Čitanje je temeljna vještina koja ima ključnu ulogu u kognitivnom, emocionalnom i socijalnom razvoju djece, posebice u mlađoj školskoj dobi. Istraživanja su pokazala da rano usvajanje navika čitanja može imati dugotrajne pozitivne učinke na dječji razvoj, uključujući bolje jezične vještine, povećanu empatiju, bolju koncentraciju i kreativnost.
U ovom tekstu istražit ćemo primjere dobre prakse i kreativne metode za obradu lektirnih djela.
Znamo da djeca koja redovito čitaju ili im se čita od najranije dobi imaju bolje razvijene jezične i kognitivne sposobnosti u usporedbi s vršnjacima koji manje čitaju. Vrlo je važno interaktivno čitanje, gdje roditelji i učitelji potiču djecu na raspravu o pročitanome, čime se dodatno razvijaju njihove vještine kritičkog razmišljanja i razumijevanja, a uključimo li u to još i široki spektar književnih žanrova, primjerice poeziju, fikciju i bajke, automatski utječemo te doprinosimo boljem razumijevanju svijeta, jačanju mašte i razvoju sposobnosti donošenja zaključaka.
Jedan od najvećih izazova s kojima se učitelji suočavaju jest kako zainteresirati djecu za lektiru. Tradicionalni načini obrade lektire, kao što je pisanje sažetaka ili odgovaranje na pitanja, i dalje su korisni, ali sve više učitelja traži kreativne metode koje će potaknuti učenike na dublje razumijevanje i aktivno sudjelovanje.
Ove godine provela sam projekt s učenicima četvrtog razreda, a koji se sastojao od izrađivanja videonajave za lektirno djelo H. C. Andersena Carevo novo ruho.
Taj je pristup uključivao sljedeće korake:
1.] ČITANJE I ANALIZU
Učenici su prvo pročitali lektirno djelo i analizirali glavne likove, zaplet i poruku knjige.
2.] RAZMIŠLJANJE O PRODUKCIJI
Zatim su razmotrili kako bi i koje elemente prikazali u videonajavi. To je uključivalo razmišljanje o lokacijama snimanja, kostimografiji, rekvizitima te vizualnom i auditivnom doživljaju.
3.] SNIMANJE I MONTAŽU
Učenici su se, uz moju pomoć, koristili IKT tehnologijom za snimanje i montiranje videa, čime su razvijali tehničke vještine i timski rad.
4.] PREDSTAVLJANJE I REFLEKSIJU
Završni korak bio je predstavljanje videonajave pred razredom i refleksija o procesu, što je potaknulo kritičko promišljanje i raspravu među učenicima.
Ovaj je projekt pokazao da čitanje može biti kreativno iskustvo koje uključuje različite aspekte učenja – od jezičnih vještina do tehničkih i socijalnih kompetencija. Učenici su pokazali veliko zanimanje i motivaciju, a povratne informacije roditelja i kolega bile su iznimno pozitivne.
Učenje putem čitanja u mlađoj školskoj dobi temelj je za budući uspjeh, kako u školskom tako i u životnom kontekstu. Kreativnim metodama, kao što je izrada videonajava za lektirna djela, učitelji mogu potaknuti učenike na dublje razumijevanje i ljubav prema čitanju. Takvi pristupi ne samo da obogaćuju iskustvo učenja već i razvijaju različite vještine koje su ključne za cjelokupni djetetov razvoj.
Nadam se da će ovaj primjer poslužiti kao nadahnuće drugim učiteljima da uključe inovativne i interaktivne metode u obradu lektire, čime će doprinijeti razvoju najmlađih čitatelja. Pogledajte rezultat našeg rada >
♦ Napisala: Jelena ŠIMUNOVIĆ ANTUNOVIĆ, mag. prim. educ. | OŠ Dore Pejačević Našice ♦