Iz školskog svijeta
♦ OŠ KRALJICE JELENE, SOLIN ♦
Kad odrastem, želim biti influencer
objavljeno: 1. listopada 2025.
Boy making vlog

U vrtićima, učionicama i školskim hodnicima sve češće čujemo kako na pitanje što žele biti kad odrastu, djeca odgovaraju: „Influencer!” Nekada su  to bila zanimanja poput liječnika, učitelja, pilota ili glumca, a danas društvene mreže i digitalni svijet stvaraju nove uzore koji brzo stječu popluranost i dobru zaradu.

Iza takvog dječjeg odgovora krije se puno više od želje da se „snima i objavljuje”. Djeca zapravo žele priznanje, osjećaj vrijednosti i prečice do uspjeha. Influencer, prema njihovim mjerilima, ne mora godinama učiti, prolaziti težak put obrazovanja ni ulagati puno truda – dovoljno je biti zanimljiv i klikovi će sami doći.

Sustav vrijednosti u eri lajkova

Djeca i mladi svoju vrijednost sve češće mjere brojem lajkova, pregleda i pratitelja. Umjesto da se ponose znanjem, trudom ili postignućima u sportu i školi, postaje im važnije kako je netko reagirao na njihovu objavu.

♦  Lajkovi kao potvrda vrijednosti – dijete osjeća da „vrijedi” samo ako je skupilo dovoljno lajkova. Ako ih nema, osjeća se manje vrijednim.

♦  Pretplatnici kao mjerilo uspjeha – popularnost se mjeri brojem pratitelja, a ne kvalitetom i svrhom sadržaja i ideja. 

♦  Usporedba s drugima – učestalo se prati tko ima više pregleda pa se lako rađa zavist, nesigurnost i imperativ da budu „zanimljiviji”.

Ovakav pomaknuti sustav vrijednosti stvara kod djece uvjerenje da je najvažnije biti vidljiv, a ne biti uporan, pošten ili marljiv. To je velik izazov za učitelje i odgojitelje jer djeci treba pomoći da ponovno otkriju što su istinske vrijednosti: trud, znanje, empatija, kreativnost i osobni rast.

Zašto djeca žele biti influenceri?

Caucasian girl making ok symbol with both hands to her followers while recording with her cell phone for her videos on social networks.Content creator

♦   VIDLJIVOST I POPULARNOST – društvene mreže naglašavaju koliko je „bitno” imati pratitelje, lajkove i dijeliti sadržaj.

♦  BRZ USPJEH – djeci se čini da influencerima novac, pokloni i putovanja padaju s neba.

♦  PRIPADNOST – žele biti dio svijeta koji prate i u kojem vide svoje vršnjake.

♦  NEDOSTATAK UVIDA U REALNOST – rijetko tko im pokazuje koliko je truda, discipline i rada iza svakog ozbiljnog digitalnog uspjeha.

Uloga učitelja i odgojitelja

Djeca trebaju odrasle koji će im pomoći razdvojiti iluziju od stvarnosti. Evo nekoliko prijedloga:

1.]  Razgovor umjesto osuđivanja

Kad dijete izrazi želju da želi biti influencer, ne treba ga ismijavati niti ga omalovažiti. Možda ga trebamo pitati što bi htio raditi kao influencer i o čemu bi govorio ljudima. Tako se razgovor usmjerava prema vrijednostima sadržaja pa popularnost nije u prvom planu.

2.] Naglašavanje truda iza svakog uspjeha

Pokazati primjere poznatih osoba (sportaša, glazbenika pa i influencera) koji iza sebe imaju sate treninga, istraživanja i planiranja. Uspjeh nije slučajan, uspjeh je rezultat rada.

3.]  Razvijanje kritičkog mišljenja

Djecu je potrebno učiti da analiziraju sadržaje na internetu: što je reklama, što je stvarno iskustvo, a što je predstava za publiku. Tako razvijaju otpornost na iluziju brzog uspjeha.

4.]  Poticanje vlastite kreativnosti

Ako dijete želi snimati, to je sasvim prihvatljivo. Neka to budu aktivnosti vezane za projekt u kojem će planirati, pisati scenarij, učiti montažu, istraživati temu. Tako osvijeste da i ono što izgleda jednostavno, zahtijeva trud i određene vještine.

5.]  Razgovor o vrijednostima

Potrebno je učiti djecu da uspjeh nije samo broj pratitelja. Pravi je uspjeh kada znanje, talent ili trud nečemu pridonose, kada svojim radom nekome pomognu i kada ustraju i nakon neuspjeha.

Poruka djeci

Možda je najbolja misao koju možemo ponavljati učenicima:

„Uspjeh bez truda traje kratko, ali trud bez obzira na rezultat – uvijek se isplati.”

Ako dijete uči da su rad, upornost i znatiželja temelj svakog postignuća, dijete može postati sve što poželi: i liječnik, i učitelj, i umjetnik – pa čak i influencer. Važno je osvijestiti da se ništa ne postiže „preko noći” i da je za uspjeh potrebno vrijeme, razvoj i iskustvo.

■ Napisala:  Sanja IVANČIĆ, učitelj mentor, mag. prim. educ. | OŠ kraljice Jelene, Solin ■