Iz školskog svijeta
♦ OŠ BAKAR ♦
Zavičajni mozaik
objavljeno: 2. rujna 2025.

Ljubav prema zavičaju živi se i uči od najranijih dana: prenosi se u obiteljskoj svakodnevici, pričama baka i djedova, pjesmama i igrama, mirisima i slikama djetinjstva, ali jednako tako i u školskim hodnicima i učionicama. Načelo zavičajnosti u odgoju i obrazovanju potiče njegovanje pripadnosti kraju gdje odrastamo, razvija ponos na bogatu prošlost i tradiciju te svijest da smo dio zajednice čije vrijednosti treba čuvati i prenositi dalje.

Vođeni tom idejom, učenici 3. i 4. razreda OŠ Bakar zajedno sa potpisnicom ovih redaka i Ksenijom LITOVIĆ, svojim učiteljicama, uključili su se u županijski projekt „Zavičajni mozaik“. Projekt su osmislile učiteljice Bojana LANČA iz OŠ-SE San Nicolo i Andrea BARAC iz OŠ Zvonka Cara, Crikvenica, a u projekt se uključilo dvanaest osnovnih škola s područja Primorsko-goranske županije. Svaka je škola različitim sadržajima i aktivnostima istraživala ono što njihov zavičaj čini posebnim.

Prvi koraci istraživanja

Učenici su se na početku projekta upoznali s projektnim ciljevima i zadatcima. Njihova je zadaća bila istražiti specifične motive i karakteristike svog zavičaja: od povijesti i kulturnih spomenika do prirodnih ljepota pa sve do tradicije, običaja i priča koje čuvaju duh prošlih vremena. Hodajući poznatim ulicama i trgovima, učenici su poput malih istraživača promatrali ono što je oko njih – svjesni da svaka zgrada, kip ili stara vrata kriju neku priču. Fotografirali su gradske znamenitosti i promišljali o zadatcima koji ih očekuju. To je bio prvi korak u njihovu istraživačkom putovanju.

Posjet Frankopanskom kaštelu

Jedan je od najupečatljivijih trenutaka projekta bio posjet Frankopanskom kaštelu u Bakru. Učenici su obilazili prostorije staroga zdanja, postavljali pitanja, pažljivo zapisivali podatke promatrajući detalje. Atmosfera kaštela probudila je njihovu maštu: debele zidine, mračne tamnice, prašnjave prostorije i skriveni tragovi šišmiša pridonijeli su da se osjećaju poput junaka iz povijesnih romana. Kaštel više nije bio samo građevina, već pozornica na kojoj su učenici zamišljali vlastite priče i doživljaje.

Rad u učionici – od ideje do stvaralaštva

Nakon istraživačkog dijela uslijedio je stvaralački dio. Učenici su, okupljeni u izvannastavnim aktivnostima (Mali čuvari baštine i Čitalačka grupa), nastavili raditi na svojim projektima. Učionica je postala mala radionica ideja: nastajali su plakati, bilježile su se priče, a ubrzo se rodila i ideja o stripu koji će objediniti njihova istraživanja i doživljaje.

Strip „Tajna bakarskog kaštela“ bio je poseban izazov. Učenici su samostalno osmislili priču, kreirali scenarij, smišljali likove i dijaloge. Zatim su u digitalnom alatu Canva oblikovali strip kombinirajući vlastite fotografije s crtežima i tekstom. Za mnoge je to bilo prvo iskustvo rada u takvom programu jačajući tako kreativnost i timski rad. Učenici su spoznali koliko je važno slušati ideje drugih, dogovarati se i zajednički stvarati.

♦  Rezultati i učenički ponos

Kraj je nastavne godine donio i poseban plod njihova rada: iz tiska je izašao fotostrip „Tajna bakarskog kaštela“. Držati u rukama vlastito izdanje, nastalo od ideje i mašte, nezaboravno je iskustvo. Djeca su ponosno listala samostalno oblikovane stranice, pokazivala ih prijateljima i roditeljima postajući svjesna da su oni autori onoga što drže u rukama i čuvari priča svoga kraja.

Projekt je, osim tiskanog stripa, uključivao i dokumentarni film u kojem su učenici predstavili svoje istraživanje. Tako su spojili različite medije u jedinstvenu priču o zavičaju: pisanu riječ, fotografiju i film.

Vrijednosti projekta

Projekt „Zavičajni mozaik“ pokazao je koliko je važno učenicima pružiti priliku za istraživanje i stvaralaštvo. Radeći na projektnim aktivnostima, učenici su razvijali istraživačke vještine, učili surađivati, koristiti se digitalnim alatima i kreativno se izražavati. Ono što je najvažnije – naučili su više voljeti i cijeniti svoj zavičaj, prepoznavati njegove ljepote i posebnosti te ih ponosno predstavljati drugima.

U konačnici, najveći uspjeh projekta nije isključivo strip, plakat ili film; uspjeh je njihova želja da budu čuvari baštine i da priče svoga zavičaja prenose budućim generacijama osjećajući se radosno i ponosno. U tim se malim koracima krije velika priča: priča o ljubavi prema zavičaju, pripadnosti zajednici i svijest da moramo sačuvati i voljeti ono što nas okružuje – ono što jesmo.

■ Napisala:  Alma HESS, dipl. učiteljica RN, učiteljica mentorica | OŠ Bakar ■