Iz školskog svijeta
♦ OŠ SREDIŠĆE | ZAGREB ♦
Suradnja s roditeljima u razrednoj nastavi
objavljeno: 2. listopada 2024.

Uspješnost odgoja i obrazovanja ponajviše ovisi o suradnji svih koji su uključeni u odgojno-obrazovni proces. Osim učenika, učitelja i stručnih suradnika (koji su neizostavni u odgoju i obrazovanju), partnerima podrazumijevamo i roditelje.

Kako ostvariti kvalitetnu suradnju s roditeljima učenika te zašto je važna u cjelokupnom procesu odgoja i obrazovanja, reći ćemo na današnjim primjerima.

Roditelji su, iako nisu odgojno-obrazovni djelatnici, prvi učitelji djeteta do njegova polaska u predškolsku ustanovu, a potom i u školu. Prve riječi, korake, pravilan odnos prema sebi i drugima, primjere pristojnog ponašanja djeca usvajaju od svojih roditelja. Kao i u razredu ponekad usvajanje navedenih vještina bude jednostavno, a ponekad bude zahtjevno. Pojedine metode nisu jednako učinkovite kod svakog djeteta. Kao što se uči biti kvalitetan učitelj, tako se uči biti i roditelj. Ljubav je prema djetetu prirođena, ali dobre se metode odgoja usvajaju.

Mi, odgojno-obrazovni stručnjaci, uz stručnu službu škole dužni smo im na tom putu biti pomoć i podrška.

Kadikad roditelji zauzmu negativan stav prema učiteljima zbog svojih negativnih iskustava tijekom školovanja ili na temelju stereotipnih izjava vezanih za učitelje koje se često šire u medijima. I sama sam naišla na negativne komentare o školi i učiteljima. Komentare sam strpljivo poslušala. Nisu me pokolebali! Umjesto da sam se bavila opravdavanjem, stvorila sam svoj plan suradnje s roditeljima kojim sam željela potaknuti razgovore i pozitivno ozračje.

To podrazumjeva: roditeljske sastanke, organizaciju humanitarnih akcija, pripremu učenika za natjecanja i informativne razgovore.

RODITELJSKI SASTANCI

Osim pravovremenog obavještavanja roditelja o terminu roditeljskog sastanka e-poštom (i objavom na razrednoj stranici ako ju imate), korisno je kratkim obavijesnim rečenicama najaviti roditeljima temu i naglasiti im zašto je važno da prisustvuju sastanku.

Ako se roditelj ikada požali da ne zna za neku informaciju ili odluku donesenu na roditeljskom sastanku, u objavi može vidjeti na kojem je sastanku informacija izrečena (datum, vrijeme i tema sastanka).

Uz to, na roditeljskom je sastanku poželjno držati se ovih smjernica:

 na početku sastanka navesti okvirno (očekivano) trajanje sastanka
(nitko ne očekuje da to bude vremenski sasvim točno realizirano, ali dobro je okvirno najaviti trajanje sastanka: time ste dali na znanje roditeljima da je sastanak pripremljen i da ćete s njima podijeliti najvažnije informacije bez pretjeranih digresija)

 izradite prezentaciju u nekom od digitalnih alata, preuzmite ju na računalo, prenesite na USB i digitalno pohranite da vam je uvijek pri ruci, pa i u slučaju tehničkih poteškoća

 na prvom slajdu prezentacije napišite dnevni red roditeljskog sastanka kako bi roditelji jednostavnije pratili o čemu ćete razgovarati

 obvezno pokažite primjere prakse (aktivnosti u sklopu redovne nastave i produženog boravaka, kao i projektne aktivnosti)

 roditelji će cijeniti što mogu vidjeti fotografije aktivnosti u kojima je sudjelovalo i njihovo dijete

 proučite zakone i pravilnike usko vezane za odgoj i obrazovanje da možete sigurno i samouvjereno odgovarati na pitanja roditelja

 poznavanjem zakonskih propisa i profesionalnom komunikacijom stječete poštovanje roditelja i bit će im jasno da razumijete ono o čemu govorite

 nakon završetka sastanka, najkasnije dva dana od sastanka, e-poštom proslijedite prikazanu prezentaciju koju su na sastanku vidjeli kako bi bila dostupna svim roditeljima (i onima koji nisu bili na roditeljskom sastanku).

Svakako je korisno početkom nastavne godine napraviti listu u koju ćete upisati sve e-adrese roditelja. Tako će sve biti jednostavnije, i vama i roditeljima, a izbjeći ćete pojedinačno upisivanje adresa tijekom slanja obavijesti cijelom razredu.

PRIMJER MOJE PREZENTACIJE ZA RODITELJSKI SASTANAK

ORGANIZACIJA HUMANITARNIH AKCIJA

Iznimno je korisno od prvog razreda učenike poticati na pomaganje drugima i volontiranje. Tako se kod djece razvija empatija i razumijevanje prema ljudima koji ih okružuju, i koji su u različitim životnim situacijama.

Za takvo što pogodne su različite humanitarne akcije. Preporučujem da u humanitarne akcije, svakako, uključite i roditelje (obavijestite ih na roditeljskom sastanku ili putem e-pošte o detaljima akcije i zašto biste voljeli da se pridruže).

Ako za neku akciju učenici nešto trebaju izraditi, svakako u izradu uključite i roditelje.

Naš je primjer humanitarne akcije bio prikupljanje potrepština za sklonište za napuštene životinje Sigurna kućica. Roditelji su rado sudjelovali u akciji i zajedno s učenicima prikupili potrebnu hranu i ostale potrepštine za životinje.

SAVJET: Humanitarnu akciju dogovorite na razini aktiva kako bi se učenici i roditelji učenika drugih razrednih odjela mogli priključiti, međusobno upoznati i surađivati.

Roditelje uključite i u obilježavanje važnijih dana tijekom godine: Dan zahvalnosti za plodove zemlje, Međunarodni dan štednje i sl.

PRIPREMA UČENIKA ZA NATJECANJA

Svakom je roditelju drago da njegovo dijete bude odabrano za sudjelovanje u nekom od natjecanja. Kako biste izbjegli propitivanje roditelja o načinu odabira učenika za natjecanje, na roditeljskom sastanku ih obavijestite o postupku odabira.

Primjerice, za likovne je natječaje pravilo, koje je vrijedilo u mom razredu, bilo glasovanje učenika i mene, učiteljce. Ako je natječaj dozvoljavao četiri rada, tada su dva rada bila učenički izbor; a dva sam odabrala ja nudeći argumentirano pojašnjenje.

Roditelje učenika koji su odabrani za natjecanje, obavijestite e-poštom o pristupanju natječaju i rezultatima. To morate učiniti jer roditelji, svakako, moraju dati svoj pristanak za sudjelovanjem.

Ako učenikov rad ne bude istaknut od strane žirija, predlažem: učeniku izradite razrednu diplomu za sudjelovanje. Učenicima će to puno značiti iako ih nije istaknuo stručni žiri. To učinite vi i budite mu poticaj.

INFORMATIVNI RAZGOVORI

Ovakva suradnja s roditeljima zna biti ugodna i manje ugodna, ali sastavni je dio procesa i potrebna je radi uspješnijeg rada s učenicima.

Za takve se razgovore uvijek treba pripremiti. Ja sam već na početku godine izradila tablicu s napisanim terminima informacija u Google dokumentu. Poveznicu na tablicu pošaljem roditeljima e-poštom, s napomenom da se upišu u termin koji im odgovara.

Sve ovo nama i njima olakšava organizaciju i komunikaciju jer je vidljivo koji su se roditelji najavili pa se mogu temeljito pripremiti za taj razgovor. Ovako izbjegavam dogovaranje informacija različitim kanalima (SMS, WhatsApp, e-pošta i sl.).

Prije informativnih razgovora potrebno je pripremiti materijale koji će se dati roditeljima na uvid:

 pripremite bilješke: ako se radi o neprimjerenom ponašanju, pripremite konkretne zapise u svom rokovniku s datumima i opisom ponašanja kako biste dodatno potvrdili roditelju da se radi o situaciji za koju je potrebno reagirati

 pokažite učeničku mapu ispita: organizirajte arhiviranje učeničkih pisanih provjera znanja, različitih pisanih uradaka i na informativnom razgovoru odvojite vrijeme za roditeljski uvid u te materijale.

I vi, i roditelji držite se dogovorenog vremena za informativne razgovore (od 15 do 20 minuta, ako se radi o nekoj odgojno-obrazovnoj situaciji koja zahtijeva više vremena, ponudite roditelju poseban termin).

Primite najviše tri roditelja po terminu da se možete kvalitetno pripremiti za razgovor i posvetiti roditeljima dovoljno vremena.

PRIMJER > Tablica informativnih razgovora

Naposljetku, ovo su poznati primjeri s istaknutim detaljima koji će, vjerujem, pripomoći drugim učiteljima u organizaciji suradnje s roditeljima učenika svog razreda. Ne smijemo zaboraviti da kao učitelji imamo privilegiju poučavati roditeljima najvrjednije što u svom životu imaju – njihovo dijete!

■  Napisala: Angelina KRČELIĆ, mag. prim. educ., učiteljica razredne nastave i članica tima Webučionice ■ OŠ Središće | Zagreb ■