Iz stranih medija
SA SVOJIM UČENICIMA USPOSTAVITE VJERODOSTOJNE ODNOSE
Nema spavanja u mojoj učionici!
objavljeno: 9. prosinca 2021.

Američki psiholog, pedagog i psihijatar, autor nezaobilaznih knjiga o učenju i poučavanju među kojima su Teorija izbora, Svaki učenik može uspjeti i Kvalitetna škola – škola bez prisile, koje sve odreda govore o odnosima – William Glasser –  uputio je i ovo vrijedno zapažanje:

Ne možeš znati kakvu se domu iz dana u dan vraćaju tvoji učenici. Zato uvijek budi obziran i ljubazan.

Gotovo unisona je i misao Robina Williamsa:

Svatko koga sretnete vodi bitku o kojoj ništa ne znate. Budite ljubazni. Uvijek.

Iako ne uključuje nijedan o tih dvaju vrijednih citata, u svojem novoobjavljenom članku upravo o odnosima, tajnama, bitkama, dobrohotnosti i povjerenju govori američki učitelj, autor, predavač i stručnjak u obrazovanju Trevor Muir.

Budite ljubazni.

Autentični.

Gledajte ih. – Vidite ih.

Dopustite si spoznati što se krije iza njihova otpora. Koja ih priča vitla.

Budite povjerljivi. Strpljivi. Čuvajte ih.

Čuvajući ih, čuvajte i sebe.

Uvijek.

Članak No Sleeping in My Class! objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir.

Na nastavi engleskoga jezika koju vodim bila jednom djevojčica imenom Sara. Odbijala je slušati me. Ljubazno sam ju dvaput zamolio da se probudi i prestane spavati na mojim satovima. Mislim, posao koji smo obavljali bio je zahtjevan i bitan za nju, trebala ga je odraditi, a nije bilo izgleda da će u tome uspjeti bude li tijekom moje nastave spavala u dnu učionice.

I tako, treći put kad sam ju uhvatio u spavanju, procijenio sam da je u redu malo izgubiti živce i pristupiti tako da moja učenica shvati koliko je bitno biti budan na mojim satovima.

Pa sam zavikao na nju.

Pred svima.

Glasno.

Razbudila se i ostala budnom, a ja nisam mogao drugo nego pomisliti kako sam visokoučinkovit učitelj koji je potpuno ovladao upravljanjem razredom. Katkad moram napustiti svoju ulogu Gospodina Ljubaznoga i pristupiti na drukčiji način ne bi li učenici shvatili poruku. Možda je profesor na studiju bio u pravu, ne možeš se vječno smješkati.

Na koncu nastavnoga sata pristupio sam Sari i upitao ju zašto stalno spava na mojim satovima. Pitao sam: „Zašto ne radiš, Sara?“ Odgovorila je: „Žao mi je, gospodine Muire.“ A ja sam rekao: „Ne, stalno mi govoriš da ti je žao, ali nastavljaš na isti način. Moram znati zašto ne radiš.“

Gledala me je tužnim i umornim očima i rekla mi da je njezina malena sestra prethodne večeri imala napad astme, a inhalator je zakazao. A kako njihov otac radi treću smjenu, a majke nema kod kuće već cijelu godinu, morala je nazvati 112 i pratiti sestricu u kolima hitne pomoći u bolnicu. Sara mi je rekla i da je otac toga jutra došao po nju u bolnicu i odvezao ju ravno u školu.

Sarin me je odgovor ostavio bez riječi

Možete zamisliti kako sam se u tim trenutcima osjećao. Ta djevojčica koja je večer prije iskusila pravi pakao, koja zapravo podiže svoju malenu sestru i očajnički treba trenutke odmora, bila je pred svima, javno, od strane svojega učitelja – posramljena. Bio je to udarac u bolno mjesto, i sve što sam u tome času mogao izgovoriti bilo je da mi je žao. Žao zbog svega što je morala proći i žao zbog načina kako sam se ponio prema njoj.

Taj događaj iz ranih godina mojega nastavnoga rada za mene je bio katalizator. Shvatio sam da učenici u trenutcima kada ulaze u naše učionice nisu prazne stranice, već žive životne priče ispunjene ozbiljnim borbama. Kao njihovi učitelji i učiteljice, pozvani smo u te priče. Pa makar se uloge koje imamo čine kratkima i privremenima, naše riječi i djela mogu imati neizmjerne utjecaje na njihove živote.

Velika je snaga u upoznavanju životnih priča vaših učenika

Iako priču koju sam vam upravo iznio nije lako čuvati u sjećanju, a zasigurno ju ne bih želio ponoviti, bio je to početak uspostavljanja odnosa sa Sarom. Počeo sam dublje upoznavati njezin život, njezinu obitelj, njezinu životnu priču. Shvatio sam da joj je potrebno više moje dobrohotnosti i blagosti u ona teška jutra kada bi dolazila vrlo umorna na nastavu.

Prisjetio sam se velikih učitelja koji su bili dijelom moje vlastite priče. Da, bili su to veliki učitelji u sferi poučavanja nastavnih sadržaja i vještina, znali su sjajno govoriti i ostvarivati nezaboravnu nastavu. No njihova istinska veličina počinjala je uspostavljanjem odnosa.

Neka vam pogled danas bude otvoren za Saru u vašoj blizini.

Budite milosrdni. Upotrijebite strpljivost. Gradite odnose; i dopustite si upoznati njihove priče.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice prilagođen, a na izvornik upućuje poveznica na kraju ove napomene■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic ClassroomSAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: trevormuir.com  ■