
Mitologijom se možemo koristiti u nastavi kao nepresušan izvor inspiracije i kreativnog izražavanja kod učenika u osnovnoj školi. U 7. razredu osnovne škole obrađujemo mit i legendu kao knjževnu vrstu u sklopu predmetnog kurikula Hrvatski jezik.
Osim grčke i rimske mitologije, dobro je učenike upoznati i sa slavenskom mitologijom jer nam je ta mitologija zapravo kulturno i civilizacijski najbliža, no o njoj ima vrlo malo zapisanog u povijesnim izvorima i uglavnom se prenosila usmeno.
U 12. stoljeću imamo zapise koji opisuju slavenska vjerovanja prije pokrštavanja, a tu se spominju Perun, Veles, Dažbog, Stribog, Mokoš, Svarog i brojni drugi koji će postati važni komadići slagalice staroslavenskih vjerovanja.
Ja sam sa svojim učenicima osmog razreda OŠ Franje Kežme poticaj za proučavanje slavenske mitologije pronašla u Milenijskom natjecanju kreativne industrije koje se svake godine održava na Ekonomskom fakultetu u Osijeku, a čija je jedna od tema upravo mitologija. Kako bismo pokazali svoju kreativnost i inovativnost, ali i bili zamijećeni na ovoj manifestaciji, ove smo godine odlučili napraviti pravu drvenu mitološku knjigu s interaktivnim dijelovima iz koje “iskaču” slavenska božanstva koja se mogu pronaći u bajkama Ivane Brlić-Mažuranić.
Na pitanje kako širiti mitologiju u novom mileniju učenici mog osmog razreda OŠ Franje Krežme odgovorili su povezujući nekoliko kreativnih indutrija: knjigu, dizajn, medije i vizualnu umjetnost te digitalnu tehnologiju.
Budući da je drvo najstariji poznati materijal i ključna sirovina u evoluciji čovječanstva, zasigurno je bio prvi izbor u kreiranju naše mitološke knjige jer odiše prošlošću i na poseban način nas uvodi u mitologiju na koricama knjige. Za nabavku i rezanje drvenih ploča zamolili smo za pomoć prof. Tehničke kulture Ivanu ZAKANJI koja nam je rado pomogla. Proučili smo sva slavenska božanstva iz bajki Ivane Brlić-Mažuranić te smo se podijelili u skupine i izrađivali interaktivne dijelove za knjigu.
Svaka je skupina obrađivala tri različita božanstva koja smo prikazali crtajući ih na raznobojnim kartonima i pišući različite zanimljivosti na koje smo naišli proučavajući dostupnu literaturu. Portreti mitskih bića, njihova uloga i obilježja u slavenskoj mitologiji nalaze se na svakoj stranici knjige, a između njih smješten je QR kod s poveznicom na priču I. Brlić–Mažuranić u kojoj se pojavljuje mitološko biće prikazano na pojedinoj stranici.
Na kraju se knjige nalaze puzzle koje predstavljaju jednu od priča poznate spisateljice i jedno od prikazanih mitoloških bića iz knjige pa se možete zabaviti otkrivajući naziv priče i glavnog mitskog junaka.
Druga je igra Pogodi tko sam s motivima mitoloških bića, također, prikazanih u knjizi. Postavljajući prava pitanja, otkrit ćete što ste sve naučili čitajući ovu knjigu i možete li prepoznati Bjesomara, Svarožića, Zoru-djevojku, Mokoš ili Kralja morskoga…
Na kraju smo pomoću laserskog pisača za graviranje drva urezali prigodan dizajn na naslovnicu ove naše unikatne mitološke knjige.
Svojom smo drvenom mitološkom knjigom prikazali bezvremenske priče o slavenskim božanstvima, u njoj čarobna bića postaju dio svakodnevice, a čitajući ju možemo zakoračiti u svijet zmajeva, sirena, zlih čarobnjaka, boga mora, sunca i ostalih slavenskih božanstava…
Nastavljamo stvarati aktivnog učenika kreativnom i poticajnom nastavom u kojoj učenici ostvaruju svoje stvaralačke afinitete.
■ Napisala: Margareta ZDELAR, profesorica hrvatskog jezika i povijesti, savjetnica | OŠ Franje Krežme, Osijek ■