Iz školskog svijeta
■ OŠ IVANOVEC ■
Projekt Čovjek
objavljeno: 6. veljače 2024.

Kako bi učenicima približila nastavne sadržaje cjeline Čovjek, a učenje učinila zanimljivijim i lakšim, pripremila sam im poseban projekt čiji su sadržaji pratili obrađene nastavne jedinice.

Na početku su dobili naslovnicu koju su ilustrirali na svoj način. Na njoj su pokušavali ilustracijom dočarati svoje asocijacije na temu čovjeka. Bilo je raznolikih radova, a učenici su se zaista potrudili i svoje ideje pretočili u odlične plakate.

Prvi zadatci su tražili da ispričaju priču o sebi: o svojem rođenju (uz suradnju roditelja) te prvim danima života, prvim životnim vještinama i navikama, o svojoj sadašnjosti – izgledu i osobinama, interesima i aktivnostima te o svojoj budućnosti – planovima i željama.

Nakon obrade sustava organa za kretanje razgovarali smo o problemima koje ljudi imaju sa sustavom organa za kretanje. Spomenuli smo i spušteno stopalo. Nisu mnogo znali o tome. Dobili su zadatak istražiti imaju li oni spušteno stopalo. Pokazalo se da od petnaest učenika u razredu samo dvojica imaju spušteno stopalo, a da to uopće nisu ni znali. Zaista je zanimljivo ono o čemu se trenutačno uči na satu provjeriti i u praksi.

Uz zanimljivosti i ponavljanje naučenog o krvožilnom sustavu slijedio je pokus Mjerenje pulsa. Nekoliko je učenika demonstriralo pokus, a zadatak im je bio ponoviti ga kod kuće uz pomoć starije sestre / starijeg brata ili roditelja. Rezultate su prezentirali suučenicima na sljedećem satu Prirode i društva.

Zatim su trebali objasniti kako se brinuti o sustavu organa za probavu te obojiti i imenovati dijelove sustava organa za disanje. Bez problema su riješili listiće i pokazali su da su dobro usvojili nastavne sadržaje.

Uz dodatne informacije o mozgu i igre sa optičkim iluzijama slijedio je novi pokus.

Napravili smo ga zajedno, a učenici su zapisali svoja zapažanja. Bilo je i čuđenja i smijeha, ali su svi izveli pravilan zaključak koji smo potkrijepili i izrekom: „Očima gledamo, ali mozgom vidimo.”

Ponavljanje sustava organa proveli smo u parovima. Svaki je par izvukao karticu sa sustavom organa/osjetila. O njemu su izradili misaonu mapu i prezentirali je suučenicima.

Na modelu ljudskog tijela, našoj „Ivančici”, demonstrirali su sustave organa i osjetila. Maša nam je bila „maneken” kako bismo na pregači posložili sve sustave organa.

Nakon što smo na satu razgovarali o pubertetu, učenici su dodatnim listićem ponovili njegova obilježja. Razgovarali smo o njihovim iskustvima, pričali su koja obilježja primjećuju na sebi pa na kraju objasnili svoj stav: jesu li oni u pubertetu i li ne.

Sljedeći zadatak u projektu bio je osmisliti plakat s porukom o štetnosti jedne od ovisnosti o kojima smo učili. Taj smo zadatak povezali sa satom Likovne kulture. Učenici su sami birali tehniku. Nastali su zanimljivi plakati. Oni sami odabrali su ova tri kao najoriginalnija i najzanimljivija.

Nakon obrade svih nastavnih sadržaja u nastavnoj cjelini Čovjek polako smo završavali projekt. Punili su podatcima svoju osobnu iskaznicu. Dio listića (vaganje, mjerenje visine i težine, opsega glave te otiske prstiju) napravili su na satu. Najzanimljiviji dio im je bio postupak uzimanja otisaka premda je boje bilo, osim na papiru, i na licima sudionika. Ostali dio zadataka riješili su uz pomoć roditelja kod kuće.

Slijedila je provjera naučenog.

Da je učenje uz praktične zadatke korisno, pokazao je i visok postotak riješenosti ispita – 89 %. Bili su jako ponosni svojim rezultatima. Nakon provjere rješavali su zabavne zadatke.

Na kraju su procijenili svoj rad i vrednovali projekt. Svi su rekli kako im je projekt bio zanimljiv i da im je na ovaj način bilo lakše naučiti neke sadržaje. Bili su i jednoglasni u procjeni uspješnosti svog rada. Svi odreda istaknuli su da su katkad trebali pomoć roditelja, ali da su se zaista potrudili i da su zadovoljni svojim rezultatima.

Učenici su bili vrlo ponosni na svoje uratke i rekli su  da će svoje knjige (kako su oni nazvali mape projekta) sačuvati za budućnost.

Napisala: Gordana JURAS, učiteljica razredne nastave, učiteljica mentorica, OŠ Ivanovec