Kurikulum se temelji na konceptualnom razumijevanju i strukturiran je oko pet koncepata:
- Vrijeme i prostor
- Uzroci i posljedice
- Kontinuiteti i promjene
- Izvori i istraživanja prošlosti
- Interpretacije i perspektive
iz kojih proizlaze ishodi učenja. Ishodi za sve godine učenja razrađeni su po razinama usvojenosti koje su pokazatelj o napredovanju učenika tijekom učenja predmeta.
Kurikulum je manje opterećen upamćivanjem faktografije i osmišljen je tako da se postigne ravnoteža između stjecanja temeljnih znanja o prošlosti i razvoja vještina povezanih s istraživanjem prošlosti, kao i pregleda ključnih sadržaja i dubinske obrade odabranih tema. U konceptima i ishodima je fokus na razvoju konceptualnog i proceduralnog znanja čime se stvara okruženje za aktivno učenje.
U osnovnoj školi uveden je kronološko-tematski pristup, sadržaji i broj tema je reduciran čime se ostavlja dovoljno vremena za dublju obradu tema i savladavanje koncepata. Manji broj tema pogoduje temeljitijoj obradi i razvoju učeničkih vještina. Izbornost sadržaja te broja sati za obradu tema omogućuje veću autonomiju učitelja, a sudjelovanje u izboru i realizaciji tema potiče interes učenika.
- Učitelji dio satnice mogu prilagoditi potrebama školskog kurikuluma, odnosno obraditi odabrane sadržaje dublje, u korelaciji s drugim predmetima, uklopiti u školske projekte, izvanučioničku nastavu, itd.
U srednjoj školi uveden je tematski pristup kojim su sadržaji svrstani u tematska područja te reducirani u korist boljeg razumijevanja koncepata, tj. ostvarivanja ishoda učenja i poučavanja. Omogućena je veća izbornost i sloboda u kreiranju tema u čemu sudjeluju i učenici. Ponuđene su dijakronijske teme što omogućuje bolje razumijevanje događaja, pojava i procesa koji se proučavaju.
Snažno se naglašava hrvatska povijest u širem europskom i svjetskom okviru te se sugerira da se teme iz svjetske i hrvatske povijesti, gdje god je to moguće, rade na lokalnim i zavičajnim primjerima.
Posebno je naglašena važnost učenja o Domovinskom ratu i suvremenoj Hrvatskoj. Tako će u osnovnoj školi puno više nastavnih sati biti posvećeno ovoj važnoj temi. Na srednjoškolskoj razini jasno su predložene dvije teme:
1. Domovinski rat kroz iskustva pojedinaca
2. Franjo Tuđman i samostalna Hrvatska.
Učitelji i učenici će moći vrlo duboko ući u ovu tematiku na način da je obrađuju 30 i više nastavnih sati. [ Izvor: kurikulum.hr | Boris Jokić ]