Iz učionice
♦ OŠ MATE LOVRAKA, VLADISLAVCI ♦
Organizacija programa A2 u cjelodnevnoj nastavi
objavljeno: 19. veljače 2025.

Program potpore A2 (potpomognutog i obogaćenog učenja u 2. razredu)  osmišljen je kao oblik samostalnog i zajedničkog učenja. Učeniku se omogućuje  konkretna, prilagođena i učinkovita potpora.

U ovom programu nastavljamo ishode i očekivanja iz programa A1 sa svrhom napredovanja učenika. Aktivnosti za provedbu temelje se na diferencijaciji nastave, a želi se ojačati jezična, čitateljska, matematička i prirodoslovna pismenost.

Važno je raditi na samostalnosti u učenju putem razvijanja vještina i tehnika učenja (kognitivne i metakognitivne vještine). Učitelj daje potporu dodatnim objašnjenjima i povratnim informacijama.

Tijekom samostalnog rada učenik osvještava vlastite snage i slabosti, upravlja svojim učenjem, čime postiže i uspjeh.

Aktivnosti programa A2 treba provoditi i s pomoću pokreta, igre, istraživanja, a dijelimo ih na različite razine:

  • samostalne ili slobodne (samostalni rad učenika)
  • polustrukturirane (samostalni rad učenika uz učiteljevo vodstvo)
  • strukturirane aktivnosti (učitelj organizira aktivnosti, učenici rade samostalno ili u drugim oblicima rada).
PRIMJERI IZ UČIONICE

JEZIČNO PODRUČJE – RAZREDNA ČITAONICA

Različite knjige, slikovnice i časopisi postavljeni su po razinama i učenici, ovisno o čitateljskim sposobnostima, čitaju ponuđeno.

Učenici čitaju tekstove prema vlastitom izboru, samostalno ili jedni drugima (čitateljski par). Procjenjuju svoj napredak. Često nam se pridruži i knjižničarka koja povede čitanje.

IGRAONICA

Provodimo razne komunikacijske igre (dramatizacija, intervjui, audiosnimke, pripovjedne karte, kocke…).

Uključeni smo u razne projekte čije aktivnosti provodimo i u sklopu programa A2. Pogledajte primjer upoznavanja s kratkom dramatizacijom:

Zajedničkim igrama često vježbamo jezične sadržaje. Igramo ustani-čučni (dan-noć) i tako uvježbavamo glasove č-ć, ije-je.

Izgovaramo zadanu riječ i, ako riječ sadržava glas č, stojimo, a ako čujemo ć, čučnemo.

Igru možemo prilagoditi i na točno-netočno. Učenicima su zanimljive i igre natjecanja. Nakon učenja pisanja velikog slova u imenima mjesta učenici su igrali igru u skupinama.

U zadanom vremenu trebali su pronaći na karti što više imena mjesta i pravilno ih napisati.

Nakon toga trebali su u učionici pronaći papiriće s napisanim imenima i lijepiti ih na odgovarajuće mjesto točno-netočno.

Učenici kažu da im je igra najdraži dio nastave. Vole vježbati i s pomoću digitalnih igara, ali, dakako, i s pomoću praktičnih aktivnosti.

MATEMATIČKO PODRUČJE

Učenici često procjenjuju svoje sposobnosti i različitim igrama razvijaju matematičke vještine. Česti oblik rada jest rad u stanicama (centrima) ili kružni oblik rada.

Učenici u centru IZGRADI vježbaju praktičnim materijalima i učitelj dodatno objašnjava prema potrebi. Centar IGRAONICA omogućuje učenicima podizanje vještina na višu razinu, a IZAZOV je za one koji žele više (zadatci s natjecanja). Učenici mogu mijenjati centre prema potrebi, a može se i uvesti više centara, ovisno o potrebama učenika.

PRIRODOSLOVNO PODRUČJE

Proučavanje svojstava: Učenike kojima je potrebna potpora potičemo na razlikovanje svojstava osjetilima s dodatnim primjerima, a ostale učenike navodimo na uspoređivanje, istraživanje i dajemo im izazovne, kreativne zadatke. Također, različite projektne aktivnosti povezujemo s istraživačkim načinom rada. Primjer: Dan svemira ili sadnja biljke te vođenje bilježaka.

Prema Metodičkim smjernicama programa A2, vrednuje se samo formativno, a prikupljene informacije služe za utvrđivanje učeničkih snaga i slabosti.

Zaključimo, program A2 daje nam otvorena vrata za razne oblike rada, pa učitelj može kreativnim načinima razvijati različite vještine učenika.

■  Napisala:  Martina CINDRIĆ, učiteljica, savjetnica razredne nastave | OŠ Mate Lovraka, Vladislavci ■