Iz stranih medija
STVARANJE PRIJATELJSTVA U ŠKOLI
U zbornici bi svatko trebao imati jednu najbolju prijateljicu ili prijatelja
objavljeno: 13. travnja 2021.

Imate li na poslu najboljega prijatelja ili prijateljicu? Profesorica i voditeljica u jednoj školi u Engleskoj, Shabnam Ahmed objašnjava zašto je to bitno i zašto bi ravnatelji i drugi voditelji trebali poticati atmosferu druženja i stvaranja prijateljstava.

U nastavku možete pročitati tekst Dobrobit: Zašto bi rukovoditelji trebali podupirati prijateljstva među zaposlenicima.

Zvono je zazvonilo i jedna mi se učenica plaho prišuljala.

Pomislila sam da će tražiti produljenje roka za domaću zadaću pa sam krenula po svoj rokovnik. No, umjesto toga, obavijestila me da sedmaši kažu da smo gospođica B. i ja – uzori prijateljstva.

Nasmijala sam se i potjerala ju van.

Gospođica B. je, zapravo, moja najbolja prijateljica, ne samo u školi, nego također i u životu. Zna mi se dogoditi da dođem u školu nakon što sam te noći spavala sasvim malo, i ona će banuti u moju učionicu sa šalicom toploga napitka, ili doći provjeriti jesam li imala stanku i pojela ručak.

Shvatila sam koliko je naše prijateljstvo bitno kada je moje napredovanje tražilo da nastavu najvećim dijelom održavam u drugom kampusu. Uistinu mi je bilo teško prihvatiti da se više nećemo viđati tako često. Isprva sam se osjećala prilično usamljeno i bili su to trenutci kada sam shvatila kolika je vrijednost imati prijatelje na radnome mjestu.

Škola može biti osamljeničko mjesto

Prema Britanskome Crvenome križu, trećina radnika u obrazovanju osjeća se usamljeno u školi. I nije to jedini problem. Imamo velikih poteškoća sa zadržavanjem učitelja u struci.

S kolegicama i kolegama provodimo sate i stoga je apsolutni imperativ da s ljudima s kojima radimo budemo u prijateljskim odnosima. No, kako upravitelji i rukovoditelji mogu pomoći učvrstiti takve odnose?

Ovo su moja četiri glavna savjeta:

1.] Druženja nastavnoga osoblja i drugih zaposlenih u školi

Druženja zaposlenika mogu biti organizacijski zahtjevna – bilo da ste odlučili nešto napraviti samo za svoj odjel, ili i za cijelu školu.

No kada izvedete zaposlene izvan školske zgrade, ponudite im ukusno piće ili obrok, kuglanje ili kazališnu predstavu, više nema razloga da se razgovora samo o poslu i svi se dobro zabavljaju.

Kao voditelj, iskreno bih preporučila organizaciju takvih druženja u mjeri u kojoj je to najviše moguće. Ako na početku odaziv ne bude osobito velik, nemojte da vas takvo stanje obeshrabri. Takvu tipu događaja treba vremena da se razviju. Uskoro ćete u ponedjeljak ujutro čuti razgovore o tome kako je bilo u petak navečer.

2.] Sačuvajte svetost zbornice (ili kojega drugoga prostora namijenjena druženju)

Ne samo da je zbornica velik čimbenik u stvaranju dobrih međuljudskih odnosa, nego je to i prostor gdje se zaposleni iz različitih predmetnih područja mogu sastati i dati si oduška. Shvatila sam da, kada se spustim do zbornice u vrijeme pauze i pozdravim koliko je god ljudi moguće, to uistinu dovede do toga da se promijeni i moj dan i moj osjećaj spram njega.

To je osobito došlo do izražaja dok sam radila na novom kampusu, i znatno je utjecalo na moju prilagodbu ondje. Također, bilo mi je bitno da zaposlenici znaju da – kada dođu u zgradu šestoga razreda koju vodim – uvijek sa mnom mogu počavrljati.

Uz sve to, bitno je taj prostor urediti na način da se osoblje ondje osjeća opušteno i ugodno. Opremite prostoriju knjigama, biljkama i jastucima. Neka to bude prostor koji potiče   pozitivnu energiju.

3.] Neka stručno usavršavanje bude zabavno

Seminari i radionice stručnoga usavršavanja također mogu biti sjajne prigode za nastajanje i razvitak prijateljstava. Učitelji i pomagačke službe stručno se povezuju jer dijelimo zajedničke interese. I uistinu, može li biti bolje prigode za prijateljstvo od sesije kontinuiranoga stručnoga usavršavanja?

Još je bolje kada izmiješate ljude iz različitih odjela i zaduženja koja imaju. Miješanje ljudi omogućuje dobro polazište za stvaranje prijateljstva izvan vlastita balončića.

4.] Budite primjer

Konačno, zlatno pravilo poučavanja je poučavanje primjerom, zar ne? Pa, ni u ovome nije drukčije. Kao voditelj, vaš posao nije samo da vodite u pitanjima vezanima striktno uz školu i nastavu. Vaša je uloga omogućiti zaposlenicima da budu sretni.

Stoga, spustite se u zbornicu ili sobu za druženje tijekom odmora ili stanke za ručak i razgovarajte o stvarima koje nisu vezane uz školu. Zaposlenici će vas doživjeti pristupačnom osobom i postupno graditi povjerenje u vas te vas početi smatrati i svojim prijateljem.

Svima nam je dužnost lijepo se ophoditi prema ljudima kojima smo okruženi, osobito profesorima. Znamo koliko naporan može biti dan u školi – katkad može proći cijeli dan da nisi progovorio s nekim odraslim.

I zato vam i govorim: Uputite se u zajednički prostor i dopustite da se dogodi jedno lijepo prijateljstvo.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana MostarkićShabnam Ahmed, profesorica engleskoga jezika i voditeljica odjela u srednjoj školi u Suffolku u Engleskoj ■ Ujedinjeno Kraljevstvo: TES – izvorno: The Times Educational Supplement – publikacija namijenjena obrazovnim temama, pokrenuta 1910. godine kao dodatak dnevnim novinama The Times, od 1914. izlazi kao zasebna tiskovina, a od 1997.dostupna i na internetu ■ izvornik: www.tes.com ■