Sfinga je opet progovorila. Otvorio sam oči nakon duga sna. U tom trenutku zakucalo je moje opepeljeno srce koje se iz Dioklecijanova tijela uvuklo u moj kameni kostur. Visoko iznad zidina, kuća, svojega središta i predgrađa vidio sam samo krpice mutne svjetlosti među carevim voltima, trijumfalnim stupovima i kulama. Dok se, lelujajući poput pahulja prvoga snijega, svjetlost spuštala prema pozlaćenim kapitelima, sjaj se pojačavao, no u nečujnim otkucajima carskog srca tog je časa odjekivala samo tišina.”
U 20:00 ■ Veljko BARBIERI: Vrijeme Grada ■ Knjigu će predstaviti dr. sc. Ante ŽUŽUL, predsjednik Upravnog odbora Školske knjige, dr. sc. Damir PEŠORDA i urednica Miroslava VUČIĆ ■
Već iz prvih rečenica navedenoga citata može se naslutiti da je personifikacija glavna figura romana Vrijeme Grada. Naime, glavni junak romana jest grad Split koji u prologu sebe naziva „posljednjim Dalmatincem jučerašnjeg svijeta”. Poosobljenje Splita omogućuje autoru bezbrižan položaj očišta izdignuta iznad stega vremena i pojedinačnih sudbina uz istodobno slobodno uranjanje u njih. Tu nadosobnu i nadvremenu vizuru dodatno dopunjuju i usložnjavaju glasovi Sfinge i cara Dioklecijana čineći s njim svojevrsno trojstvo. Personificirani grad Split ujedno je glas svojih stanovnika, Splićana, iako između Grada i građana postoje određeni raskol i nerazumijevanje, barem dok ih Grad ne prilagodi sebi.
Grad Split u prologu sam sebe naziva „posljednjim Dalmatincem jučerašnjeg svijeta”, a glavno su mu društvo u ovome povijesnom romanu Sfinga i car Dioklecijan
Roman Vrijeme Grada, objavljen u biblioteci Hrvatski pisci, ispovjedna je kronika obogaćena prozno-lirskim pasažima i filozofsko-dramskim dijalogom grada Splita sa Sfingom i carem Dioklecijanom. U rasponu od kasnoantičkih početaka Grada do naših dana teče ispovijest – štoviše ispovijed! – Splita, a pred čitateljima prolaze likovi od gotovo već zaboravljenih heretika Wulfa i Gualterija od Anglije, splitskih umjetnika Andrije Buvine, Emanuela Vidovića i Ivana Meštrovića te književnika Marka Marulića do znamenitih splitskih gradonačelnika poput Ante Bajamontija, Gaje Bulata, Vicka Mihaljevića i Ive Tartaglie.
U povijesti Splita prelamaju se i glavni tijekovi hrvatske povijesti od vremena kralja Tomislava i Grgura Ninskog do Domovinskog rata.
Iako suvremena hrvatska književna kritika, kada govori o suvremenom (novo)povijesnom romanu, obično Veljka Barbierija zanemaruje, njegovi su romani o Splitu, pa i najnoviji Vrijeme Grada, među ostalim, i povijesni romani, i to uzorni primjeri historiografske metafikcije, odnosno vrsna proza koja pripovijedanjem o povijesti preispituje vlastiti iskaz oblikujući se tako kao troplet književne teorije, povijesti i naracije.
Kao i svaki dobar roman, Vrijeme Grada ne nudi gotove odgovore, nego postavlja mnoštvo novih pitanja.
O AUTORU ■ Veljko Barbieri autor je mnogih romana, zbirki pripovijedaka, eseja, kazališnih, radijskih i televizijskih dramskih djela u kojima tematizira europsku i sredozemnu baštinu, posebice baštinu Dalmacije, njezinu sposobnost nasljeđivanja prepletenu s nepromjenjivošću ljudske sudbine na cikličkim raskrižjima epoha.