A u 2016. godini Međunarodna udruga za prevenciju samoubojstava registrirala je najviše poziva. Ta se brojka udvostručila u posljednjih pet godina.
Izvještaj dječjeg povjerenika za Ujedinjeno Kraljevstvo upozorio je da ondje živi više od 800 tisuća djece s psihičkim problemima, a mnogo njih potječe iz ranjivih obitelji. Problemi s kojima su ta djeca suočena uključuju roditelje ovisnike o alkoholu, uključenost u sustav socijalne skrbi kao i opasnosti koje donose ulične bande i moderno ropstvo.
Dok mentalno zdravlje djece postaje jedno od najvažnijih društvenih pitanja, mnogi su se učitelji našli na „prvoj crti bojišnice”. U 2017. 79 posto učitelja u osnovnim i srednjim školama izvijestilo je o povećanju stresa, tjeskobe i napadaja panike kod svojih učenika kao i porastu depresije, samoozljeđivanja i poremećaja prehrane. Međutim, bez posebnog osposobljavanja – koje trenutačno nije obvezatno – dobar dio onih koji rade u školama osjeća se nespremno za izazove s kojima su suočeni.
S OVIME NA UMU, U NASTAVKU TEKSTA PRONAĆI ĆETE PET NAČINA NA KOJE ŠKOLE MOGU POKUŠATI POMOĆI.
✿ 1 ✿ POČNITE PRIČATI O TOME
Mentalno zdravlje mora biti ugrađeno u školski kurikulum što će pomoći povećati razumijevanje i smanjiti stigmu povezanu s mentalnim problemima. Bez toga učenici možda nisu svjesni da se njihovo mentalno zdravlje pogoršava i osjećaju se posramljeno kad zatraže pomoć.
Ako učenici i učitelji počnu češće i otvorenije pričati o mentalnom zdravlju, probleme će tad biti lakše ranije prepoznati, a to će pomoći izgraditi znanje i razumijevanje učenika o tom problemu.
U idealnom slučaju, o mentalnom zdravlju moramo pričati na isti način na koji pričamo o potrebi za tjelovježbom ili zdravoj prehrani, zbog toga što istraživanja pokazuju da učenici imaju podršku kad škole usvoje sveobuhvatan pristup raspravi o mentalnom zdravlju, uključujući one učenike koji već pate od psihičkih poremećaja.
✿ 2 ✿ STVORITE SIGURAN PROSTOR
Učenici postižu bolji uspjeh u školi kad se osjećaju sigurno – to znači pobrinuti se da incidenti poput vršnjačkoga nasilja budu što rjeđi i da ih se pravodobno rješava, uključujući i sve češće incidente virtualnoga zlostavljanja.
Dokazi također pokazuju da pozitivnom mentalnom ozračju u školi pridonosi kad učenici imaju osjećaj pripadnosti, kad imaju dobre odnose s vršnjacima i učiteljima te kad ima tko saslušati njihove probleme.
✿ 3 ✿ PODRŠKA ZA SVE
Svi u školi, od učitelja do pomoćnika i ukupnoga školskog osoblja, imaju ulogu u poboljšanju školskog okruženja – i njegova otvaranja prema raspravama o mentalnom zdravlju.
Međutim, oni mogu to napraviti samo ako su i sami zdravi i imaju podršku svojih kolega. Vođenje računa o blagostanju školskog osoblja samo po sebi može imati pozitivan utjecaj na učenike. A istraživanja pokazuju da školsko osoblje osposobljeno u području mentalnog zdravlja ima više samopouzdanja pri pružanju podrške učenicima. Isto istraživanje također pokazuje da je ovo dodatno osposobljavanje u području mentalnog zdravlja također pomoglo pojačati otpornost osoblja i njihovo zadovoljstvo na radnome mjestu.
✿ 4 ✿ POBRINITE SE DA UČITELJI ZNAJU KAKO POMOĆI
Ravnatelji bi trebali zahtijevati osposobljavanje u području mentalnog zdravlja za sve nove učitelje. A prije nego što škola zaposli novog učitelja, ravnatelj bi trebao provjeriti je li učitelj osposobljen u području mentalnog zdravlja. To bi moglo uključivati razumijevanje rizika i faktora otpornosti za svoje učenike, kako uočiti znakove narušenoga mentalnog zdravlja, te kako pružiti podršku i pomoći učenicima s rizikom od narušenoga mentalnog zdravlja.
Time će svi novi učitelji imati osnovno razumijevanje o izazovima mentalnog zdravlja s kojima će biti suočeni te lakše pomoći učenicima kojima je potrebna takva pomoć.
✿ 5 ✿ SHVATITE DA JE POTREBNO CIJELO SELO…
Paziti na mentalno zdravlje djece nije nešto što može biti napravljeno u malim razmjerima, to uključuje pomak u načinu na koji svi ne samo rade zajedno već i komuniciraju o problemima.
Dobra je vijest to da postoji mnogo dodatnih stvari koje škole već rade u ovom području, uključujući rad s roditeljima i dodjeljivanje mentora ranjivim učenicima. Mnoge su škole također uvele vršnjačko mentorstvo, u kojem su djeca udružena sa starijom djecom koja mogu paziti na njih.
Vođenje izvannastavnih društvenih aktivnosti za učenike također može imati pozitivan utjecaj na učenike, jer im nudi prostor u kojem mogu osvijestiti svoje emocije i razviti strategije za rješavanje problema s kojima su suočeni.
………………
NAPOMENA
- Portal The Conversation neovisni je izvor vijesti i stavova koji potječu iz akademske i istraživačke zajednice. Naš tim profesionalaca surađuje sa sveučilištima i istraživačkim institutima te stručnjacima koji svoje znanje žele podijeliti sa širom publikom.
- Izvor: theconversation.com