Iz školskog svijeta
OŠ JOSIPA ZORIĆA, DUGO SELO
Naš projekt Pojedi, izvadi, zasadi
objavljeno: 17. svibnja 2022.

Projektna nastava, u odnosnu na klasične metode poučavanja, osobit je oblik rada s učenicima jer potiče njihovu radoznalost, inicijativu, uočavanje problema, želju za istraživanjem i pronalaženjem rješenja problema te kognitivnu i praktičnu aktivnost.

Na tom tragu učenicima se omogućuje razvoj raznih kompetencija koje obuhvaćaju vještine komunikacije, organizacije, kreativnog i kritičkog mišljenja, suradnje i tolerancije. Učenici razredne nastave rado prihvaćaju metode poučavanja u projektnoj nastavi – nerijetko nas ugodno može iznenaditi njihova oluja ideja, spremnost na sudjelovanje i motivacija za rad tijekom cijeloga razrednog projekta.

Poticajno okružje za nove ideje

Idealni početak razrednog projekta jest situacija u kojoj on nastaje na inicijativu samih učenika, odnosno u primarnom okruženju u kojem učenici borave, poput razreda, škole, školskog dvorišta, mjesta ili grada, odnosno lokalne zajednice. Zahvaljujući odličnim uspjesima učenika i učitelja Osnovne škole Josipa Zorića, Dugo Selo, poticaja za ideje ne nedostaje. Škola je 2016., na natječaju Hrvatske radiotelevizije, proglašena kao škola s najljepšim školskim vrtom kontinentalne Hrvatske, a 2019. osvojena je nagrada za kontinuitet i treće mjesto u kategoriji zaštite okoliša i energetske učinkovitosti. Osim toga, tri godine uzastopce, od 2018., dobili smo status pobjedničke škole u natječaju Kaufland škola voća i povrća što je rezultiralo donacijom voća i povrća za sve učenike svaki tjedan tijekom školskih godina.

Otkrivanje tajni sjemenki i koštica

Trud i zalaganje učenika i učitelja, kako bi se ostvarila navedena postignuća, omogućili su poticajnu sredinu za provođenje kurikuluma u područjima ekologije, održivog razvoja i ljudskog zdravlja, što podrazumijeva mnogobrojne aktivnosti i nakon zasluženih nagrada. Ideja za razredni projekt Pojedi, izvadi, zasadi nastala je upravo u školskoj blagovaonici tijekom užine, gdje su učenici, nakon što su se osladili klementinama, odnosno paprikama iz Kauflanda, poželjeli sami uzgojiti, a na koncu i pojesti, te iste klementine i paprike sijanjem koštica i sjemenki koje su ostale na tanjurima.

Takva je ideja zahtijevala razradu razrednog projekta koji je uključivao samoorganiziranje učenika u skupine, istraživanje o načinima čuvanja koštica i sjemenki, njihove sadnje, održavanja te pospješivanja razvoja biljaka, vremensko i prostorno planiranje od sijanja sjemenki do ubiranja i konzumacije plodova, osiguravanje ekoloških uvjeta za rast biljaka pribavljanjem i uporabom iskorištenih materijala (recikliranje kartonskih kutija za jaja u svrhu formiranja posudica za sadnju koštica i sijanje sjemenki, upotreba komposta iz postojećega školskog kompostišta za pripremu zemlje za sadnju, korištenje ljuski jaja i kora banana za prihranu mladih biljaka), povezivanje sadržaja među nastavnim predmetima (Priroda i društvo, Hrvatski jezik, Matematika, Likovna kultura) te provođenje i realizacija međupredmetnih kurikuluma (Održivi razvoj, Zdravlje, Poduzetništvo, Osobni i socijalni razvoj, Učiti kako učiti).

Zatvaranje prehrambenog kruga

Tijekom dva razredna projekta koji su trajali po šest mjeseci u dvije školske godine (prvi se odnosio na klementine, a drugi na paprike), učenici su osim razumijevanja uloge biljaka na planetu Zemlji te povezanosti prirode i čovjeka, svojim vlastitim radom i aktivnostima zatvorili prehrambeni krug, osvještavajući važnost konzumacije svježeg voća i povrća za zdravlje te razvijajući osjećaj odgovornosti i brige za zdrav okoliš. Osim toga, osnovna premisa svakog razrednog projekta i projektne nastave jesu razvijanje vlastitih strategija učenja i suradničkog učenja što se dugoročno pozitivno odražava na učenička postignuća u daljnjem školovanju, odnosno u višim razredima koji su prva stepenica nakon završenoga četvrtog razreda osnovne škole.

Na primjeru ovoga razrednog projekta može se potvrditi činjenica da se dodana vrijednost svake projektne nastave očituje u dinamičnoj, veseloj i poticajnoj razrednoj atmosferi te osjećaju sreće i zadovoljstva rezultatima, u trenutcima branja vlastitih proizvoda, koji će nakon ukusnog obroka opet otvoriti novi krug i posijati sjeme novoga razrednog projekta.

■  Piše: Marijana Tečić, učiteljica razredne nastave | Osnovna škola Josipa Zorića, Dugo Selo ■