Iz stranih medija
SKRB O UČITELJSKOJ DOBROBITI
Okanite se savršenstva
objavljeno: 6. prosinca 2021.

„Rad u nastavi može vas potpuno progutati, stoga je bitno znati uspostaviti ravnotežu“, piše savjetnica u obrazovanju i bivša ravnateljica Susan Ward.

Članak Teachers should aim for good enough, not perfection (Why teachers shouldn’t aim for perfection) objavljen je na obrazovnome portalu Tes.

Kako bi postizali uspjehe, učitelji i školski upravitelji moraju stvarati i njegovati snažne odnose.

Ti snažni odnosi valuta su svake škole, sredstvo na temelju kojega se određene stvari mogu ostvariti.

Odnosi su, međutim, iscrpljujuća i nezgodna sfera ljudskoga života te – kako bi se održali – zahtijevaju ulaganje cijeloga tebe. Ujedno, ovladavanje odnosima događa se dok su cjelokupna energija i pozornost usredotočene na zadatak koji je pred nama. Svatko tko je ikada radio u školi dobro je upoznat s osjećajem pojavljivanja na ulaznim vratima, hitrim promicanjem danjega svjetla i s dubokom začuđenosti nad činjenicom da se već spušta mrak te pitanjem kamo je i kad brže osam sati proletjelo.

Učiteljski posao preplavljuje sva područja života

Vrsta ljudi zaposlenih u školi – a to su ljudi predani dobrim međuljudskim odnosima – nije poznata po tome da poslove obavlja djelomice i površno. Da biste bili imalo dobri u učiteljskome poslu, morate u njega potpuno uroniti, morate biti u mogućnosti na svojim plećima nositi velike terete te postati majstori izgradnje dobrih odnosa i uspješnih komunikacijskih vještina – sve odjednom.

Poučavanje izaziva ovisnost i preplavljuje sva područja života. Ispunjeno je ushićenjima koja te nose u trenutcima dok sve ide u dobrome smjeru te posustajanjem i klonućima kada ne ide – ukratko, to nije posao koji sam od sebe vodi u stanje ravnovjesja.

A opet, upravo je ravnovjesje ono što je nužno žele li učiteljice, učitelji i školski voditelji preživjeti.

Postoji prizor u filmskom klasiku Stevena Spielberga Otimači izgubljenoga kovčega u kojem Harrison Ford – u legendarnom stilu Indiane Jonesa – nastoji u hramu prepunom zamki razmijeniti tešku vreću pijeska za neprocjenjivo vrijedan zlatni kipić; ako točno procijeni potrebnu težinu pijeska, osigurat će siguran prolaz; procijeni li težinu pogrešno, sam će se pakao otvoriti, a divovska stijena strovaljujući se uništiti sve što joj se nađe na putu. Indy promatra umjetninu na njezinu postolju dopuštajući pijesku da mu curi kroz prste dok procjenjuje preciznu težinu potrebnu kako bi na siguran način dohvatio neprocjenjivo blago.

Lekcija Indiane Jonesa o učiteljskoj dobrobiti

Riječ je o nevjerojatno istančanoj ravnoteži i mnogo je toga na kocki ako pogriješi u procjeni – a pronalaženje preciznoga kontrapunkta ključno je i za osobe u obrazovanju. Ne govori se uzalud o ravnovjesju između posla i ostalih dijelova života.

Učitelji i ravnatelji stoje pred vlastitim blagom: pred svetim gralom obavljanja posla u skladu sa svojim mogućnostima. No, da bi dosegnuli zlato, moraju nešto dati zauzvrat. Odluka o tome koliko će sebe uložiti predstavlja onu vreću pijeska: S kolikim udjelom energije, entuzijazma i vremena kanite sudjelovati? Jer posao će preuzeti sve što imate ako mu to dopustite.

Nitko od nas nema samo jedan posao s potpunim radnim vremenom. Jednako kao i onaj koji nam stavlja kruh na stol i novac u novčanik, preuzimamo i mnoge druge uloge, često istodobno. Partneri, sinovi, kćeri, njegovateljice, pružatelji potpore, prijateljice i prijatelji – preostale su titule poslova u kojima također sudjelujemo. Učitelji koji su roditelji već u trenutku napuštanja školske zgrade ulaze u još jedan posao s potpunim radnim vremenom često ga započinjući i prije negoli su stigli na parkirno mjesto.

Stvar je u tome da, da!, postoji mogućnost da sav svoj pijesak upotrijebite za dosezanje savršenstva, savršenoga blaga. Mogli biste sve svoje vrijeme i energiju uložiti u prosipanje kroz prste te i zadnje zrnce snage položiti na postolje svojih učiteljskih obveza.

No – što će od vas preostati ako tako učinite?

Mnogo je bolje potražiti tu osjetljivu ravnotežu. Donesite osviještene odluke o tome koliko ste spremni dati. Prionite uz one titule i poslove koji su za vas ključni (orijentacijski znak: to ne mora biti titula i posao koji vam omogućuju plaćanje računa) te osigurajte da ste ono bitno sačuvali za ljude koji vas uistinu trebaju i koji zaslužuju najbolje od vas.

Istina je da će vas to navesti da budete zadovoljni „dovoljno dobrim“ umjesto savršenim, jednom kada dosegnete mogućnost prihvaćanja da ispravljanje radova ili pretrpan pretinac s elektroničkom poštom smiju pričekati jer vam je obitelj na prvome mjestu. A takav je izbor neizmjerno bolji negoli da se priklonite suprotnomu od toga.

Dakle, pronađite ravnotežu i nemojte je se odreći – a ako vidite golemu stijenu koja se kotrlja prema vama, trčite!

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je djelomice prilagođen s obzirom na izvornik koji se nalazi na poveznici na kraju ove napomene ■ Susan Ward, savjetnica u obrazovanju i bivša ravnateljica  ■ UJEDINJENO KRALJEVSTVO: Tes – izvorno: The Times Educational Supplement – publikacija namijenjena obrazovnim temama, pokrenuta 1910. godine kao dodatak dnevnim novinama The Times, od 1914. izlazi kao zasebna tiskovina, a od 1997. godine dostupna i na internetu ■ izvornik: www.tes.com ■