Akademska kiparica i slikarica dr. art. Ivona BIOČIĆ MANDIĆ, učiteljica je likovne kulture u OŠ Josipa Jurja Strossmayera u Zagrebu od 1995. godine. Tri je godine kasnije u svojoj školi osnovala školsku galeriju Branko Ružić sa stalnim i promjenjivim postavom učeničkih slika i skulptura.
Osim kiparstvom i slikarstvom, ova se iznimno aktivna umjetnica bavi performansima, instalacijama, videom, dokumentarnim, eksperimentalnim i proširenim filmom, fotografijom, dizajnom i pedagoškim radom. Izlagala je na trinaest samostalnih i 50-ak skupnih izložaba. Posebnu je senzibilnost pokazala prema slijepim osobama pa je 2013. u Galeriji Klovićevi dvori imala višeosjetilnu, eksperimentalnu, ambijentalnu doktorsku izložbu LIKOVNO DJELO U PERCEPCIJI SLIJEPIH OSOBA koja je potom održana u Salonu Galić 2014. u Splitu te 2017. u Muzeju grada Šibenika.
U njezinu se kiparskom opusu izdvaja ciklus taktilnih skulptura u kamenu koje su nastale na splitskim i zagrebačkim ulicama: Umjetnik bez ateljea i Otkriće prostora (1998.).
Nedavno je tiskan njezin strip album SUPER LEJDI koji je dio eksperimentalnog projekta TAKTILNO, VIZUALNO, AUDITIVNO. O tome je nešto više rekla gostujući u emisiji HRT-a U fokusu koja je aktualizirala temu Naš doživljaj umjetnosti.
Ivona BIOČIĆ MANDIĆ objašnjava da je taktilni strip, zapravo, nadogradnja njezina istraživanja u kiparstvu. Sve je počelo tijekom studenstkih dana, devedesetih godina 20. st., kad je upoznala svoju slijepu cimericu što je utjecalo na nju i kao osobu, i kao umjetnicu.
Projekt je prvi put predstavljen na promociji u Kulturnom centru Veleposlanstva BiH u Zagrebu 15. listopada 2025. kad i obilježavamo Međunarodni dan bijelog štapa.
U svom radu od 1998. spaja umjetnost i pedagogiju, potiče publiku na interakciju unoseći tako i edukativne elemente.
Naš glumac Vojin PERIĆ, član Kazališta slijepih i slabovidnih, najstarijeg kazališta slijepih na svijetu, čitao je na brajici dio prvog stripa SUPER LEJDI & MISTER X dok je autorica taktilno percipirala svoj strip.
Umjetnica objašnjava kako se svaki njezin crtež pojedinačno može taktilno percipirati pa dodaje: „Strategija podrške uključuje vodstvo osobe koja vidi dajući jasan opis uz svaku stranicu i crtež. Radikalno sam pristupila svom taktilnom stripu.
Želim potaknuti čitanje u paru kreativnom igrom taktilne i auditivne percepcije. Osoba koja ne vidi, percipira; a druga joj pruža podršku.
Pozvala sam Vojina Perića na taktilnu percepciju svojih crteža da čujemo i glasne konstruktivne komentare. Vojin je ukazivao na nedostatke prilagodbe i na lakšu taktilnu percepciju gdje je crtež bio više naglašen.
Crtačke teksture, crtački senzibilitet i poetika u prvom su planu.
“Ovim umjetničkim i istraživačkim projektom nastavljam senzibilizirati ljude za percepciju slijepih osoba. To je moja misija, moj cilj“, zaključuje Ivona Biočić Mandić. [Fotografije: Ognjen Karabegović i iz kolekcije kiparice I.Biočić Mandić]












