
U vrtićima, učionicama i školskim hodnicima sve češće čujemo kako na pitanje što žele biti kad odrastu, djeca odgovaraju: „Influencer!” Nekada su to bila zanimanja poput liječnika, učitelja, pilota ili glumca, a danas društvene mreže i digitalni svijet stvaraju nove uzore koji brzo stječu popluranost i dobru zaradu.
Iza takvog dječjeg odgovora krije se puno više od želje da se „snima i objavljuje”. Djeca zapravo žele priznanje, osjećaj vrijednosti i prečice do uspjeha. Influencer, prema njihovim mjerilima, ne mora godinama učiti, prolaziti težak put obrazovanja ni ulagati puno truda – dovoljno je biti zanimljiv i klikovi će sami doći.
Sustav vrijednosti u eri lajkova
Djeca i mladi svoju vrijednost sve češće mjere brojem lajkova, pregleda i pratitelja. Umjesto da se ponose znanjem, trudom ili postignućima u sportu i školi, postaje im važnije kako je netko reagirao na njihovu objavu.
♦ Lajkovi kao potvrda vrijednosti – dijete osjeća da „vrijedi” samo ako je skupilo dovoljno lajkova. Ako ih nema, osjeća se manje vrijednim.
♦ Pretplatnici kao mjerilo uspjeha – popularnost se mjeri brojem pratitelja, a ne kvalitetom i svrhom sadržaja i ideja.
♦ Usporedba s drugima – učestalo se prati tko ima više pregleda pa se lako rađa zavist, nesigurnost i imperativ da budu „zanimljiviji”.
Ovakav pomaknuti sustav vrijednosti stvara kod djece uvjerenje da je najvažnije biti vidljiv, a ne biti uporan, pošten ili marljiv. To je velik izazov za učitelje i odgojitelje jer djeci treba pomoći da ponovno otkriju što su istinske vrijednosti: trud, znanje, empatija, kreativnost i osobni rast.
Zašto djeca žele biti influenceri?

♦ VIDLJIVOST I POPULARNOST – društvene mreže naglašavaju koliko je „bitno” imati pratitelje, lajkove i dijeliti sadržaj.
♦ BRZ USPJEH – djeci se čini da influencerima novac, pokloni i putovanja padaju s neba.
♦ PRIPADNOST – žele biti dio svijeta koji prate i u kojem vide svoje vršnjake.
♦ NEDOSTATAK UVIDA U REALNOST – rijetko tko im pokazuje koliko je truda, discipline i rada iza svakog ozbiljnog digitalnog uspjeha.
Uloga učitelja i odgojitelja
Djeca trebaju odrasle koji će im pomoći razdvojiti iluziju od stvarnosti. Evo nekoliko prijedloga:
1.] Razgovor umjesto osuđivanja
Kad dijete izrazi želju da želi biti influencer, ne treba ga ismijavati niti ga omalovažiti. Možda ga trebamo pitati što bi htio raditi kao influencer i o čemu bi govorio ljudima. Tako se razgovor usmjerava prema vrijednostima sadržaja pa popularnost nije u prvom planu.
2.] Naglašavanje truda iza svakog uspjeha
Pokazati primjere poznatih osoba (sportaša, glazbenika pa i influencera) koji iza sebe imaju sate treninga, istraživanja i planiranja. Uspjeh nije slučajan, uspjeh je rezultat rada.
3.] Razvijanje kritičkog mišljenja
Djecu je potrebno učiti da analiziraju sadržaje na internetu: što je reklama, što je stvarno iskustvo, a što je predstava za publiku. Tako razvijaju otpornost na iluziju brzog uspjeha.
4.] Poticanje vlastite kreativnosti
Ako dijete želi snimati, to je sasvim prihvatljivo. Neka to budu aktivnosti vezane za projekt u kojem će planirati, pisati scenarij, učiti montažu, istraživati temu. Tako osvijeste da i ono što izgleda jednostavno, zahtijeva trud i određene vještine.
5.] Razgovor o vrijednostima
Potrebno je učiti djecu da uspjeh nije samo broj pratitelja. Pravi je uspjeh kada znanje, talent ili trud nečemu pridonose, kada svojim radom nekome pomognu i kada ustraju i nakon neuspjeha.
Poruka djeci
Možda je najbolja misao koju možemo ponavljati učenicima:
„Uspjeh bez truda traje kratko, ali trud bez obzira na rezultat – uvijek se isplati.”
Ako dijete uči da su rad, upornost i znatiželja temelj svakog postignuća, dijete može postati sve što poželi: i liječnik, i učitelj, i umjetnik – pa čak i influencer. Važno je osvijestiti da se ništa ne postiže „preko noći” i da je za uspjeh potrebno vrijeme, razvoj i iskustvo.
■ Napisala: Sanja IVANČIĆ, učitelj mentor, mag. prim. educ. | OŠ kraljice Jelene, Solin ■