Iz stranih medija
■ ŠTO ČINI UČITELJE ZA PAMĆENJE ■
Pet značajaka vrsnih učitelja
objavljeno: 7. siječnja 2024.

„Postoje trenutci kada roditelju morate priopćiti da ste zapazili poteškoće u učenju njegova djeteta ili ga morate upozoriti na djetetova neprimjerena ponašanja. Ako vam dobre komunikacijske vještine nisu strane, to ćete napraviti na način da su roditelji cijelo vrijeme svjesni da vam je stalo te da govorite u dobroj namjeri.“

Uspješni razgovori s učenicima, roditeljima i kolegama dokaz su da je učitelj dovoljno dobro  ovladao komunikacijskim vještinama. U učiteljskom je poslu komuniciranje jedna od temeljnih vještina. Mnoge su druge značajke također bitne i pridonose uspješnosti i zadovoljstvu tijekom rada u nastavi.

U današnjem članku izdvojeno je ukupno pet temeljnih značajaka koje bi učitelji trebali prepoznati i njegovati kako bi bili zadovoljni i kako bi im rad u nastavi bio dovoljno lagan i inspirativan da mu se s lakoćom i motiviranošću svakoga jutra iznova vraćaju.

Članak 5 Qualities Teachers Should Have objavljen je na na mrežnim stranicama Horizon Teachers.

Rad u nastavi može biti vrlo poticajan i donositi mnoga zadovoljstva i nagrade, no ima i svojih izazova. Ako na vrijeme otkrijete imate li ono što je potrebno u učiteljskome poslu, lakše ćete prepoznati je li taj posao za vas.

Učitelji surađuju s velikim brojem različitih tipova ljudi i pritom nailaze na mnoge zahtjeve. Rad u nastavi ne obuhvaća samo ostvarivanje sjajnih obrazovnih lekcija, nego i njegovanje dobrih odnosa, suočavanje s poteškoćama u ponašanju, sudjelovanje u izvannastavnim aktivnostima i u ukupnom životu škole. Kada je učitelj uspješan u svojem poslu, mnogo je značajaka koje na to utječu.

Donosimo ih pet za koje procjenjujemo da su ključne.

1. STRPLJIVOST I SUOSJEĆAJNOST

Pošteno je otvoreno reći da je strpljivost većine učitelja tijekom učiteljske karijere višestruko na kušnji. Naučiti kako ostati smirenim i tada kada učenici nisu, kada ne slušaju ili ometaju nastavu, ima veliku ulogu u učiteljskom poslu. Možete osjetiti frustraciju ako učenici ne razumiju ono čemu ih poučavate te im morate objasniti ili ponoviti i po nekoliko puta prije negoli sve sjedne na svoje mjesto.

Biti strpljivim toliko da istinski slušate svoje učenike i nastojite razumjeti njihov put, ključan je dio uspješnosti vrsnih učitelja.

Mnogo je mogućih razloga zašto se učenik ponaša na određen način, zašto mu učenje čini muku ili zašto je sklon uznemiravati svoju okolinu. Vaša sposobnost aktivnoga slušanja omogućit će vam prepoznavanje izvora svakoga pojedinog ponašanja te ćete u skladu sa stečenim spoznajama moći pronalaziti adekvatna rješenja.

Osim strpljivosti, ključna je i suosjećajnost.

Učionica je prostor visokoga čuvstvenoga naboja pa kada nastojite upoznati svoje učenike, svakoga posebno, kada razumijete što se sa svakim od njih događa, kada ste iskreno zainteresirani za njihove živote, to će vam pomoći da uspostavite dobre odnose, a odnosi su temelj uspješnoga upravljanja razredom na duge staze.

2. ENERGIJA I ENTUZIJAZAM

Rad u nastavi zahtjevna je uloga, a da biste opstali i održali željeni ritam, potrebna vam je energija. Pritom je bitno sačuvati entuzijazam i afirmativan pristup.

Ako svoj posao radite predano, sa strašću, ako uživate u onome što radite i ako to doista volite, vaša će se pozitivnost prelijevati i na vaše učenike te će zbog svega toga učenje voljeti i oni.

Pozitivnost donosi još više pozitivnosti pa pokušajte na posao dolaziti s osmijehom, spremni uhvatiti se u koštac s danom pred vama. Entuzijazam će se proširiti i na vaše kolege i roditelje.

No, to ne znači da trebate zapasti u lažnu ili toksičnu pozitivnost.

Bitno je slušati svoje tijelo i pravodobno prepoznati znakove mentalnoga ili fizičkoga izgaranja. Ako osjećate da se razina vaše energije smanjila te da gubite volju i snagu, preispitajte poduzimate li sve što je potrebno kako biste se odmorili i napunili svoje baterije. Pritom je ključno održavanje ravnoteže između posla i privatnoga živoga.

3. KOMUNIKACIJSKE VJEŠTINE

Za učiteljski je posao bitno znati jasno i britko izložiti svoje misli. Obrazovati druge ljude znači biti sposoban prevoditi vlastita znanja i posredovati ih na način da osobe koje poučavamo razumiju.

Komunikacijske vještine omogućit će vam poučavanje učenika, dogovore s kolegama te razgovore s roditeljima.

Postoje trenutci kada roditelju morate priopćiti da ste zapazili poteškoće u učenju njegova djeteta ili ga morate upozoriti na djetetova neprimjerena ponašanja. Ako vam dobre komunikacijske vještine nisu strane, to ćete napraviti na način da su roditelji cijelo vrijeme svjesni da vam je stalo te da govorite u dobroj namjeri. Tada je svima lakše poteškoćama pristupiti konstruktivno i s namjerom da se pronađe odgovarajuće rješenje.

4. IZVRSNO POZNAVANJE PREDMETA TE SPREMNOST NA UČENJE

Ako ste odlučili poučavati određen nastavni predmet, morate ga voljeti. Znati svoj predmet uistinu je ključan dio učiteljskoga i profesorskoga posla.

Jednako tako, neizostavna je i otvorenost prema daljnjem učenju na radnome mjestu, ne samo o promjenama koje se događaju unutar polja znanja iz kojeg vaš predmet proizlazi, nego i prema učenju pedagoških znanja i vještina, komunikacije, organizacije i svega onoga što čini dobroga učitelja.

5. ORGANIZIRANOST I DISCIPLINIRANOST

Imate li dobre organizacijske vještine, mogli biste u učiteljskome poslu daleko dospjeti.

Neprekidno se morate nositi s nekolicinom istodobnih zadataka, morate planirati nastavne sate te – nakon što ste odradili dio u učionici – pregledavati učeničke radove i ocjenjivati ih. Ako ne znate kako postići organiziranost i disciplinu kao i postaviti prioritete u svrhu veće  učinkovitosti, moglo bi vam se dogoditi da počnete zaostajati za planiranim te osjećati preopterećenost.

Uspijete li zadržati dobru organiziranost te redovito obavljati svoje zadaće, zadržat ćete razinu profesionalnosti koja je u temelju učiteljskoga posla. Vaša će profesionalnost osigurati da vas učenici poštuju, kao i kolege te roditelji, a u ključnim trenutcima omogućit će vam i pravodobno i kvalitetno donošenje odluka. Pritom ćete moći sigurno i djelotvorno održavati onu finu liniju u odnosima između učitelja i učenika.

Ako njegujete i učvršćujete karakteristike o kojima smo ovdje govorili, vaš će posao učitelja biti ugodan, pa i tada kada je izazovan, te će donositi istinsko zadovoljstvo i nagrađivati vas na mnoge načine.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice uređen i prilagođen, a izvorniku možete pristupiti na temelju poveznice dostupne na kraju ove napomene ■ Ujedinjeno Kraljevstvo: Horizon Teachers – mrežne stranice istoimene organizacije koja pomaže u zapošljavanju učitelja u osnovnim i srednjim školama ■ izvor: www.horizonteachers.com