Nema ničega dogmatičnijeg od pomodnog konsenzusa. Tim riječima nekadašnje britanske premijerke Margaret Thatcher uvodi nas u svoju provokativnu knjigu Konsenzus bez pokrića Neven SESARDIĆ, filozof i umirovljeni sveučilišni profesor poznat kao originalan, pronicav i kreativan analitičar u hrvatskim i svjetskim intelektualnim krugovima.
Riječ je o odvažnome znanstvenom djelu u kojem autor progovara o aktualnim društvenim temama bez dlake na jeziku, na duhovit i ironičan način, koristeći se jasnim argumentima, utemeljenima na logici i znanstvenim izvorima. „Neven Sesardić u Konsenzusu bez pokrića upozorava na opasnost od prihvaćanja mišljenjā o kojima vlada konsenzus u društvu i čije se propitivanje ne dopušta, štoviše, izvrgava se ruglu ili kažnjava čak i kad je dovođenje takva mišljenja u pitanje i uputno i očekivano s pozicije zdravorazumskoga i logičkog razmišljanja”, ističe recenzent knjige, politolog, povjesničar i prevoditelj dr. sc. Boris Havel.
Sesardićeva knjiga iznimno je važna za hrvatsku javnost jer je namijenjena čitateljima koji žele kritički razmišljati o aktualnim društvenim temama, a ne olako prihvaćati površno uvriježeno mišljenje. O tome kako je nastalo djelo koje dr. sc. Havel preporučuje kao idealno štivo za intelektualno znatiželjnu čitateljsku publiku, u ovome monoviewu govori autor knjige. U dogovoru s timom Školske knjige Neven Sesardić postavlja pitanja sam sebi vjerujući da će odgovori dodatno osvijetliti fenomen konsenzusa bez pokrića.
Kada si prvi put došao na ideju o konsenzusu bez pokrića?
– U nekom mutnom obliku, prilično rano. U školi sam imao odbojnost prema forsiranju marksizma kao rješenja najvažnijih političkih i povijesnih pitanja — i to bez iznošenja mogućih alternativnih odgovora. Jednopartijski sustav bio je dodatni razlog za sumnju u superiornost tog nametanog konsenzusa. Naravno, nisam tada bio u stanju iznijeti uvjerljive argumente protiv prihvaćanja marksizma, ali crv sumnje pojavio se i počeo rasti.
Je li ti taj crv poslije pomagao kad si prije četrdesetak godina počeo otvoreno kritizirati marksizam?
– Itekako. Ali prije nego što sam se usprotivio sveprisutnosti i obaveznosti marksizma, pri kraju studija počeo sam se buniti protiv jednoga drugog konsenzusa koji je tada vladao na zagrebačkom Odsjeku za filozofiju. To su bili općeniti prijezir prema angloameričkoj (tzv. analitičkoj) filozofiji i potpuna dominacija kontinentalne, poglavito njemačke, filozofije. Analitička filozofija koja je inzistirala na jezičnoj i pojmovnoj jasnoći bila je odbacivana vehementno, ali bez ikakvog prethodnog upoznavanja s glavnim djelima iz te tradicije. Ako ste htjeli nešto doznati o tom filozofskom pristupu, morali ste biti samouk. Nisam nikad zažalio što sam uložio taj trud. Već prije svojeg tridesetog rođendana na jednom sam simpoziju branio konsenzualno omraženi logički pozitivizam, a i u jednom sam članku isticao prednosti analitičke filozofije nad kontinentalnom.
■ U Hrvatskoj dominira nezgrapni konglomerat ljevičarskih ideja
A kakvo je stanje u Hrvatskoj? U našoj javnosti dominira nezgrapni konglomerat ljevičarskih ideja koji uključuje vrlo različita stajališta. Među ostalim, tu je još uvijek popularni premda posve anakroni titoizam, a i sa Zapada uvezeni pomodni oblici egalitarizma poput transrodne ideologije, globalizma, radikalnog feminizma, woke pokreta, potpore masovnoj imigraciji itd. Veliki je apsurd da su u hrvatskim intelektualnim krugovima mnogi i danas više oduševljeni šezdesetosmaškim pokretom u Jugoslaviji (koji je u biti bio komunističkiji od SKJ) nego što vide vrijednost u tragično završenom hrvatskom proljeću (koje je neosporno prepoznalo prave probleme i pokušalo ih riješiti, što je tada, nažalost, bilo nemoguće). Također, mistificiranje i veličanje tzv. Praxis filozofije nikako da prestane unatoč tomu što su priče o navodnim zaslugama tog pokreta uvjerljivo diskreditirane. Prvo, politički gledano, iako su se praksisovci predstavljali kao humanisti i borci za slobodu, njihovo stvarno djelovanje počelo je sa staljinizmom, a na kraju se jasno očitovalo kao srpski nacionalizam. I drugo, stručno gledano, njihove ponavljane tvrdnje o njihovoj velikoj filozofskoj važnosti i međunarodnom utjecaju bile su popraćene raznim oblicima samopromocije, ali nisu zasnovane na činjenicama.
Koji ti je konsenzus bez pokrića bilo najteže prepoznati?
– To je bio mit da je zapadna liberalna demokracija svojim institucijama osigurala ljudima temeljnu slobodu govora te time stvorila okvir u kojem se u otvorenoj raspravi mogu nenasilno i racionalno riješiti postojeća politička neslaganja. Nije čudno da su mnogi od nas idealizirali Zapad jer smo ga cijeli život do tada gledali iz perspektive opresivnog komunističkog režima. Ali to je ipak bilo (neopravdano) idealiziranje.
Na osnovi čega si promijenio mišljenje?
– Moje je osvještavanje počelo kad sam potkraj osamdesetih primijetio da u mojoj disciplini (filozofiji znanosti) postoje stajališta koja su tabuizirana i žurno odbacivana na osnovi vrlo loših argumenata. Na primjer, i slabi razlozi bili su dobrodošli za „diskreditiranje” teze da su individualne psihološke razlike među ljudima uvelike genetski uzrokovane. A ako je netko pak slično mišljenje zastupao i u vezi s nasljednošću grupnih razlika, reakcija je bila puno negativnija, a katkad je graničila s histerijom. Rasprava o čisto empirijskom pitanju prerasla je u demonizaciju politički nepoćudnog stajališta. Sličnost s komunističkim agitpropom bila je evidentna.
Kakva je situacija u vezi s time danas na Zapadu? Bolja ili lošija?
– Znatno lošija. Danas više ne možete izbjeći probleme tako da jednostavno šutite o „osjetljivim” temama. Sada se na sveučilištima, a i u privatnim kompanijama, od vas zahtijeva da se očitujete i pridružite isforsiranom „konsenzusu” o pitanjima raznolikosti, jednakosti i inkluzivnosti. Štoviše, nije dovoljno dati unaprijed zadani točan odgovor, nego morate iscrpno objasniti kako konkretno namjeravate pridonijeti ostvarenju tog imperativnog zadatka. Treba istaknuti da za razliku od zloglasnih „zakletvi lojalnosti” iz doba makartizma koje su bile gotovo univerzalno osuđene kao napad na ljudske slobode, današnje još drastičnije obavezne izjave političke pravovjernosti nailaze na strastvenu i masovnu potporu pristaša egalitarističke dogme. Oni koji se toj dogmi nastoje argumentirano suprotstaviti dobivaju stigmu protivnika socijalne pravde, a često zbog toga gube i posao, što je jasna poruka ostalima da pognu glavu i prihvate novo glajhšaltovanje.
Možete li navesti neke primjere?
– Primjeri su mnogi, ali među najpoznatijima su fizičar Alessandro Strumia koji je u biti počinio crimethink te zbog toga izgubio mjesto gostujućeg profesora u CERN-u i softverski inženjer James Damore kojem je iz istog razloga otkaz dao Google. Do koje mjere u takvim situacijama proradi psihologija čopora pokazuje inicijativa koju je 2018. pod nazivom „Čestice za pravdu” (?!) potpisalo više od četiri tisuće fizičara, mnogi od njih s najprestižnijih svjetskih sveučilišta. Riječ je zapravo bila o kolektivnom napadu na Strumiju nakon njegova izlaganja u CERN-u u kojem je osporio uvriježeno mišljenje da su žene sustavno diskriminirane u fizici.
Što su bili glavni prigovori Strumijinih kritičara?
– Oni su u svojem vrlo kratkom tekstu tvrdili da su Strumijini argumenti slabi, ali ta njihova kritika bila je zbrzana, zbrkana i neuvjerljiva. Tvrdili su i da Strumijini argumenti zaslužuju moralnu osudu. Zamislite, vrhunski znanstvenici kažu da argumenti o empirijskom pitanju zaslužuju moralnu osudu! A dodali su i zlokobnu rečenicu: „Nadamo se da će Strumijini kolege i njegovi nadređeni imati u vidu sve ovo što smo rekli u budućim odlukama koje se njega tiču.” To je bio slabo prikriveni poziv na disciplinske mjere.
Što nam taj cijeli slučaj govori?
– Još u jeku afere napisao sam da tu ima puno gorke ironije, posebice kad pomislimo na dvojicu talijanskih fizičara koji su bili profesori na sveučilištu u Pisi i koji su — u različitim vremenima — bili okrivljeni za delikt mišljenja. No, za razliku od Galilea, kojeg je 1633. za herezu osudila Katolička crkva, Strumiju su za negiranje danas sakrosanktnih „istina” optužili CERN, njegovo vlastito sveučilište i tisuće kolega znanstvenika. Je li to napredak?