Iz učionice
♦ OŠ DR. ANTE STARČEVIĆA, ZAGREB ♦
Jezične igre u razredu i izvan njega
objavljeno: 19. rujna 2024.

Kada djeca dođu u prvi razred i postanu ponosni prvašići, oni uče igrajući se. Učitelj će pomoći učenicima da kroz igru savladaju osnovne stvari, ali i neke druge koje su ipak malo zahtjevnije poput čitanja i pisanja. Međutim, djeca se ne igraju samo kada u ruci imaju autiće, lutke ili mobitele, nego i kada im se pruži prilika da pokažu maštovitost i stvaranje u igri s olovkom, gumicom ili samo kroz običan govor.

U procesu razvoja govora, najbolje bi bilo upotrijebiti igre i aktivnosti koji će utjecati na razvijanje boljeg i pravilnijeg izgovora pojedinih riječi, proširivanju vokabulara, slušne pažnje, oblikovanju rečenica i mnogim drugim čimbenicima koji utječu na smisleni govor i buduće čitalačke vještine.

Igre i aktivnosti koje možete pronaći u sljedećim odlomcima mogu poslužiti za razvoj jezičnih vještina za djecu od 6 do 9 godina te se mogu prilagoditi za rad u vrtiću, u razredu ili kod kuće.

GLASOVNA ANALIZA I SINTEZA

Kod djece predškolske dobi iznimno je važno poticanje glasovne osjetljivosti, osobito glasovne analize i sinteze. Predčitalačke vještine preduvjet su za razvoj čitalačkih vještina i one mogu kasnije dati jasnu sliku o potencijalnim teškoćama koje dijete može imati. Mnogi roditelji čuli su pojmove glasovna analiza i sinteza, ali ne znaju što to podrazumijeva.

Analiza znači rastavljanje riječi na glasove (m-a-m-a), a sinteza spajanje glasova u riječ (mama). Glasovna i slogovna analiza i sinteza kod djece razvija se između 6. i 7. godine pa je važno imati na umu da se ne razvijaju sva djeca istom brzinom, zbog čega ih ne treba forsirati kako se ne bi stvorio otpor i zasićenje prije samog dolaska u školu. Iako bi dijete polaskom u školu trebalo moći bez poteškoća artikulirati sve glasove hrvatskog jezika, ipak se sve češće javljaju problemi i odstupanja govoru. Kvalitetna komunikacija s obitelji i prijateljima te poticajna okolina bogata različitim didaktičkim igrama i slikovnim predlošcima uvelike utječe na razvoj i širenje dječjeg vokabulara. 

Da bi djeca što lakše savladala proces govorno-jezičnog razvoja, potrebno im je ponuditi različite igre kojima će se proširivati vokabular, usmjeravati slušna pažnja, povezivati izgovorena riječ s predmetom i slikom te, naposljetku, učiti pravilnom oblikovanju rečenica. 

PREPORUČENE IGRE I AKTIVNOSTI ZA RAZVIJANJE  GOVORNO-JEZIČNOG RAZVOJA

Aktivnost: Moj prvi rječnik (uzrast 5 – 7 godina)

Jezični ciljevi igre: povezivanja slova i glasova

Objašnjenje igre:

Sastavljanje vlastitog rječnika je dugotrajnija aktivnost povezivanja slova i glasova. Slovo koje se uči prvo se proučava u časopisu, novinama ili knjigama. Zatim se (ovisno o vrsti predloška) slovo izreže i nalijepi ili nacrta u gornji, lijevi kut papira A4.

Po vlastitoj želji, dijete lijepi na papir sličice riječi iz časopisa koje počinju tim slovom. Ako dijete zna pisati, piše cijelu riječ uz slovo, uz posebno isticanje prvog slova bojom ili veličinom. Ako još ne zna pisati, već samo uči povezivanje glasa i slova, onda pokraj sličice ostavlja prazno mjesto, piše uz nju samo prvo slovo, a ostala slova u riječi će dodati kasnije. Listovi s pojedinim slovima na taj se način slažu, spremaju, razgledavaju i nadopunjuju cijele godine, a s njima raste i djetetov pisani, a i govoreni rječnik.

Aktivnost: Piknik (uzrast: 6– 8 godina)

Jezični ciljevi igre: razvoj glasovne osjetljivosti, slaganje rečenica i usmjeravanje pažnje na govornike

Objašnjenje igre:

Djeca sjede u krugu, a voditelj aktivnosti govori da će se danas igrati kao da se pripremaju za odlazak na piknik. Da bi mogli krenuti na piknik, potrebno je da svako dijete sa sobom ponese određeni predmet, ali ne bilo koji. Njihov zadatak je otkriti „ključ” po kojem se mogu pakirati za piknik.

Učiteljica počinje: Moje ime je Sanja i ja ću na piknik ponijeti sendvič.

Potrebno je jako dobro slušati što će koje dijete reći jer im učiteljica (ili voditelj aktivnosti) neće odmah reći što se u ovoj igri traži. Igra zapravo počinje tek nakon što pogode da je cilj reći predmet koji počinje na isto slovo kao i njihovo ime. Npr. Ja sam Matija i danas ću na piknik ponijeti majicu.

Pobjednik je onaj tko na piknik može ponijeti najviše stvari ili ako želite da igra bude kompleksnija, pobjednik je onaj koji može nabrojiti redom predmete svojih suigrača.

Potrebno je inzistirati da djeca izgovaraju potpune rečenice. Kroz ovu igru sudionici razvijaju maštu, uče nove pojmove i zabavljaju se.

Aktivnost: Vidim predmet čiji naziv počinje slovom... (uzrast 6 – 8 godina)

Jezični ciljevi igre: razvoj glasovne osjetljivosti, slaganje riječi i usmjeravanje pažnje na govornike, osvijestiti pojedine glasove na govorenoj ili pisanoj razini

Objašnjenje igre:

Vođa igre zamisli neki predmet u prostoru u kojem se nalaze igrači te objavljuje samo početni glas riječi na koju je mislio. Ako je riječ o djeci predškolskog uzrasta, vođa treba odgojitelju ili roditelju reći o kojem se predmetu radi kako ne bi bilo nepotrebnih zabuna. Ako je riječ o djeci koja su u procesu čitanja i pisanja te znaju samostalno napisati određene riječi, vođa igre može pred igrače postaviti papirić na kojem je nacrtan predmet ili napisana riječ koja označava taj zamišljeni predmet, s ispisanom stranom nadolje.

Na početku igre vođa kaže: Vidim predmet čiji naziv počinje glasom s. (Zamislio je npr. spužvu.)

Pobjednik je onaj tko pogodi zamišljenu stvar i tada on postaje vođa igre i ima pravo zamisliti neki novi predmet. Ova igra se vrlo često igra prilikom učenja i/ili ponavljanja novog slova.

Aktivnost: Vidim predmet čiji naziv završava slovom… (uzrast 6 – 8 godina)

Jezični ciljevi igre: razvoj glasovne osjetljivosti, slaganje riječi i usmjeravanje pažnje na govornike, osvijestiti pojedine glasove na govorenoj ili pisanoj razini.

Objašnjenje igre:

Ova igra je vrlo slična prethodnoj igri. Razlikuju se samo u tome što se u ovoj igri pogađaju riječi prema zadnjem glasu u riječi. Na početku igre vođa kaže: Vidim predmet čiji naziv završava glasom u. (Zamislio je npr. spužvu.)

Aktivnost: Tko će prije do cilja? (uzrast 5 – 8 godina)

Jezični ciljevi igre: vježbanje i prepoznavanje oblika slova te za izgovor pojedinih glasova

Objašnjenje igre:

Učitelj ili odgojitelj na različita polja u prostoriji postavlja kartice s različitim slovima i sa slikama. Djeca stoje u dvije (ili više kolona) te istodobno kreću s početnog položaja. Odgojitelj ili učitelj daje znak za početak igre te djeca kreću u potragu za karticama koje čine par. Kada dijete pronađe kartice, mora imenovati slovo na kartici i naći drugu karticu koja sadržava sliku koja počinje odgovarajućim glasom. Par čini kartica na kojoj je npr. slovo D i druga kartica na kojoj je slika dinosaura. Pobjeđuje ona ekipa koja prikupi više točnih parova kartica.

Aktivnost: Priče o slovima (uzrast 7 – 9 godina)

Jezični ciljevi igre: uvježbavanje glasovne raščlambe i pisanje pripadajućeg slova

Objašnjenje igre:

Učenici zamisle slovo i trebaju složiti aktivnost ili događaj koji će imati nekoliko aliteracija. Aliteracija je glasovna je figura koja nastaje ponavljanjem istih ili zvukovno sličnih suglasnika ili suglasničkih skupina radi postizanja zvukovnog ugođaja, ritma ili glasovnih učinaka.

Najbolje bi bilo da su te aktivnosti jednostavne i da ih je moguće ilustrirati. Djeca mogu nacrtati svaku od tri rečenice na posebnom papiru, a na naslovnu stranu napisati i ukrasiti veliko slovo S. Poslije se na uzoru na prvu priču mogu složiti i slične priče o drugim slovima.

Onim učenicima kojima je ovo prezahtjevan zadatak dopustimo da njihova nacrtana priča ima samo jednu stranicu s jednom aliteracijom po njihovom izboru.

               Priča o slovu S i Sanji

               Sanja se sladi slasticama.

               Sanja je u slastičarnici.

               Smazala je sav sladoled.

Ova igra može biti sadržavati i natjecateljski karakter, npr. brojenje motiva sa što većim brojem odgovarajućeg slova, npr. čiji je rođendan imao više hrane na S, na čijem rođendanu je bilo više uzvanika sa S, tko je imao više odjeće na S itd. Takve novonastale priče ili samo riječi mogu učiteljima kasnije poslužiti kao idealni lingvometodički predlošci za usavršavanje vještine čitanja i izgovora pojedinih slova.

Aktivnost: Priče o predmetu (uzrast 6 – 9 godina)

Jezični ciljevi igre: slaganje rečenica (priče) na temelju ključnih riječi, širenje vokabulara, strukturiranje gramatički i leksički točnih rečenica

Objašnjenje igre:

Učenici sjede u krugu, a unutar kruga je šešir (ili košara) unutar koje se nalaze različiti predmeti iz prostorije. Svatko od učenika uzima jedan predmet te mora o njemu reći nekoliko rečenica. Rečenice mogu biti izmišljene ili mogu biti stvarne. Ako ima više učenika od predmeta, aktivnost se ponavlja samo učenici trebaju nastaviti priču na prethodno navedene rečenice o tim predmetima. Ovisno o uzrastu i prethodnom znanju, zadatak može biti da govore o predmetima u prvom ili trećem licu.

Primjer rečenica: Ovo je smeđi češalj. To je Anin češalj. Ona ima smeđu kosu i češlja je svakog dana.

Uzeo sam kredu. Kredom se učiteljica koristi za pisanje po ploči. Ona je bijele boje.

U šeširu je bila crvena čarapa. Nitko ne zna čija je. Na njoj su male žute točkice.

Aktivnost: Šaljivi brzojav (uzrast 7 – 9 godina)

Jezični ciljevi igre: razvoj glasovne osjetljivosti, osvijestiti pojedine glasove na govorenoj ili pisanoj razini

Objašnjenje igre

Za ovu igru bitno je odabrati vođu igre. Vođa zadaje pet slova i svi ih igrači trebaju zapamtiti ili zapisati. Cilj ove igre je da svaki igrač složi brzojav od pet riječi, ali te riječi moraju započinjati zadanim slovima. Zajednički se odlučuje o tome čiji je brzojav najsmješniji.

Na primjer, vođa kaže slova: s, t, v, l, m. Rečenica složena od tih slova može glasiti:

Slonić Tonko voli leteće medvjediće.

Da se igra brzojava dodatno zakomplicira, možemo uvesti aliteraciju u brzojav (voditelj igre prethodno odredi broj slova za igru). Npr. vođa zadaje slova: r, r, i, r, r. Rečenica složena od tih slova može glasiti:

 Ribar reže rajčicu i rižu.

Iako se na prvi pogled ova igra čini kompleksna, učenici su pokazali da su im ovakve igre vrlo zanimljive i motivirajuće. Čak je i brzojav koji je temeljen na aliteraciji (r, r, r ,r, i, r) pokazao da učenici vole relativno teže zadatke, ali i da uživaju u njihovom rješavanju.

Ova aktivnost može se provoditi i s djecom predškolskog uzrasta. Umjesto slaganja rečenica, mogu im se ponuditi kartice s pojedinim slikama te im je zadatak složiti rečenicu prema ponuđenim slikama. Npr. prva slika – slon, druga slika – srce, treća slika – medvjed, četvrta slika – krila. Prema ovim ponuđenim slikama ponovno možemo stvoriti iste ili slične rečenice. Voditelj aktivnosti odlučuje o pravilima te koliko će biti odstupanja.

Slonić (Tonko) voli leteće medvjediće.

Aktivnost: Aliteracijska slikovnica (uzrast 6 – 8 godina)

Jezični ciljevi igre: izgovor pojedinih glasova u različitim pozicijama i kombinacijama riječi i rečenica

Objašnjenje igre:

Aliteracija je glasovna figura u kojoj se ističe česta upotreba riječi koje počinju istim glasom, npr.: Vepar Vlado vadi višnju velikom vilicom.

Aliteracijska slikovnica može se izraditi tako da cijela bude posvećena jednom slovu ili pak da je o svakom slovu napisana po jedna aliteracijska rečenica. Ako je riječ o predškolskom uzrastu, aliteracijska slikovnica može se izraditi s pomoću fotografija i crteža, za svako slovo jedna fotografija na kojoj je motiv koji pokazuje određeno slovo. npr. P – pernica.

Aktivnost: Vješala (od 7 godina – nema gornje granice jer svi vole ovu igru)

Jezični ciljevi igre: izgovor pojedinih glasova u različitim pozicijama i kombinacijama riječi

Objašnjenje igre:

Igra je pogodna za dva ili više igrača kojima su potrebni papir i olovka, flomaster ili kemijska olovka. Prvi igrač kaže da je zamislio neku riječ koja se sastoji od sedam slova. Drugi igrač na svoj papir zatim nacrta sedam crtica (za svako slovo po jednu crticu). Njegov zadatak je što prije pogoditi sva slova u protivnikovoj riječi i time ispuniti sve zadane crtice. Drugi igrač nasumično govori slova protivnikove riječi. Ako pogodi slovo, prvi igrač mu mora reći na kojoj crtici se to slovo nalazi. Međutim, ako se slovo koje igrač predloži ne nalazi u zadanoj riječi, prvi igrač crta vješalo.

Za svaku pogrešku (pogrešno slovo) treba nacrtati dodatni element vješala. Ako je vješalo popunjeno prije nego je protivnik uspio pogoditi cijelu riječ, tj. u deset koraka, gubi igru. Nakon završetka igre igrači mijenjaju uloge.

Aktivnost: Gospođica Abeceda (uzrast 6 – 9 godina)

Jezični ciljevi igre: osvijestiti pojedini glas

Objašnjenje igre:

Za ovu igru potrebna nam je lutka. Lutka se zove različitim imenima, ovisno o danu i slovu. Npr. Gospođica Ana ili Gospođica Žana. Lutka može biti prava, nacrtana ili načinjena od otpadnog materijala. Kada odaberemo kako će naša lutka izgledati, postavimo je negdje unutar razreda ili sobe u kojoj boravimo na vidljivo mjesto. Svakih tjedan dana gospođica mijenja ime (prema slovu koje se tada obrađuje).

Kad se lutka zove Gospođica Sanja, onda se na nju pričvrsti kartica sa slovom S i ona je tada gospođica koja isključivo voli stvari koje počinju samo slovom S; npr. Gospođica Sanja voli sladoled, slikanje, sok, snijeg, sanjke itd. Djeca taj tjedan imaju zadatak da sve stvari u razredu ili sobi koje počinju slovom S stavljaju u kutiju pored lutke. Slike na početno slovo S mogu nacrtati, izrezati, napisati riječi i rečenice ili stavljati prave predmete (ako su prikladne veličine) na lutku. Nakon nekog vremena, (koje će odrediti voditelj aktivnosti prema dojmu o „iscrpljenosti teme”) gospođica Sanja će postati gospođica Petra i aktivnost će se ponoviti samo s drugim slovom.

Da bi se igra dodatno zakomplicirala, učenicima je moguće zadati vremenski rok u kojem trebaju napisati što više zadanih riječi ili rečenica na zadano slovo i time nadmašiti druge učenike ili druge skupine. Na kraju tjedna igra s gospođicom Sanjom završava na način da se osmisli kratka priča, igrokaz ili pjesma s onim riječima, predmetima i slikama koje su tijekom tjedna bile prikupljene.

U ovoj aktivnosti moguće je proširivati vokabular učeći nove riječi, a za stariji uzrast može ih se uputiti na školski rječnik u kojem trebaju pronaći npr. pet novih riječi/pojmova (koji počinju na zadano slovo) za koje do tada nisu čuli ili ne znaju što znače.

Aktivnost: Umna mapa (uzrast 7 – 9 godina)

Jezični ciljevi igre: razvijanje vokabulara, ponavljanje pojmova po kategorijama/obilježjima

Objašnjenje igre:

Sudionici su poredani u tri kolone (broj kolona ovisi o broju igrača) te stoje u jedan iza drugog. Igra se može provoditi u razredu, sobi, dvorani… Bitno je da igrači imaju dovoljno prostora za trčanje. Ispred svake kolone na udaljenosti od 1.5 – 2 metra nalazi se prazan plakat. Voditelj aktivnosti zadaje zadatak, npr. unutar 30 sekundi napisati što više pojmova povezanih uz temu pojedinog godišnjeg doba – proljeće. Na dogovoreni signal prvi igrači iz kolona dotrče do plakata, napišu riječ koja im padne na pamet te trče na kraj svoje kolone. Kada se prvi igrač vrati u kolonu, sljedeći igrač iz skupine kreće i piše novu riječ na plakat. Igrači se izmjenjuju sve dok ne istekne 30 sekundi (ili onoliko koliko voditelj odredi). Nakon isteka vremena svaka skupina govori riječi koje su napisali na plakatu. Ako napisani pojmovi odgovaraju temi, npr. ptice selice, proljetnice, visibaba, mladunci, toplije vrijeme… zbraja se svaki pojam te pobjeđuje ona skupina koja ima najviše bodova.

Igra se može provoditi za sve teme te poslije može služiti učenicima kao umna mapa određenog nastavnog sadržaja.

Aktivnost: Čitamo priču i stvaramo novu (uzrast 7 – 9 godina)

Jezični ciljevi igre: slaganje nove priče na temelju pročitane, širenje vokabulara

Objašnjenje igre:

Učenici su podijeljeni u skupine ili parove (ovisno o broju učenika). Učitelj čita polazni tekst, a učenici pozorno slušaju. Nakon pročitane priče, učitelj zadaje nekoliko različitih zadataka. Svaka skupina ima različiti zadatak ili svaka skupina može imati identičan zadatak. Nakon određenog vremena kojeg je odredio učitelj, svaka skupina iznosi svoje rješenje zadatka. Učitelj određuje koja je skupina bila najuspješnija u izvršenju zadatka.

Zadatci mogu biti sljedeći: napisati drukčiji kraj priče, napisati još jedno poglavlje, dodati, umetnuti novi lik ili likove, promijeniti mjesto i/ili vrijeme radnje u priči, odabrati stvarnu osobu i ubaciti je u priču…

Aktivnost: Ja sam novinar (uzrast 7 – 9 godina)

Jezični ciljevi igre: širenje vokabulara, uvježbavanje izgovora naglasnih cjelina u rečenici, uvježbavanje izgovora  intonacije rečenica

Objašnjenje igre:

Učitelj učenicima najavljuje 5 različitih tema. Teme mogu biti vezane za nastavni sadržaj ili uz neki aktualni događaj, povijesnu ličnost. Zadatak je osmisliti kratak, zanimljiv i/ili šaljiv tekst koji će prezentirati pred razredom/skupinom, ali u ulozi novinara. Ako su učenici mlađeg uzrasta, može im se dati samo jedna tema pa svi smišljaju kratak tekst o istom sadržaju npr. o žirafama. 

Primjer teksta: Poštovani gledatelji, dobra večer svima. Danas je tijekom dana u jednu trgovinu u Splitu upala jedna žirafa. Odlučila je pojesti sav čips i kupus te svojim postupcima uplašila prodavačice Karlu i Leu koje su u žurbi napustile svoja radna mjesta. Nakon što se žirafa najela, uputila se na obližnju rivu gdje se odlučila okupati u fontani. (…)

Učenici međusobno odlučuju čiji je tekst bio najzanimljiviji te čiji je nastup bio najoriginalniji.

Napisala: Sanja ŽUPAN, učitelj mentor, OŠ dr. Ante Starčevića, Zagreb