
Sat je razrednika iznimno važan sat, posebno radi odgojne komponente. Učiteljima omogućuje da redovito prate odgojnu situaciju u svom razrednom odjelu i da pravovremeno reagiraju.
Osmišljavajući sate razrednika, koristila sam se različitim metodama i aktivnostima, a radionica je aktivnost koju najšeće provodim. Cilj je da različitim osmišljenim aktivnostima potičem i razvijam kod učenika toleranciju, empatiju, suradnju, samopoštovanje i poštovanje drugih, miroljubiv način rješavanja sukoba, samokritičnost i iskrenost.
Navest ću pojedine primjere aktivnosti (teme) kojima sam to postizala:
♦ Moja je obitelj važna
♦ Lijepa riječ za svakoga
♦ Moja kupovina iz snova
♦ Vrijeme je za igru
♦ Čajevi prijateljstva i čajanka s pedagoginjom.
1.] MOJA JE OBITELJ VAŽNA
U ovoj je radionici naglasak na posebnosti svake obitelji, neovisno koliko ima članova. Svaki je učenik najprije trebao osmisliti, a potom i na papir zapisati jednu rečenicu kojom bi opisao/opisala svoju obitelj (po čemu je njegova/njezina obitelj posebna).
Nakon toga razgovarali smo o pojmu heraldike i obiteljskim grbovima. Moji su đaci potom u alatu My tribe izradili 101 grb svojih obitelji uz osmišljen opis. Svi su učenici svoje grbove predstavili ostalim učenicima u razredu.
2.] LIJEPA RIJEČ ZA SVAKOGA

Lijepa riječ čini čuda! Moji su školarci na komad papira zapisali svoje ime, a ja sam im taj papir selotejpom pričvrstila na majicu. I ja sam aktivno sudjelovala u ovoj aktivnosti što je dodatno motiviralo moje učenike. Zadatak je bio svakom učeniku nacrtati pozitivnu osobinu koju žele izdvojiti osmislivši ju simbolom (ili napisati riječima).
Na kraju, pregledavajući papire i poruke, svaki je đak pokušao odgonetnuti značenje simbola.
Njihovo je oduševljenje i iznenađenje bilo neizmjerno. To su trenutci u kojima osvještavaju da svatko od njih ima pozitivne osobine i da je jednako važan u razredu.
3.] MOJA KUPOVINA IZ SNOVA
Radionicom Kupovina iz snova u svom sam razredu nastojala razvijati međusobnu suradnju i uvažavanje tuđeg mišljenja. Učenike sam podijelila u parove i svaki je par dobio primjer kataloga određenog trgovačkog lanca. Zajedno su trebali pronaći i zapisati namirnice koje bi svaki par kupio za zamišljenih 100 eura. Uz popis namirnica, zadatak je bio i nacrtati kupljene namirnice.

Završivši zadatak, učenici su predstavili svoje odgovore i crteže pa smo raspravljali o kvaliteti njihove kupovine: jesu li im sve kupljene namirnice doista neophodne, što su mogli kupiti umjesto određene namirnice itd. Osim što im je ova aktivnost bila iznimno zabavna i zanimljiva, razvijali su samokritičnost i međusobnu komunikaciju, dvije vrlo važne ljudske vještine.
4.] VRIJEME JE ZA IGRU
Nije neobično da moji učenici, baš poput sve djece, najviše vole vrijeme posvećeno različitim igrama.
To sam iskoristila za jedan Sat razrednika. Osmislila sam različite štafetne i momčadske igre razvijajući im timske i natjecateljske vještine (igra graničara, gumi-gumi).

Na kraju su natjecanja svi učenici dobili diplome za sudjelovanje što ih je obradovalo. Iako se možda ne čini kao neka neophodna aktivnost, igra omogućava učenicima kretanje, poštovanje postavljenih pravila u realnoj situaciji te razvijanje empatije i tolerancije. Igra kod učenika potiče različite pozitivne emocije što im značajno uljepšava boravak u školi.
5.] ČAJEVI PRIJATELJSTVA I ČAJANKA S PEDAGOGINJOM
U svakoj je školi iznimno važna kvalitetna suradnja sa stručnim suradnicima.
Naša pedagoginja (koju učenici od milja zovu Pegica) redovno priprema zanimljive radionice i preventivne programe za učenike razredne i predmetne nastave.
Tako je ne samo upućena u odgojno-obrazovno ozračje svakog razreda već na vrijeme može reagirati i prilagoditi pojedinu radionicu dođe li do neprimjerenog ponašanja u pojedinom razredu. Prije zakazane radionice Čajanka s pedagoginjom proveli smo radionicu Čajevi prijateljstva (po uzoru na primjer iz projekta Memento prijateljstva učiteljice Sandre Vuk). Moji su đaci trebali osmisliti svoj recept za čaj, ali sastojci u tom receptu nisu smjeli biti svakidašnji – trebali su osmisliti začine koji uljepšavaju prijateljstvo.
Prethodno smo razgovarali o temi prijateljstva: što je prijateljstvo, kako možemo prepoznati pravog prijatelja / prijateljicu, kakvi bi se sastojci mogli dodati u njihove čajeve prijateljstva…
Uz recept učenici su i nacrtali šalicu svog čaja prijateljstva. Od crteža smo osmislili plakat koji smo poklonili pedagoginji na početku zajedničke radionice Čajanka s pedagoginjom. Tijekom radionice razgovarali smo o ponašanju u školi i kako se ponašamo jedni prema drugima.
■ Napisala: Angelina KRČELIĆ, mag. prim. educ., učiteljica razredne nastave, OŠ Središće, Zagreb ■