Iz stranih medija
POUČAVAJTE ONO ŠTO VOLITE I VOLITE ONO ŠTO POUČAVATE
Volite li svoj predmet?
objavljeno: 23. svibnja 2021.

Učitelji koji vole ono što poučavaju zasigurno će imati uspjeha kod svojih učenika jer njihova povezanost s predmetom jednostavno je zarazna. Međutim, ne možemo uvijek biti krajnje oduševljeni svakim dijelom područja kojim se bavimo i potpuno je razumljivo da i nismo.

Ipak, postoji način da uvijek, baš uvijek, uspijemo pronaći put, kako do osobne zainteresiranosti za nastavni sadržaj, tako i do prijenosa te zainteresiranosti na svoje učenike.

U čemu je tajna, piše učitelj i autor Trevor Muir.  

Tekst Nadahnjuje li vas ono što poučavate? objavljen je na mrežnim stranicama učitelja Trevora Muira.

Poznajem profesora kemije (moj kolega Nate) koji, kada govori o izotopima, kao da izvikuje dobitne  brojeve na lutriji. Učenici u krilu ne skrivaju mobitel dok slušaju Nateove lekcije iz kemije. Naslonjeni su na svoje klupe i nagnuti prema naprijed izazvani uzbuđenjem i strašću kojom njihov učitelj isijava. Ulažu napor razumjeti o čemu govori natječući se pritom da to i dokažu jer znaju da, kada njegovo uzbuđenje dosegne vrhunac, slijedi onaj njegov poznati „plesni pokret“ i snažan usklik oduševljenja koji dopire i izvan učionice, sve do druge strane hodnika.

A nema boljega načina potaknuti ga da postigne taj stupanj oduševljenja nego pokazati mu da si razumio nešto iz njegova znanstvenoga područja.

Nate zna kako ono što poučava učiniti neodoljivim svojim učenicima.

Ima nešto u njegovim pokretima rukama, u crtanju po bijeloj ploči kada želi nešto predočiti, u promjenama u tonu i jačini glasa. Ne počinje svoje lekcije razmetljivo i s pretjerivanjem, nego – govoreći smirenim i opuštajućim glasom – gradi put prema vrhuncu koji ima svoj uzlet.

Odlazeći iz učionice po završetku Nateove nastave, nisu svi učenici neizmjerno zaljubljeni u kemiju, ali svi odlaze duboko osvjedočeni da Nate jest.

Učiteljeva strast prema predmetu nezaustavljivo je zarazna

Nateov tajni sastojak za postizanje neodoljivosti i vrhunske nastave krije se u tome što je duboko povezan sa svojim predmetom.

Nije stvar u tome da je vrhunski stručnjak u svemu što poučava, niti je svjetski poznat znanstvenik kojemu je lako razriješiti svaki i najmanji detalj iz područja kemije (iako, tko zna, moglo bi se i to dogoditi jednoga dana). Umjesto toga, Nate je oduševljen kemijom, sadržajem svojega predmeta, i stalo mu je da i drugi dožive barem dio te oduševljenosti.

Zna da postoji povezanost između učeničkoga razumijevanja sadržaja i njihova samopouzdanja, sposobnosti i uspjeha. To je vidljivo u načinima kako poučava i mnogi učenici s njim dijele iste osjećaje.

Osjećate li strast prema onomu što poučavate?

Je li sadržaj koji poučavate vrijedan uzbuđenja? Ako upravo odmahujete glavom u smjeru „nije“, vjerojatno je pravi trenutak da potražite vrijednost u predmetnim sadržajima. Postoje li u nastavnim sadržajima smisao i svrha za koje ste sigurni da će motivirati vaše učenike? Možete li pronaći novi kut gledanja na sadržaj koji vaši učenici sami ne bi mogli dokučiti?

Stvar je u tome da sve što u razredu poučavamo, trebalo bi u samoj esenciji imati određenu dozu nadahnuća i poticaja, u suprotnom tratimo vrijeme svojim učenicima. Odnosno, ne možemo li odrediti zbog čega bi naši učenici nešto trebali naučiti, zašto bi oni morali biti spremni uložiti svoje vrijeme učeći upravo to?

Naravno, nije sve ono što pružamo svojim učenicima u nastavi toliko veličanstveno da želimo zaurlati iz svega glasa i preplašiti prolaznika u hodniku. Hoću reći, ne mora sve što poučavamo biti krajnje uzbudljivo.

Jednom sam već spomenuo i ponovit ću i ovdje – nisam osobito oduševljen kada poučavam gramatiku. Prema mojem iskustvu, nije lak zadatak učenike oduševiti lekcijama iz uporabe zareza i tvorbe participa. Međutim, svjestan sam potrebe da moji učenici budu pismeni i da poznaju svoj jezik. I zato taj smisao i svrhu imam na umu kada proučavamo gramatičke sadržaje.

Svrha vodi prema strasti

Američki voditelj Mike Row u svojoj emisiji Dirty Jobs jednom je rekao: „Nikad se ne prepustite svojoj strasti, ali povedite ju sa sobom.“

Nisam siguran slažem li se potpuno s tom mišlju, da ne bismo smjeli potpuno slijediti ono za što osjećamo strast i oduševljenje, ali mislim da sam shvatio bit onoga što je rekao. Nisam oduševljen nastavom gramatike, ali sam predan cilju da moji učenici dobro ovladaju jezičnim znanjima i vještinama. Gramatika će im u tome pomoći. Zato se satima gramatike posvećujem s istim žarom kao i ostalima i nastojim svoju predanost prenijeti i svojim učenicima.

Nećete baš svaki dio sadržaja kojima se bavite na nastavi doživljavati s jednakim oduševljenjem, a to se od vas i ne očekuje. Ali uvijek možete potražiti svrhu i smisao u svemu što poučavate i dopustiti da to bude punjenje za vašu učiteljsku strast.

I tada postoje izgledi da će to doprijeti i do vaših učenika te – barem i u najmanjoj mjeri – pobuditi strast i u njima.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana MostarkićTrevor Muir, učitelj i autor koji na svojim mrežnim stranicama objavljuje pod motom: Vjerujem da svaki učenik ima potencijal za nešto veliko. I vjerujem da svaki učitelj može biti spreman otključati taj potencijal.SAD: Trevor Muir – mrežne stranice namijenjene dijeljenju ideja i spoznaja vezanih uz rad u učionici ■ izvornik: trevormuir.com