Iz školskog svijeta
♦ OŠ ŽNJAN-PAZDIGRAD I OŠ LOKVE – GRIPE | SPLIT ♦
Fizika eksperimentalno: Od hipoteze do spoznaje
objavljeno: 28. rujna 2025.

Eksperimentalno istraživanje u fizici od vitalne je važnosti za razvoj znanosti  omogućujući nam objektivno razumijevanje prirodnih zakona, opažanje i kontrolirano testiranje.

Cilj je eksperimentalnog istraživanja potvrditi ili opovrgnuti teorije, modele ili hipoteze koje opisuju kako se ponašaju materija i energija u različitim uvjetima.

Međuškolska suradnja OŠ Žnjan-Pazdigrad te OŠ Lokve – Gripe iz Splita na eksperimentalnom istraživanju iz fizike u sedmom razredu pokazala se iznimno korisnom za učenike dijeljenjem resursa, metoda i ideja. Osim što je olakšala razumijevanje fizike tijekom praktičnog rada, potakla je kritičko mišljenje i komunikacijske vještine razvijajući suradnički duh među učenicima. Učenici su istraživanja proveli kod kuće.

Teme su eksperimentalnih istraživanja:

♦ Određivanje debljine novčića (1 cent, 2 centa ili 5 centi – pomoću ravnala)

♦ Mjerenje površine otiska dlana

Određivanje gustoće utega/matice.

Nakon provedenih istraživanja učenici su napisali izvješća o provedenim istraživanjima.

ELEMENTI ISTRAŽIVANJA SU BILI:

uvod  

hipoteza – pretpostavka

eksperimentalna procedura

izračunavanje i rezultati

zaključak

izvori znanja i literatura.

Učenici su podatke prikazivali tablično i grafički, opisivali postupak istraživanja i prikazivali postupak računanja koristeći se oznakama fizičkih veličina i pripadnih mjernih jedinica. Korake su u istraživanju fotografirali i fotografije prilagali svojim izvješćima. Na temelju su istraživanja na kraju trebali izvesti valjani zaključak.

Međuškolska je suradnja u eksperimentalnom istraživanju učenicima pomogla razumjeti kako se teorija primjenjuje u stvarnim eksperimentima potičući ih na daljnje istraživanje i znanstveno razmišljanje.

Najviše su poteškoća naši školarci imali pri postavljanju hipoteze, ali i grafičkog prikaza podataka. Budući da do sada nisu radili sličan oblik samostalnog rada, pisanje izvješća za njih je predstavljalo izazov i priliku za razvoj novih vještina.

 Napisale: Martina SULE, prof. fizike i tehničke kulture | OŠ Žnjan-Pazdigrad, Split  Miranda JOVANOVIĆ, prof. matematike i fizike | OŠ Lokve-Gripe, Split