Iz učionice
■ OŠ IVANOVEC ■
Kako smo se zabavili uz lektiru Emil i detektivi
objavljeno: 17. svibnja 2024.

Njemački detektivski roman Ericha Kästnera Emil i detektivi odličan je primjer za upotrebu suvremenih metoda poučavanja tijekom obrade lektire. Tema djela djeci je bliska i zanimljiva te se vrlo lako mogu motivirati za čitanje, a kasnije i za rješavanje zadataka te stvaranje vlastitih uradaka.

Motivaciju smo počeli kao svojevrsnu detektivsku potragu – sami su, rješavajući zadatke i slijedeći tragove, otkrivali koje ćemo književno djelo čitati. S obzirom na to da naslov sadržava 14 slova, učenica koja je 14. po abecedi u razredu objasnila je kako je došla do traženog naslova/odgovora.

Na poveznici preuzmite prezentaciju u PowerPontu s tragovima za motivaciju.

Ilustracije i kratki opisi likova odlični su materijal za poticanje znatiželje kod učenika za čitanje romana. Učenicima se može pokazati i predočiti samo jedna vrsta sadržaja: ili ilustracija ili opis likova, a oni tada moraju zamisliti i opisati onu drugu vrstu sadržaja koju nisu vidjeli. Uz to, pročitali smo bilješku o piscu i istaknuli osnovne podatke iz njegove biografije.

Dogovorili smo se da roman pročitaju samostalno te da se pripreme za sažeto pričanje tehnikom kamišibaja koju smo već ranije upoznali. Na poveznici preuzmite listić sa zadatcima koji prate čitanje djela: Zadatci uz čitanje knjige.docx

Na satu interpretacije učenici su prepričali radnju romana uz pripremljene ilustracije tehnikom kamišibaja. Na taj način, osim što pripovijedaju o glavnim događajima u romanu, prezentiraju svoje sposobnosti usmenog izražavanja. Kamišibaj [kamishibai] je umjetnost pripovijedanja s pomoću slika na maloj drvenoj pozornici.

Razgovarali smo o svakom „nastupu”. Svaki je učenik sam istaknuo je li zadovoljan svojom realizacijom zadatka, a suučenici su također rekli svoja mišljenja i sugestije. Odabrali su i izvedbu koja im se najviše dopala.

Želeći izbjeći šablonu, ovaj put nisam učenicima pokazala igrani film već kazališnu predstavu Emil i detektivi u izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih. Prije predstave ponovili smo što znamo o kazalištu, scenografiji, kostimografiji, glumcima, ali i ponašanju publike u gledalištu.

Međupredmetnu povezanost realizirali smo s Likovnom kulturom: tehnikom po vlastitom izboru izrađivali su plakat za kazališnu predstavu Emil i detektivi.

Najzanimljiviji im je bio Arsenov plakat pa smo ga izložili na panou.

Pogledajte kazališnu predstavu Emil i detektivi

Nakon odgledane predstave analizirali smo spomenuta obilježja: razgovarali smo o sceni, o igri svjetla i tame kojom su se koristili u predstavi kao prijelaz između scena; zapazili su i videozid s isječcima koji dočaravaju berlinske ulice i željezničke stanice. Bilo im je zanimljivo i to što se radilo o crno-bijelim videozapisima. Svidjela im se i glazba.

Razgovarali smo i o kostimima i smjestili ih u vremensko razdoblje (XX. st.) kao i o razlici između njih i tadašnje djece (i u oblačenju i u ponašanju). Uspoređivali su igre likova iz romana i igre današnje djece. Igru gumi-gumi koju su likovi igrali na sceni odigrali smo i na satu Tjelesne i zdravstvene kulture.

Učenici su tražili razlike između predstave i knjige. Zadatak im je bio i analizirati likove i istaknuti jesu li u predstavi baš onakvi kakve su zamišljali kad su čitali knjigu. Svoju tvrdnju morali su objasniti. Na poveznici preuzmite listić sa zadatcima za usporedbu knjige i filma: Knjiga – predstava – usporedba.docx.

Prije Emila i detektiva, učenici su čitali roman Duh u močvari. Odgovori na pitanje koji im se roman više svidio bili su raznoliki. Zanimljivo je da se djevojčicama više svidio Duh u močvari, a dječacima Emil i detektivi. Možda to proizlazi iz činjenice da je Emilova družina većinom muška pa su se dječaci lakše poistovjetili s njim i njegovim prijateljima.

Slijedilo je razredno natjecanje. Bacanjem digitalne kocke  koju možete vidjeti OVDJE odabrani predstavnici sami su birali članove svojih ekipa. Odigrali smo kviz na e-sferi (bonus lektira uz udžbenik Pčelica i Zlatna vrata). Pobjednička ekipa zaslužila je dodatnu ocjenu, a svi sudionici diplomu. Zadatke za razredno natjecanje pogledajte OVDJE.

Završili smo samoprocjenom.

■ Napisala: Gordana JURAS, učiteljica razredne nastave, učiteljica mentorica |  OŠ Ivanovec ■