Program potpore A2 (potpomognutog i obogaćenog učenja u 2. razredu) osmišljen je kao oblik samostalnog i zajedničkog učenja. Učeniku se omogućuje konkretna, prilagođena i učinkovita potpora.
U ovom programu nastavljamo ishode i očekivanja iz programa A1 sa svrhom napredovanja učenika. Aktivnosti za provedbu temelje se na diferencijaciji nastave, a želi se ojačati jezična, čitateljska, matematička i prirodoslovna pismenost.
Važno je raditi na samostalnosti u učenju putem razvijanja vještina i tehnika učenja (kognitivne i metakognitivne vještine). Učitelj daje potporu dodatnim objašnjenjima i povratnim informacijama.
Tijekom samostalnog rada učenik osvještava vlastite snage i slabosti, upravlja svojim učenjem, čime postiže i uspjeh.
Aktivnosti programa A2 treba provoditi i s pomoću pokreta, igre, istraživanja, a dijelimo ih na različite razine:
- samostalne ili slobodne (samostalni rad učenika)
- polustrukturirane (samostalni rad učenika uz učiteljevo vodstvo)
- strukturirane aktivnosti (učitelj organizira aktivnosti, učenici rade samostalno ili u drugim oblicima rada).
♦ PRIMJERI IZ UČIONICE
JEZIČNO PODRUČJE – RAZREDNA ČITAONICA
Različite knjige, slikovnice i časopisi postavljeni su po razinama i učenici, ovisno o čitateljskim sposobnostima, čitaju ponuđeno.
Učenici čitaju tekstove prema vlastitom izboru, samostalno ili jedni drugima (čitateljski par). Procjenjuju svoj napredak. Često nam se pridruži i knjižničarka koja povede čitanje.
IGRAONICA
Provodimo razne komunikacijske igre (dramatizacija, intervjui, audiosnimke, pripovjedne karte, kocke…).
Uključeni smo u razne projekte čije aktivnosti provodimo i u sklopu programa A2. Pogledajte primjer upoznavanja s kratkom dramatizacijom:
Zajedničkim igrama često vježbamo jezične sadržaje. Igramo ustani-čučni (dan-noć) i tako uvježbavamo glasove č-ć, ije-je.
Izgovaramo zadanu riječ i, ako riječ sadržava glas č, stojimo, a ako čujemo ć, čučnemo.
Igru možemo prilagoditi i na točno-netočno. Učenicima su zanimljive i igre natjecanja. Nakon učenja pisanja velikog slova u imenima mjesta učenici su igrali igru u skupinama.
U zadanom vremenu trebali su pronaći na karti što više imena mjesta i pravilno ih napisati.
Nakon toga trebali su u učionici pronaći papiriće s napisanim imenima i lijepiti ih na odgovarajuće mjesto točno-netočno.
Učenici kažu da im je igra najdraži dio nastave. Vole vježbati i s pomoću digitalnih igara, ali, dakako, i s pomoću praktičnih aktivnosti.

MATEMATIČKO PODRUČJE
Učenici često procjenjuju svoje sposobnosti i različitim igrama razvijaju matematičke vještine. Česti oblik rada jest rad u stanicama (centrima) ili kružni oblik rada.
Učenici u centru IZGRADI vježbaju praktičnim materijalima i učitelj dodatno objašnjava prema potrebi. Centar IGRAONICA omogućuje učenicima podizanje vještina na višu razinu, a IZAZOV je za one koji žele više (zadatci s natjecanja). Učenici mogu mijenjati centre prema potrebi, a može se i uvesti više centara, ovisno o potrebama učenika.
PRIRODOSLOVNO PODRUČJE
Proučavanje svojstava: Učenike kojima je potrebna potpora potičemo na razlikovanje svojstava osjetilima s dodatnim primjerima, a ostale učenike navodimo na uspoređivanje, istraživanje i dajemo im izazovne, kreativne zadatke. Također, različite projektne aktivnosti povezujemo s istraživačkim načinom rada. Primjer: Dan svemira ili sadnja biljke te vođenje bilježaka.
Prema Metodičkim smjernicama programa A2, vrednuje se samo formativno, a prikupljene informacije služe za utvrđivanje učeničkih snaga i slabosti.
Zaključimo, program A2 daje nam otvorena vrata za razne oblike rada, pa učitelj može kreativnim načinima razvijati različite vještine učenika.
■ Napisala: Martina CINDRIĆ, učiteljica, savjetnica razredne nastave | OŠ Mate Lovraka, Vladislavci ■



















