Iz školskog svijeta
♦ OŠ DORE PEJAČEVIĆ NAŠICE ♦
Lektira: Poticanje kreativnosti inovativnim metodama i pristupima
objavljeno: 29. kolovoza 2024.

Čitanje je temeljna vještina koja ima ključnu ulogu u kognitivnom, emocionalnom i socijalnom razvoju djece, posebice u mlađoj školskoj dobi. Istraživanja su pokazala da rano usvajanje navika čitanja može imati dugotrajne pozitivne učinke na dječji razvoj, uključujući bolje jezične vještine, povećanu empatiju, bolju koncentraciju i kreativnost.

U ovom tekstu istražit ćemo primjere dobre prakse i kreativne metode za obradu lektirnih djela.

Znamo da djeca koja redovito čitaju ili im se čita od najranije dobi imaju bolje razvijene jezične i kognitivne sposobnosti u usporedbi s vršnjacima koji manje čitaju. Vrlo je važno interaktivno čitanje, gdje roditelji i učitelji potiču djecu na raspravu o pročitanome, čime se dodatno razvijaju njihove vještine kritičkog razmišljanja i razumijevanja, a uključimo li u to još i široki spektar književnih žanrova, primjerice poeziju, fikciju i bajke, automatski utječemo te doprinosimo boljem razumijevanju svijeta, jačanju mašte i razvoju sposobnosti donošenja zaključaka.

Jedan od najvećih izazova s kojima se učitelji suočavaju jest kako zainteresirati djecu za lektiru. Tradicionalni načini obrade lektire, kao što je pisanje sažetaka ili odgovaranje na pitanja, i dalje su korisni, ali sve više učitelja traži kreativne metode koje će potaknuti učenike na dublje razumijevanje i aktivno sudjelovanje.

Ove godine provela sam projekt s učenicima četvrtog razreda, a koji se sastojao od izrađivanja videonajave za lektirno djelo H. C. Andersena Carevo novo ruho.

Taj je pristup uključivao sljedeće korake:

1.] ČITANJE I ANALIZU

Učenici su prvo pročitali lektirno djelo i analizirali glavne likove, zaplet i poruku knjige.

2.] RAZMIŠLJANJE O PRODUKCIJI

Zatim su razmotrili kako bi i koje elemente prikazali u videonajavi. To je uključivalo razmišljanje o lokacijama snimanja, kostimografiji, rekvizitima te vizualnom i auditivnom doživljaju.

3.] SNIMANJE I MONTAŽU

Učenici su se, uz moju pomoć, koristili IKT tehnologijom za snimanje i montiranje videa, čime su razvijali tehničke vještine i timski rad.

4.] PREDSTAVLJANJE I REFLEKSIJU

Završni korak bio je predstavljanje videonajave pred razredom i refleksija o procesu, što je potaknulo kritičko promišljanje i raspravu među učenicima.

Ovaj je projekt pokazao da čitanje može biti kreativno iskustvo koje uključuje različite aspekte učenja – od jezičnih vještina do tehničkih i socijalnih kompetencija. Učenici su pokazali veliko zanimanje i motivaciju, a povratne informacije roditelja i kolega bile su iznimno pozitivne.

Učenje putem čitanja u mlađoj školskoj dobi temelj je za budući uspjeh, kako u školskom tako i u životnom kontekstu. Kreativnim metodama, kao što je izrada videonajava za lektirna djela, učitelji mogu potaknuti učenike na dublje razumijevanje i ljubav prema čitanju. Takvi pristupi ne samo da obogaćuju iskustvo učenja već i razvijaju različite vještine koje su ključne za cjelokupni djetetov razvoj.

Nadam se da će ovaj primjer poslužiti kao nadahnuće drugim učiteljima da uključe inovativne i interaktivne metode u obradu lektire, čime će doprinijeti razvoju najmlađih čitatelja. Pogledajte rezultat našeg rada >

♦  Napisala: Jelena ŠIMUNOVIĆ ANTUNOVIĆ, mag. prim. educ. | OŠ Dore Pejačević Našice