Iz školskog svijeta
OSNOVNA ŠKOLA IVANOVEC
Putujemo Vlakom u snijegu
objavljeno: 8. ožujka 2023.

Kako bih potaknula učenike na čitanje zahtjevnijeg dječjeg romana Mate Lovraka, ovu smo lektiru realizirali na malo drukčiji način. Kombinirali smo različite oblike rada i različite aktivnosti i zadatke.

U interpretaciju lektirnog djela krenuli smo nakon zimskih praznika (nekako u skladu sa zimom koja pokazuje svoja obilježja u to doba godine).

U uvodnom satu lektire odigrali smo igru asocijacija čije je rješenje Vlak u snijegu, naslov učenicima poznat po filmu kojeg je većina gledala tijekom praznika. Neki od komentara na najavu lektirnog djela bili su: „Učiteljice, ne moramo čitati knjigu, gledali smo film.”

Našla sam se u dilemi kako ih motivirati za čitanje knjige jer ona rečenica: „Ali, knjiga i film nisu isti,“ nije dovoljna. Stoga sam odlučila raditi ovu lektiru na drukčiji način i najavila da ćemo krenuti u razredno putovanje Vlakom u snijegu.

S obzirom na to da smo na satu Prirode i društva obradili cjelinu Snalaženje u vremenu, korelirali smo usvojena znanja i aktivnosti.

Krenuli smo s interpretacijom obavijesnog teksta Zamišljeni razgovor s Matom Lovrakom, autorom knjige Vlak u snijegu (čitanka Zlatna vrata 3). Tako smo se upoznali s piscem dječjeg romana i dobili poticaj za čitanje.

Na satu Likovne kulture ugljenom i kredom crtali smo i slikali naslovnicu knjige Vlak u snijegu primjenjujući svijetle i tamne tonove i crte po karakteru.

Čitanje knjige počeli smo zajedno čitanjem prvog poglavlja Najveća kuća. S obzirom na to da je poglavlje kratko, to nije bio problem. Nakon razgovora o pročitanom i učeničkih dojmova krenuli smo u analizu. Smjestili smo radnju dječjeg romana u dvadeseto stoljeće. Istaknuli smo neke sličnosti i razlike između škole u prošlosti i današnje škole te učenika tada i danas. Napisali su svoja zapažanja u tablicu na listiću.

POVEZNICA NA NASTAVNI LISTIĆ > Tablica za uvodni sat.docx

Kao poticaj za čitanje drugog poglavlja Troje mladih s Jabukovca poslužio nam je zadnji dio prvog poglavlja: „Djeca ne idu zajedno u školu jer su se posvadila. Draga je uvrijeđena i ne oprašta Ljubanu jednu uvredu. Do groba mu neću oprostiti. Nikada! Crn joj je pred očima. Crnji od najcrnjeg Ciganina. Ako vas baš zanima, ispričat ću vam zašto.”

Učenici su dobili su zadatke na nastavnome listiću koje će riješiti uz čitanje drugog poglavlja.

POVEZNICA NA NASTAVNI LISTIĆ > Troje mladih s Jabukovca – zadatci.docx

Na sljedećem smo satu analizirali pročitano poglavlje. Otkrili smo razlog svađe i učenici su izmijenili svoja mišljenja o njoj. Zajedno smo taj dan na satu Glazbene kulture izveli brojalicu Tri mesara buhu klala uz izvođenje ritma/doba s udaraljkama koje su učenici odabrali.

Dogovorili smo se da svaki sat Tjelesne i zdravstvene kulture završimo jednom starom igrom za koju su saznali od baka/djedova.

Na sljedećem satu lektire čitali smo početak trećeg poglavlja Zadruga Ljubanovac. Objasnili smo što je zadruga i zašto se ljudi udružuju u zadruge. Učenici su spomenuli da je i naša razredna zajednica jedna vrsta zadruge. Uz čitanje poglavlja zadatak je bio popuniti lektirnu piramidu.

POVEZNICA NA LEKTIRNU PIRAMIDU > Lektirna piramida.docx

Nakon kratke analize lektirnih piramida na sljedećem smo satu lektire pročitali početak četvrtog poglavlja Dogovor. Analizirali smo pročitano. Povezali smo razgovor zadrugara sa našim satima razrednika na kojima razgovaramo o situaciji u razredu, problemima, dobrim stvarima i postignućima. Slijedio je i zadatak uz čitanje ostatka poglavlja.

POVEZNICA NA NASTAVNI LISTIĆ > Dogovor.docx

Na posljednjem zajedničkom satu čitanja učenici su prezentirali svoje radove. S obzirom na to da je pred nama bio drugi dio zimskih praznika, dogovorili smo se da pročitaju roman do kraja i naprave lektiru iz vrećice.

POVEZNICA NA LEKTIRU IZ VREĆICE > Lektira iz vrećice.docx

Nakon praznika svaki je učenik predstavio svoju lektirnu vrećicu argumentirajući svoja mišljenja i stavove o djelu.

Slijedilo je gledanje igranog filma. Prije gledanja ponovili smo poznato o igranom filmu. Premda su već svi gledali film, ovaj put to je bilo usmjereno gledanje – dobili su zadatak uočiti što više razlika između filma i knjige.

POVEZNICA NA NASTAVNI LISTIĆ > Usporedba knjige i filma.docx

Posljednji je bio zadatak Prijatelji u vlaku. Pokušala sam povezati roman s njihovih životnim iskustvom potičući ih na kreativnost.

POVEZNICA NA NASTAVNI LISTIĆ > Prijatelji u vlaku.doc

Za one koji su završili ranije od ostalih bila je dostupna i križaljka.

POVEZNICA NA KRIŽALJKU > Vlak u snijegu – Crossword Labs.pdf

Na kraju smo u aplikaciji Book Creator izradili knjigu i podijelili je s roditeljima na razrednoj Viber grupi, a izradili smo i papirnatu inačicu.

Na kraju smo razgovarali o lektiri koju smo završili i učenici su napravili i samovrednovanje.

Učenici su rekli da im je roman bio dosta dug i zahtjevan za čitanje, ali da su im zadatci bili zabavni i da im je na ovakav način lakše raditi lektiru.

■  Napisala: Gordana JURAS, učiteljica razredne nastave, učiteljica mentorica, OŠ Ivanovec ■