
Učenici Osnovne škole Ivana Lovrića u Sinju Luka PLAZIBAT i Jakov VUČKOVIĆ uspješno su realizirali projekt izrade teremina – elektroničkog glazbenog instrumenta koji se svira bez fizičkog kontakta.
Prvi su put čuli njegov neobični zvuk uživo na Kamičak Etno festivalu. Fascinirani činjenicom da instrument proizvodi tonove isključivo pokretima ruku u zraku, odlučili su dublje istražiti njegovu fizikalnu i elektroničku osnovu.
Za razliku od klasičnog teremina, koji se koristi dvjema antenama (jednom za upravljanje visinom tona, a drugom za glasnoću), učenici su osmislili pojednostavljenu, ali ne i jednostavnu verziju uređaja. Upotrebom mikrokontrolera Arduino Nano omogućili su digitalnu obradu signala. Umjesto druge antene integrirali su ultrazvučni senzor HC-SR04 dok su frekvenciju mijenjali približavanjem i udaljavanjem ruke od aluminijske žice. Za generiranje zvuka koristili su se zvučnikom, a promjene frekvencije pratili pomoću LCD zaslona.
Projekt je uspješno povezao teorijska znanja iz fizike i elektronike s praktičnim vještinama.
Ruka, koja se približava anteni, djeluje kao promjenjiva ploča kondenzatora, pri čemu promjena udaljenosti utječe na električni kapacitet i time mijenja frekvenciju zvuka. U istraživačkom su dijelu analizirali utjecaj različitih oblika antena (ravna žica, kružna petlja, ploča) na osjetljivost i odziv sustava, pri čemu su rezultate obradili statistički te ih tablično i grafički prikazali.
Posebnu vrijednost ovog projekta predstavlja učenička samostalnost i ustrajnost u rješavanju tehničkih izazova. Tijekom cijelog procesa nisu se koristili unaprijed pripremljenim uputama, već su istraživanjem, eksperimentiranjem i suradnjom razvijali funkcionalan uređaj.
Prije konačne izvedbe sve su komponente temeljito testirali na prototipnoj pločici, a zatim pristupili trajnom spajanju lemljenjem te programiranju završnog sustava.
Unatoč činjenici da projekt znatno nadilazi sadržaj osnovnoškolskog kurikula, učenici su timskim radom i zajedničkim učenjem uspješno savladali sve prepreke. Njihov rad pokazuje koliko su istraživački duh, motivacija i suradnja ključni elementi kvalitetnog obrazovanja. U tom smislu, njihov teremin postaje više od instrumenta – on simbolizira uspjeh, učenje i stvaralaštvo koje seže daleko izvan granica učionice.
■ Napisala: Andrea NORAC, učiteljica fizike | OŠ Ivana Lovrića, Sinj ■