Iz stranih medija
■ KAKO NASTAJU NAJBOLJE ŽIVOTNE PRIČE? ■
Tri vrste zabave
objavljeno: 23. srpnja 2023.

„Kada se događa nešto dobro i prepuno radosti, ponovite to! Nađite načina da toga bude što više.“

Život se sastoji od ugodnih i neugodnih trenutaka. Od onih ispunjenih lakoćom i ugodom, i onih ispunjenih naporom, pa i mukom i patnjom. Učitelj i autor Trevor Muir piše o tim trenutcima u životu i u učiteljskome radu, kako ih pomiriti, kako njegovati što više onih radosnih i motivirajućih, ali i kako učiti iz svih njih.

Članak The 3 Types of Fun objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir 20. srpnja 2023.

Postoje tri vrste razonode.

Prva vrsta razonode

Prva vrsta razonode raduje nas i ispunjava dok se događa te donosi mnogo ugode i kasnije, kada je se prisjećamo. Uobičajeno ju nazivamo zabavom: uključuje ukusnu hranu, planinarenje ili vožnju biciklom po nadahnjujućim krajolicima, gledanje vrhunskoga filma. Volim pojedine oblike prve vrste razonode. Međutim, neporecivo je da prva vrsta zabave ni približno nije toliko zabavna kasnije koliko u trenutcima u kojima se događa.

Primjerice, ovoga ljeta imao sam uvodni govor na učiteljskoj konferenciji u Salt Lake Cityju, u državi Utah. Moja žena i ja odlučili smo naš obiteljski odmor povezati s tim mojim  angažmanom. Stoga smo se, nakon konferencije, odvezli iz Salt Lake Citiyja do Moaba i dalje do Aspena. Bila je to klasična obiteljska vožnja uz razgledavanje krajolika i znamenitosti te su moja djeca mogla uživati u nevjerojatnim prizorima diljem zemlje. Putovanje je glavninom pripadalo prvoj vrsti razonode s obzirom na to da smo doživjeli nezaboravno iskustvo splavarenja na rijeci Colorado, jahanje na konjima u smjeru planinskih vrhunaca Maroon Bells te pjevanje iz svega glasa uz Taylor Swift u unajmljenom automobilu.

No danas, mjesec kasnije, dok pomišljamo na naš fantastični odmor, spomenuti trenutci  nisu oni koji se najviše ističu. Ono čega se najviše sjećamo, pješačenje je kroz Moabsku pustinju i odolijevanje nadirućoj vrućini dok po kamenu pješčenjaku napredujemo prema poznatom prirodnom slavoluku Delicate Arch istodobno nastojeći sačuvati nešto vode. Moja sedmogodišnja kći brzo je izgubila motivaciju i zanos spram tog dijela naše pustolovine te se smjestila na očeva leđa i tako nastavila kroz pješčane zapuhe koji su se dizali u oči i izazovne kaktuse koji su bockavo vrebali naokolo. Kada smo konačno stigli do vrha planine, vruć vjetar bio je toliko snažan da smo dio puta morali proći puzeći četveronoške kako nas ne bi otpuhalo s vrha.

To je druga vrsta razonode.

Druga vrsta razonode

Druga je vrsta često zahtjevna, a u nekim dijelovima i mučna, no vrlo zabavna dok je se prisjećamo. To je trčanje maratona, buđenje i dizanje iz postelje usred noći kako biste umirili svoje djetešce, nenadno ostajanje bez goriva praćeno autostopiranjem do prve benzinske (to mi se na sreću dogodilo samo dvaput…).

To je radosno sjećanje na vlastitu muku. Naravno, ne planirate aktivnosti koje će pripadati drugoj vrsti, naprotiv, uobičajeno je nastojanje da se ona izbjegne. Nisam bio oduševljen svojom odlukom da se s obitelji uputim na kilometarsko pješačenje kroz pustinju sredinom lipnja oko jedan sat popodne, a osobito ne dijelom vezanim uz posljednjih kilometar i pol staze. No danas je to mnogo bolja priča od one koju bismo imali da smo ostali u autu. Moja je djevojčica ispunjena većim samopouzdanjem nakon što je stigla na vrh planine. Naša je obitelj znatno povezanija nakon tog iskustva s našega  putovanja. Teška situacija i njezino nadvladavanje duboko su se urezali u naša sjećanja, znatno više od splavarenja po Coloradu koje je proteklo prema planu.

Druga vrsta razonode ona je od koje nastaju priče vrijedne pričanja.

A tu je i treća vrsta razonode.

Treća vrsta razonode                      

Treća vrsta zabave zapravo uopće nije zabavna. Dok traje, osjećamo se grozno i nije nimalo ugodno prisjećati je se. Treća vrsta jest ona za koju uobičajeno kažemo „nije smiješno“.

Govorim o dobivanju kazne za nedopušteno parkiranje ili prebrzu vožnju.

I o nadgledanju državnih ispita, o onim danima kada ostajete bez energije i izgleda vam da u radu s učenicima ništa ne ide kako treba. I o onim trenutcima kada vas iscijedi netko od roditelja ili ravnatelj pa kući odlazite razmišljajući je li učiteljski posao uopće za vas.

Svima nam je poznata treća vrsta, i svima nam je draže da je nema.

Učiteljski posao uključuje sve tri vrste

No evo što sam tijekom godina spoznao: možemo učiti iz svih triju vrsta razonode. Kada se događa nešto dobro i prepuno radosti, ponovite to! Nađite načina da toga bude što više. Katkad je prva vrsta razonode dovoljna da održi učitelje u učionici. Naravno, svi želimo nastavu i programe koji će se provoditi bez zastoja i poteškoća. Želimo smanjiti uznemirujuće događaje, a povećati one koji nam pružaju zadovoljstvo. Prva je vrsta kompenzacijska s obzirom na onu koju nitko ne želi – treću.

A druga vrsta, ako u trenutku u kojem se događa i nije ugoda, služi nam kao podsjetnik  na to da teške situacije dolaze kako bi nas ojačale ako im to dopustimo. Riječ je o mentalnom sklopu. Nikad ne bismo poželjeli nestanak internetskoga signala usred nastave koju smo planirali provesti na temelju toga signala, no ako se to dogodi, nađemo načina nastaviti dalje. Prilagodimo se. Pronalazimo načine kako voditi brod kroz poteškoće te, tijekom procesa, postajemo sve vještiji u tom brođenju. U prilog tomu, nastaju nove priče vrijedne pripovijedanja. Kasnije govorimo o tome kako smo se s nedaćama suočili te, uspjevši ih nadvladati, ipak stigli do uspjeha.

A treća nas vrsta poučava tomu kako je život katkad težak. Rad u nastavi je težak i nije uvijek ugodan. No tijekom života uvijek iznova otkrivam kako su me upravo oni trenutci u kojima sam najmanje uživao najviše poučili. Kada bi koji roditelj na mene vikao, naučio sam kako raspršiti takve situacije te kako razgovarati s nekim izrazito osjetljivim i uzbuđenim. Kada bi mi se dogodilo da nehotice ponizim svojega učenika ili učenicu pred cijelim razredom, naučio sam kako se ponizno ispričati pojedinačnom učeniku ili i cijelom razredu. Dok sam nadgledao ispite državne mature i druge standardizirane testove, počeo sam razmišljati o tome što je potrebno promijeniti u obrazovnom sustavu, a zatim i javno i glasno govoriti o tim temama (a to me pak dovelo do mjesta na kojem se sada nalazim).

Najjača vatra stvara najtvrđi čelik.

Naučio sam i to da – bez obzira na to koliko je nešto bilo zahtjevno, i koliko je izgledalo bezizgledno, evo me s druge strane tih događaja. Uspio sam.

Sposobni ste za mnogo više od onoga što biste na prvi pogled mogli zamisliti i od povjerenja i samopouzdanja koje biste sami sebi u prvi tren znali pokloniti. Katkad u životu moraš sagledati kamo si stigao usprkos svemu onome kroz što si morao proći. Pa ako ste na početku rada u nastavi s učenicima, znajte da ćete se susreti sa svim vrstama razonode, a jedna od tih vrsta zapravo i nije nikakva razonoda. No sve su neophodne.

Ako u školi radite već neko vrijeme, sve vam je to poznato. Stoga bih vas pozvao da obratite pozornost na ono što vas iskustva pokušavaju naučiti. Da svoj život promatrate kao priču te da u svim izazovima prepoznajete darove koji vam pomažu razviti se u jaču, učinkovitiju, radosniju osobu, a i učitelja.

 Ako ste u ovome trenutku učitelj na odmoru, želim vam obilje zabave i razonode prve vrste. Neka vas obnovi i okrijepi. A ako se koji oblik druge vrste uspije prošuljati u vaš odmor, želim vam da nam kasnije pripovijedate o tome.

A ako, ne dao Bog, iskrsne i treća vrsta, vjerujem da neće dugo trajati. (Iako, treća se vrsta često zna pretvoriti u drugu ako joj to dopustimo.)

Kako se suočavate s ugodnim i neugodnim trenutcima u životu i nastavnome radu? Smatrate li i vi da najbolje priče nastaju nakon što proživimo neočekivana, pa i mučna iskustva? Svoja razmišljanja, priče i poglede možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice uređen i dopunjen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic ClassroomSAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: trevormuir.com  ■