Iz stranih medija
MEĐU BROJNIM ODREDNICAMA DR. MARIA ORLANDO ISTIČE DEVET KLJUČNIH
Devet odrednica velikih učitelja
objavljeno: 17. listopada 2021.

„Učiteljevanje je težak posao i dio učitelja nikad ne nadraste razinu prosječnosti. Odrađuju nužan minimum i jedva ponešto više od toga. Veliki učitelji, međutim, neumorno rade kako bi stvarali izazovnu, poticajnu sredinu za svoje učenike“, piše u članku o osobinama velikih učiteljica i učitelja sveučilišna profesorica Maria Orlando.

Više možete pročitati u nastavku.

Članak Nine Characteristics of a Great Teacher objavljen je na mrežnim stranicama Faculty Focus.

Prije mnogo godina, dok sam još bila mlada, nadobudna učenica, rekla bih vam da je sjajan učitelj onaj koji zabavlja razred i daje sasvim malo domaće zadaće. Zapravo je potpuno suvišno reći da se – nakon godinâ iskustva u osnovnom i srednjem obrazovanju, nakon evaluiranja rada stotinâ učiteljica i učitelja – moj pogled promijenio. Aktualna pozicija profesora u visokom obrazovanju omogućuje mi dijeliti naučeno s trenutačnim i budućim voditeljima u školama, a imam prigodu svjedočiti i živim raspravama svojih studenata završnih godina o tome što znači biti vrstan učitelj.

Učiteljevanje je težak posao i dio učitelja nikad ne nadraste razinu prosječnosti. Odrađuju nužan minimum i jedva ponešto više od toga. Veliki učitelji, međutim, neumorno rade kako bi stvarali izazovnu, poticajnu sredinu za svoje učenike. Vrhunsko poučavanje izgleda ima manje veze s našim znanjem i umijećima, a više s našim odnosom prema učenicima, predmetu i poslu.

Iako popis koji slijedi sasvim sigurno nije potpun, iz niza odrednicâ vrhunskoga učitelja izdvojila sam one koje su esencijalne neovisno o učeničkoj dobi.

1️⃣ Veliki učitelj poštuje svoje učenike.

U učionici velikoga učitelja cijene se ideje i mišljenja svake osobe. Učenici se osjećaju sigurno dok izražavaju svoje osjećaje te uče poštivati i slušati druge. Velike učiteljice i učitelji stvaraju okružje dobrodošlice za sve učenike.

2️⃣ Veliki učitelj stvara osjećaj zajedništva i pripadnosti razrednoj zajednici.

Međusobno poštovanje u učionici takva učitelja kao posljedicu ima suradničko, ohrabrujuće okružje. U toj maloj zajednici postoje pravila koja treba slijediti i zadatci koje treba obaviti te svaki učenik i svaka učenica znaju da su bitan, sastavni dio skupine. Veliki učitelji omogućuju svojim učenicima spoznaju da se mogu osloniti ne samo na svojeg učitelja ili učiteljicu, nego i na razrednu zajednicu.

3️⃣ Veliki učitelj je topao, pristupačan, entuzijastičan i skrban.

Veliki je učitelj pristupačan, ne samo svojim učenicima, nego svima u kampusu. Takvom učitelju učenici mogu pristupiti s bilo kojim problemom ili zabrinutošću, a dolaze mu povjeriti i neke zabavne doživljaje. Veliki učitelji posjeduju razvijene vještine slušanja i u svojem prenapučenom rasporedu pronalaze trenutke za one koji ih trebaju. Ako takav učitelj ima loš dan, to nitko i ne opazi – svoju osobnu prtljagu ostavljaju pred školskim vratima.

4️⃣ Veliki učitelj postavlja visoka očekivanja za sve učenike.

Takve učiteljice i učitelji uočavaju da očekivanja koja postavljaju za svoje učenike utječu na njihova postignuća; znaju da učenici u pravilu pružaju svojim učiteljima toliko mnogo ili toliko malo koliko se od njih očekuje.

5️⃣ Veliki učitelj i sam voli učiti.

Nadahnjuje učenike svojom strašću prema obrazovanju i prema sadržajima nastavnoga predmeta. Neprestance obnavlja svoja znanja profesionalno se odnoseći prema poslu te  želeći svojim učenicima osigurati najviši stupanj obrazovanja koji je u tome trenutku moguć. Ne boji se učiti nove strategije poučavanja ili uključiti u svoju nastavu nove tehnologije te rado dijeli svoja znanja sa svojim kolegicama i kolegama.

6️⃣ Veliki učitelj istinski je vođa.

Upravo suprotno od mnogih upravitelja i donositelja odluka u svijetu obrazovnih politika, učinkovite učiteljice i učitelji donose odluke u suglasnosti s onima na koga se te odluke odnose te su skloni timskom radu, a naglasak stavljaju i na izgradnju zajednice. Oni svojim učenicima uspješno prenose osjećaj vođenja i upravljanja omogućujući im da svatko od njih iskusi voditeljsku ulogu.

7️⃣ Veliki učitelj vješt je u „promjeni brzina“…

… i brzo reagira kada nastava ne ide kako treba. Ima sposobnost procijeniti vlastito poučavanje još dok je ono u tijeku te pronalazi nove načine predstavljanja sadržaja kako bi svakom učeniku bili razumljivi ključni pojmovi i procesi.

8️⃣ Veliki učitelj svakodnevno surađuje.

Ne vidi sebe slabom i neuspješnom učiteljicom ili učiteljem u trenutcima kada zatraži pomoć, već u tome vidi suradništvo s drugim kolegicama i kolegama kako bi dalje napredovali i učili. Prihvaća konstruktivnu kritiku i savjet kao prigodu za osobni razvitak i rast.

9️⃣ Veliki učitelj ostaje profesionalan u svim područjima…

… od osobnoga izgleda do organizacijskih vještina i pripremanja za nov dan. Komunikacijske vještine na najvišoj su razini, bez obzira na to obraća li se osobi iz upravnoga sektora, jednom od svojih učenika ili kolegici i kolegi. Poštovanje koje velike učiteljice i učitelji doživljavaju zbog svoje profesionalnosti u ophođenju vidljivo je svima koji ih okružuju.

Dok je za pojedine učiteljice i učitelje poučavanje dar koji im je prirodno darovan, drugi moraju s vremenom dosegnuti tu razinu. Međutim, dobitak je neizmjeran – i za učiteljice i učitelje, i za njihove učenice i učenike.

Sjetite se samo svih onih mladih ljudi koji zauvijek sa sobom nose sjećanje na svoje velike učiteljice i učitelje!

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana MostarkićMaria Orlando, profesorica doktorskoga studija Upravljanje u obrazovanju na Sveučilištu Capella u Minneapolisu (Minnesota) te izvanredna profesorica na Sveučilištu Lindenwood u St. Charlesu u Missouriju ■ SAD: Faculty Focus – mrežne stranice namijenjene obrazovnim temama ■ izvornik: www.facultyfocus.com  ■