Iz školskog svijeta
♦ OŠ LJUDEVIT GAJ KRAPINA ♦
Naš STEM projekt „Buba u uho”
objavljeno: 30. siječnja 2025.

Sa svojim smo učenicima 4. b razreda i našom školskom knjižničarkom mjesec siječanj posvetili STEM području istražujući životne uvjete na Zemlji. 

„Buba u uho! – osvijesti, uoči, istraži, stvori i primijeni“, našinterdisciplinarni  i međupredmetni istraživački projekt, temeljen je na korelacijsko-integracijskom pristupu. Sa svojim smo đacima željele razvijati različite darovitosti, kompetencije, vještine i sposobnosti. Projekt će trajati do travnja. Preklapat će se različita odgojno-obrazovna područja, ovisno o temi koja će se u pojedinom mjesecu obrađivati.

Namjera nam je bila omogućiti učenicima stjecanje znanja i životnih vještina, razvijati sposobnosti pretvaranja činjenica u iskustva, teoriju u praksu, ostvarivati nastavu u izvornoj stvarnosti i tako popularizirati i približiti im znanost. 

Željeli smo im skrenuti pogled od mobitelskih ekrana, osvijestiti im potencijal istraživanja, usmjeriti ih da kritički promišljaju i kreativno ostvaruju ideje za pojedina rješenja.

Posebno smo ponosni što je naš projekt prepoznalo i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih uključivši nas u sufinanciranje projekata za darovite učenike.

U okviru predmeta Priroda i društvo obradili su pojmove: Sunce kao izvor života i topline, zrak – svojstva i strujanje zraka te koji plinovi čine zrak, a saznali su što biljke udišu i izdišu za razliku od čovjeka i životinja. Razmišljali su i o tome kako ptice preživljavaju zimu te izradili kuglice sa sjemenkama  postavivši ih u parkove okoškole. Pokusom su plinovima utvrdili svojstva kisika te stvarali ugljikov dioksid. Naučili su čemu služi termometar pa su ga i sami izradili. Mjerili su temperaturu tople vode i vode s ledom. Upoznali su što je tlo i kakve vrste tla imamo. Pokusom su saznali koje čestice sadrži tlo i kako se pročišćuje voda za piće kroz tlo.

Na kraju smo s njima obradili sve o vodi: hidrološki ciklus, agregatna stanja vode (led, tekućina, vodena para), što onečišćuje zrak, tlo i vodu te zašto je pitka voda važna. Saznali su što je pH vrijednost tekućina i pokusom utvrđivali kiselost, neutralnost, odnosno lužnatost pripremljenih tekućina u čemu im je pomogla i knjižničarka Suzana Pracaić. Za domaći su rad istraživali što su kisele kiše. U drugom su dijelu pokusa uvidjeli kako sol utječe na led, a termometrom su mjerili  temperaturu  zraka i vode naše Krapinice te se pozabavili dijagramom praćenja temperature tijekom triju mjeseci…

Naši su mali istraživači istraživali teme: ZRAK I PLINOVI  BRIGA ZA PTICE (osigurati hranu za ptice – kuglice sa sjemenkama) KAKO NAPRAVITI TERMOMETAR?! – radionica izrade termometra i ispitivanje tople i hladne vode TLO  VODA  MJERENJE TEMPERATURE ZRAKA I RIJEKE KRAPINICE.

Temu ŽIVOTNI UVJETI obrađivali su i na drugim predmetima: Hrvatski jezik i posjet školskoj knjižnici, Matematika, Likovna i Glazbena kultura, SRO proširujući znanje međupredmetnom korelacijom. Nakon svega izradili smo i informativni pano za školski hodnik kao rezultat učeničkog rada u siječnju. Nastavljamo dalje s tematskim područjima prema planu i programu projekta…

■ Napisale i fotografije: Marija KLASIĆ, učiteljica savjetnica i Suzana PRACAIĆ, stručna suradnica knjižničarka, izvrsna savjetnica | OŠ Ljudevit Gaj, Krapina ■