Iz školskog svijeta
♦ OŠ JURJA DOBRILE ROVINJ ♦
Vrednovanje dixit kartama
objavljeno: 23. srpnja 2025.

Vrednovanje podrazumijeva proces praćenja i provjeravanja stečenog znanja i važna je okosnica odgojno-obrazovnog procesa. To nam je bitno jer u svakom trenutku moramo znati jesu li, i u kojoj mjeri, usvojeni ishodi učenja realizirani kurikulima određenih predmeta.

Zbog svega navedenog od učenika učestalo nastojimo dobiti povratnu informaciju je li im se, i u kojoj mjeri, svidjela aktivnost koju smo proveli tijekom odrađenog sata. Naša je škola stekla zavidno Erasmus iskustvo, naši su učitelji sudionici raznih aktivnosti usavršavanja, tečajeva i usvajanja novih metoda poučavanja. Često smo u partnerskim školama gdje pratimo njihov rad, upoznajemo nove metode rada i aktivnosti kako bismo naučeno implementirali u svoje nastavne procese.

Tijekom boravka u portugalskoj školi upoznale smo se s novim oblikom rada i učenja – pokretom. Učenici su na satu Tjelesne i zdravstvene kulture ponavljali stečeno znanje iz Prirode i društva, a nadmetanjem su se u grupama zabavljali, ponavljali gradivo i učili.

Učiteljica je osmislila pet stanica, pripremila pitanja vezana uz rijeke, jezera, klimu, regije, simbole država, a učenici su trebali odgovarati na postavljena pitanja. Svaki se točan odgovor bodovao, što je i bio cilj. Osim točnog odgovora na pitanje, određenim pokretom (čučeći, skačući na jednoj nozi, geganjem i sl.) učenici su dolazili do druge postaje. U ovoj je igri do izražaja došao i njihov timski rad jer su bili podijeljeni u grupe sukladno svojim fizičkim spretnostima i sposobnostima usvajanja znanja.

Na kraju je sata napravljena evaluacija stečenog znanja Dixit kartama – metoda koja nam je do tada bila nepoznata.  

ŠTO SU DIXIT KARTE?

Dixit karte su dostupne i na našem tržištu.Istoimena je društvena igrica 2010. godine osvojila titulu Igre godine. Riječ je o asocijativnoj igri koja kod djece potiče kreativnost i maštu. Pravila su vrlo jednostavna. U portugalskoj školi poslužile su kao evaluacijske kartice zahvaljujući kojima su učenici pokazali kako su se osjećali tijekom nastavnoga sata.

Povratkom u svoju školu i mi smo sa svojim učenicima odradile sličnu aktivnost. Podijeljeni u grupe, koristeći se određenim rekvizitima, koje smo nabavili projektnim sredstvima, i naši su učenici odgovarali na pitanja iz Prirode i društva, Matematike, Engleskoga jezika, Talijanskoga jezika te Hrvatskog jezika.

Pitanja su bila usmjerena na gradivo propisano kurikulima spomenutih  predmeta. Aktivnosti su bile prilagođene svim učenicima. Sva su pitanja pisana tiskanim slovima. Koristili smo se i snimačem zvuka kako bi upute bile jasnije za učenike s teškoćama. Aktivnosti smo provodile na otvorenom obilježavajući Outdoor classroom day.

♦ KAKO SE KORISTITI DIXIT KARTAMA ZA EVALUACIJU U NASTAVI? ♦

Bodovanjem točnih odgovora svaki je učenik bio vrednovan za usvojeno znanje (vrednovanje naučenog). Potom je, zahvaljujući Dixit kartama, odrađen proces sustavnog i objektivnog utvrđivanja vrijednosti, učinkovitosti, korisnosti i utjecaja ovog projekta.

Učenici su dobili dva seta karata koje su postavljene tako da svi školarci dobro vide sve karte kako bi mogli uzeti onu koja će opisati kako su se osjećali tijekom provedbe aktivnosti.

Za ovu je aktivnost potrebno odvojiti minutu-dvije (ovisno o uzrastu učenika)  kako bi svi dobro promotrili sve karte i imali dovoljno vremena smisliti rečenicu kojom će argumentirati zašto su odabrali baš tu kartu. Potom imaju minutu-dvije da se uvjere da je upravo to karta kojom će najbolje izraziti svoje emocije. Potom se svaki učenik okreće grupi pokazujući svoju kartu i obrazlažući zašto je baš nju odabrao.

Važno je da svaki učenik kaže svoje mišljenje, a najvažnije je što odgovori nikada nisu isti kao kod klasičnog iznošenja mišljenja koje se najčešće svodi na izjave poput: „Bilo mi je lijepo“. Ovdje je nužno povezati slikovnu asocijaciju i osjećaj koji žele iskazati. Učenički su odgovori nakon našeg sata na otvorenom bili doista zanimljivi:

♦  Odabrao sam kartu sa suncem  jer sam danas sjajio od sreće baš kao sunce.

♦  Odabrao sam kartu pehara jer mi on simbolizira pobjedu, a moj je tim danas pobijedio.

♦  Karta s loptom je moj izbor jer me sve podsjećalo na igru, a zapravo smo puno toga naučili.

♦  Pokazala sam kartu sa zelenom travom i tratinčicama jer volim kad imamo nastavu izvan učionice.

Ovakav način vrednovanja naučenog kod učenika potiče ne samo kreativnost i maštu već i kritičko mišljenje. Nastavljamo provoditi ovakve metode rada sa svojim učenicima ne samo kako bismo ispitali u kojoj su mjeri zadovoljni odrađenim aktivnostima već i kako bi izrazili svoje osjećaje, iskazali pozitivne emocije i razgovarali o različitim temama.

Važno je imati na umu da je učenike najprije potrebno dobro upoznati s ovom metodom rada jer je izražavanje mišljenja vještina koju treba vježbati. Svako dodatno korištenje kartama za vrijeme nastavnih aktivnosti, tijekom prošle nastavne godine, pokazalo nam je da nam se učenici sve bolje izražavanju, a to je i ishod nastavnog predmeta Hrvatski jezik. Dixit karte doista su moćan alat koji je nama osvježio nastavu u svakodnevnom radu s učenicima.

■ Napisale: Samanta MATEJČIĆ ČOTAR i Dolores BELOČ ĆORKOVIĆ | OŠ Jurja Dobrile, Rovinj  ■