Čekajući da se izvuče element s njihove kartice, djeca moraju pažljivo slušati, čitati i analizirati. To im pomaže da poboljšaju pažnju i koncentraciju, vještine korisne u svim aspektima obrazovanja.
♦ IONIC: SPOJI IONE, IZGRADI SPOJEVE
Kako nastaju soli poput natrijevoga klorida? Ionic nudi odgovor igrom kockicama. Na svakoj se kockici nalaze kationi ili anioni, a igrači ih bacaju i spajaju kako bi oblikovali ionske spojeve.
Prvi igrač baca po jednu kocku s kationima i jednu s anionima stvarajući kombinaciju iona. Igrač mora kombinirati kation i anion kako bi stvorio kemijsku formulu spoja. Ukupni naboj iona mora biti neutralan – što znači da pozitivni i negativni naboji trebaju biti uravnoteženi.

Igrač baci kockicu i dobije Na⁺ i Cl⁻ te oblikuje NaCl. Igrajući se djeca usvajaju ključna pravila kemije – uključujući načela naboja (pozitivni i negativni ioni), pravilno balansiranje spojeva te učenje kemijskih formula.
♦ KAKO SE KORISTITI IGRAMA U NASTAVI?
Sve četiri igre lako se prilagođavaju različitim uzrastima i nastavnim planovima. Nastavnici ih mogu iskoristiti kao uvod u novu lekciju, alat za ponavljanje gradiva ili nagradnu aktivnost. Također, igre su izvrsne za rad u grupama potičući suradnju među učenicima.
Edukativne igre poput Atomica, Potrage za elementima, Binga i Ionica mijenjaju način na koji učenici doživljavaju kemiju. Umjesto da ju doživljavaju kao teško i apstraktno područje, uz igre kemija postaje zanimljiva, zabavna i pristupačna.
Igre kombiniraju zabavu i obrazovanje što utječe na učenički angažman. Kada su učenici motivirani, lakše usvajaju znanje i pamte ga dulje. Osim kemije, igre potiču razvijanje ostalih ključnih kompetencija: logičko razmišljanje i rješavanje problema (balansiranje spojeva u Ionicu), pažnja i koncentracija (praćenje elemenata u kemijskome Bingu), suradnja i komunikacija (rad u grupama tijekom igre).
Igranje u grupama potiče timski rad što je ključna vještina u suvremenom obrazovanju. Učenici uče kako surađivati, dijeliti ideje i zajedno dolaziti do rješenja.
Igre smanjuju strah od kemije i stvaraju ugodno okružje za učenje. Učenici, kojima testovi ili klasične metode procjene znanja izazivaju stres, bolje reagiraju na igre jer im omogućavaju opušteniji pristup učenju.
Igra je analogija života. Kao i u životu – igre nas stavljaju pred razne izazove i prepreke koje trebamo savladati. Djeca igrom uče kako se nositi s teškim situacijama, planirati, donositi odluke i ne odustajati.
U igrama, kao i u životu, često je potrebno surađivati, komunicirati i graditi odnose s drugima kako bi se postigao zajednički cilj ili rješavao sukob. Igra tako postaje vježba za uspostavljanje zdravih međuljudskih odnosa.
Ako želite saznati više, ili isprobati igre u svome razredu, javite se – zajedno možemo pridonijeti inovativnom učenju!
Igrajmo se!
■ Napisala: Sanela TOŠA LJUBIČIĆ, učiteljica savjetnica | OŠ Darda, Darda ■

