Iz školskog svijeta
OŠ „FRAN KONCELAK“, DRNJE
Poticanje čitalačke pismenosti na međunarodnoj razini
objavljeno: 27. ožujka 2022.

Tijekom prošlog tjedna (14. – 18. ožujka 2022.) u Osnovnoj školi „Fran Koncelak“, Drnje trajao je LTTA (Learning, Teaching, Training Activities) tjedan. Radi se o projektu za razvoj čitalačke pismenosti naziva „TITLE – Teaching, Improving and Training Literacy Education“ koji je započet u rujnu 2020. godine. 

Školu su posjetili učenici i učitelji iz Estonije, Portugala i Italije koji su zajedno s drnjanskim učenicima i učiteljima sudjelovali u nizu aktivnosti.

Tjedan posvećen Ivani-Brlić Mažuranić i Šumi Striborovoj započeo je predstavljanjem škola i zemalja. Učenici, gosti, prvi su dan sudjelovali na različitim školskim satima koji su kao i sve aktivnosti održani na engleskom jeziku.

Uz upute učitelja Vedrana Jankovića i proučavanje tehničke dokumentacije učenici su na satu tehničke kulture od lima izrađivali stalak za mobitel. Potom su ga ukrašavali kožom, plastikom ili spužvom koja štiti uređaj od ogrebotina, a i  proizvodu daje ljepši estetski izgled.

Učiteljica matematike Izabela Zvonar Horvat za učenike je pripremila zanimljive matematičke zadatke u kojima su učenici dolazili do brojeva vezanih za Ivanu i njezine bajke. Primjerice, rješenje jednog od zadataka bio je broj 1916 koji predstavlja godinu prvog objavljivanja Priča iz davnina.

Sat engleskoga jezika učenici su proveli razgovarajući s učiteljicom Vlatkom Horvat o biografiji Ivane Brlić-Mažuranić i sadržaju Šume Striborove, a završili ga gledanjem istoimenog kratkog animiranog filma.

Na radionici blackout poezije učenici su na postojećim tekstovima stvarali nove, svoje tekstove ili pjesme te na taj način izražavali kreativnost.

Osim književne, u blackout poeziji radi se i o vizualnoj umjetnosti jer se sav suvišan tekst zacrnjuje ili se na tom prostoru crtaju oblici, linije ili drugi crteži. Radionica je na učenike djelovala poticajno i relaksirajuće, a pritom su nastale odlične nove pjesme, mudre rečenice te zanimljivi crteži“, rekla je učiteljica hrvatskoga jezika Martina Hrastić Farkaš.

Jedna od radionica bila je i „Comic Book – Stribor’s forest“ koju je vodila informatičarka Adela Stilin. Učenici su u online digitalnom alatu Canva izrađivali strip na temu Šume Striborove sažimajući važnost i bit poruka i prizora same bajke.

Neke radove možete vidjeti ovdje: Hana & Kaarel Erik, Juhan & Lana, Lea & Issam, Leon & Lara, Vanesa & Arina. Prvi je dan završen radionicom „Scary Creatures“ koju je održala učiteljica Andrea Pandurić.

Sljedeći je dan započeo rješavanjem kviza „Stribor’s forest quiz“. Svi su učenici, sudionici, prije Erasmus tjedna imali zadatak pročitati Šumu Striborovu. U digitalnom alatu Quizizz učiteljice Ana Tustonjić Dombaj i Martina provjerile su čitalačke sposobnosti i vještine sudionika.

Nakon kviza učenici su odigrali igru „Guess me!“. Stvarajući vunenu mrežu, uz svoje ime i prezime učenici su navodili i svoj hobi. Oni, koji su hvatali klupko vune, navedeno su morali ponoviti i pri stvaranju mreže i pri njezinom rasplitanju.

„Ideja je vježbe izgraditi vunenu mrežu koja povezuje sve učenike. Važno je i da na simboličkoj razini učenici vide jasno povezivanje nitima vune koje spajaju sve učenike“,  objasnila je učiteljica Ksenija Varović.

Podijeljeni u skupine, učenici su na igri „Striborette card game“ morali na primjeru prizora, koji se nalaze na kartama, izreći asocijaciju na taj prizor u obliku riječi, rečenice ili pjesme. Bodove su skupljali na temelju pogođenih karata koje su prethodno izradili učenici Erasmus tima drnjanske škole. Žetone je za igru izradila učiteljica Adela Stilin uz pomoć 3D printera, a pravila igre možete pročitati ovdje: STRIBORETTE CARD GAME – RULES.

Veliko je iznenađenje za sudionike bio dolazak glumca Svena Šestaka u školu. Istovremeno su se odvijale dvije radionice „Drama Lama“ i „Behind the scenes“. Na jednoj su učenici s učiteljicom Nevenkom Pivar pripremali scenografiju, a na drugoj su sa Svenom uvježbavali tekst za međunarodnu predstavu Case of Stribor’s forest koja je zadnji dan uspješno izvedena u školskom prostoru.

Učitelji, gosti, imali su priliku posjetiti koprivnički bibliobus koji im se posebno svidio. U kratkom su razgovoru s knjižničarkom Valentinom saznali na koji način rade s korisnicima na koprivničkom području.

Osim na radionicama, učenici su sudjelovali i u slatkom izazovu „Cookie Challenge“. Podijeljeni u skupine, morali su napraviti različite kolače prema dobivenim receptima. Nakon hlađenja slastica prezentirali su pripremljene kolače žiriju koji je nagradio pobjedničku ekipu.

„Čitajući i slijedeći upute, uvježbavali su čitanje s razumijevanjem, snalaziti se u mjernim jedinicama te timski odraditi posao, a u svemu tome vježbali su komunikaciju na engleskom jeziku“, istakla je učiteljica Ksenija Marić.

U sklopu su programa Ride and write učenici obišli „Đurđevačke pijeske“ i Posjetiteljski centar „Đurđevački pijesci“ nakon čega su imali zadatak kreativnog pisanja. Informacije, koje su zapamtili u obilascima, učenici su u skupnom radu trebali  uvrstiti u različite tipove tekstova – bajku, humoristični ili tragični tekst, tekst s dijalogom ili u formi neke novinske vrste te tekst sa znanstvenofantastičnim elementima.      

S obzirom na temu cijelog tjedna, sudionici su projekta posjetili Ivaninu kuću bajke u Ogulinu gdje su sudjelovali na radionici Bazl. Zadatak je bio pažljivo slušati sadržaj priča te nakon toga složiti puzzle za određenu bajku. Izlet je završio obilaskom Rastoka uz stručno vodstvo.

Zadnji dan boravka u školi školska je knjižničarka Stjepana Kadić održala radionicu poetskog kolaža. Učenici su na papiru dobili pjesmu, a izrezivanjem riječi ili dijelova stihova stvarali su novu, svoju pjesmu. Izrezane su riječi lijepili na novi papir te na taj način izrađivali poetski kolaž. Čitajući, razmišljajući i maštajući, stvorili su stihove vrijedne čitanja.

Posljednja aktivnost Treasure hunt održana je na Šoderici. Radi se o zabavnoj igri u kojoj su učenici tražili određena mjesta i rješavali različite zadatke da bi na kraju došli do škrinjice blaga i nagrade.

„Podjelom je certifikata uspješno završen LTTA tjedan te su među partnerima dogovorene nove mobilnosti što podrazumijeva stjecanje novih znanja i vještina. Uz pregršt odlično odrađenih aktivnosti, posebno treba pohvaliti domaće učenike i njihove roditelje koji su ugostili učenike iz partnerskih zemalja. Naši su učenici još jednom pokazali da su pouzdani, fleksibilni i odgovorni te da im svakodnevno služenje engleskim jezikom ne predstavlja problem“, zaključila je koordinatorica projekta Stjepana Kadić.

■  Piše: Stjepana Kadić, prof. | stručni suradnik knjižničar mentor | OŠ „Fran Koncelak“ Drnje ■