Iz stranih medija
■ RAD U NASTAVI ■
Savršen učitelj?
objavljeno: 28. svibnja 2023.

„Prvih nekoliko godina rada u učionici nosio sam teret težnje za savršenošću poput kakva mučenika. Iscrpljivao sam se nastojeći osigurati da svaka nastavna jedinica i svaki sat budu zanimljivi i motivirajući za moje učenike.“

Tako se svojih početaka u nastavi prisjeća učitelj i autor Trevor Muir. Nekoliko rečenica dalje slijedi i ovo: I nakon nekoliko godina, izgorio sam.

Zašto pojam savršenoga učitelja uopće nije ono čemu bismo trebali težiti, zašto je kvalitetan život i rad odvojen od težnje za savršenošću, pročitajte u današnjem članku. 

Članak There Are No Perfect Teachers objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir.

Kada sam počeo raditi u nastavi, želio sam biti učiteljem kojeg će svi učenici pamtiti. Onaj kojeg učenici posjećuju godinama nakon što maturiraju. Želio sam biti lik kojeg pozivaju na stotine maturalnih večeri i on na sve njih uspijeva i doći. Želio sam biti učiteljem koji poznaje svakog pojedinog učenika i koji ih sluša i čuje kada to nitko drugi ne čini.

Želio sam biti osobom koja i gramatiku, i geometriju, i fotosintezu, i Francusku revoluciju oživljava pred njihovim očima. Moja bi učionica trebala biti udobna i ispunjena bojama, a znao bih zapaliti i mirisnu svijeću tako da učenicima dok prolaze hodnikom dašak vanilije dopire iz učionice. Nastojao sam da procjena mojega rada svake godine glasi visoko učinkovita nastava jer sam želio biti najboljim učiteljem u školi.

Iscrpljivao sam se nastojeći postići savršenstvo

Kada sam počeo raditi u nastavi, želio sam biti savršenim učiteljem.

I zatim sam počeo poučavati te naučio koji je teret takva zahtjeva.

No, prvih nekoliko godina rada u učionici nosio sam taj teret poput kakva mučenika. Iscrpljivao sam se nastojeći osigurati da svaka nastavna jedinica i svaki sat budu zanimljivi i motivirajući za moje učenike.

Prihvaćao sam dežurstva za svaki učenički ples i nikad nisam odbio ni jedan jedini zahtjev uprave ili drugih učitelja. Svakodnevno sam nazivao roditelje i obavještavao ih o napredovanju njihove djece, primao učenike na dodatan rad prije i nakon nastave. Čitao sam literaturu namijenjenu učiteljima, noću boravio na različitim obrazovnim forumima, slušao obrazovne podcaste u autu dok bih se vozio na posao.

Nisam želio uzimati bolovanje te bih nekako izdržao tih dana na nastavi. Uvijek sam bio nasmiješen i učenicima davao do znanja koliko volim svoj posao i da sve što radim, radim za njih.

A i ona zahtjevnija djeca, ona koja se neprimjereno ponašaju, ali u pogledu im možeš pročitati kako se nešto loše događa te da postoji bitan razlog zbog čega se tako ponašaju i zbog čega znaju biti i vrlo nepristojna na nastavi, e pa u tû bih djecu uložio sve što mogu jer sam vjerovao – ako se budem dovoljno trudio, mogu ih spasiti.

Neprestance sam težio savršenosti.

I nakon nekoliko godina, izgorio sam.

Moj se spremnik ispraznio. Više nisam mogao. Tjelesno sam se i psihički potpuno iscrpio, a to je značilo da sam postao ispodprosječnom inačicom samoga sebe. Ni u školi, ni kod kuće nisam mogao davati ono najbolje. Bio sam poput svijeće koja gori s oba kraja, a to ne može završiti dobro.

Nadilaženje potrebe za savršenošću

Jednom se dogodilo da mi se obratila kolegica koja je dugo bila u poslu, više od četrdeset godina, i koja je i dalje uživala u svakom njegovu dijelu. Rekla mi je nešto što nikad nisam zaboravio: „Trevore, ne moraš biti savršenim.“

Odgovorio sam: „Da, ali…“

„Nema nikakva ali. Ne moraš biti savršen.“

„Ali moram mijenjati živote, moji me učenici trebaju pamtiti…“

„Da, i ja također. Ali ne moramo biti savršeni da bi se to i događalo.“

Dopustio sam njezinim riječima da dopru do mene i da se ugnijezde tamo uz mene, i bio je to trenutak odluke o novom početku. Odlučio sam provesti bitne promjene u pristupu poučavanju. Prestao sam se bespoštedno kažnjavati kada bi mi se dogodilo da s učenicima izgubim strpljivost. Znalo mi se dogoditi da mi ponestane ideja te da učenici o Francuskoj revoluciji moraju učiti čitajući tekst u udžbeniku, da im je možda katkad i dosadno. Prestao sam ocjenjivati svaki zadatak koji bih im zadao. I dalje sam pronalazio vrijeme za razgovore, trenutke da ih čujem, no počeo sam stvarati određene granice kako bih se emocionalno zaštitio te sačuvao i svoje zdravlje. A katkad bih se tijekom razdoblja planiranja i priprema potpuno povukao i isključio kako ne bih morao ni s kim razgovarati.

Koristio sam slobodne dane. Nisam uvijek dežurao na plesovima i promocijama. Izabrao bih samo tri maturalne večeri na koje bih otišao, ostale bih razočarao. Iako mi je jasno koliko su bitne simulacije, projekti i praktična nastava, katkad bi moji učenici vrijeme provodili u tihom radu, čitajući, radeći i učeći svatko samostalno jer sam ja morao ispraviti i ocijeniti neke radove.

I znate što sam shvatio? Ne morate biti savršenim da biste upoznali svoje učenike i s njima uspostavili dobre odnose. Savršenost nije preduvjet da bi vaša nastava bila vrijedna pamćenja, pa i zabavna. Eto, katkad čak neće biti ni vrijedna pamćenja, ni zabavna, i to je u redu.

Učenici i dalje uče, i rastu, i griješe, i postižu uspjehe na mojoj nesavršenoj nastavi.

I dalje nastojim dati najbolje od sebe i napredovati u svemu što radim. No znam da ne mogu biti savršen te stoga ne moram nositi teret nastojanja da to i postanem. Ne znam kako je s vama, no to je za mene težak teret.

Međutim, kada sam se tereta napokon oslobodio, osjetio sam veću slobodu postati boljim učiteljem.

Često u učiteljskom poslu nastojimo biti ne samo dobrim učiteljima, nego i dobrim osobama, najboljima koje naši učenici mogu zamisliti. No, zahtjev da budemo savršenima može opteretiti i naše živote, i živote ljudi u našoj okolini. Jeste li i sami doživjeli utrku za savršenošću? Osjećate li u svojoj okolini zahtjeve, izrečene ili neizrečene, koji ljude tjeraju da budu savršenima, a zapravo se sve više udaljavaju od toga neostvarivoga cilja?  Svoja razmišljanja, doživljaje i iskustva možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana MostarkićTrevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic ClassroomSAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: trevormuir.com  ■