
Eksperimentalno istraživanje u fizici od vitalne je važnosti za razvoj znanosti omogućujući nam objektivno razumijevanje prirodnih zakona, opažanje i kontrolirano testiranje.
Cilj je eksperimentalnog istraživanja potvrditi ili opovrgnuti teorije, modele ili hipoteze koje opisuju kako se ponašaju materija i energija u različitim uvjetima.
Međuškolska suradnja OŠ Žnjan-Pazdigrad te OŠ Lokve – Gripe iz Splita na eksperimentalnom istraživanju iz fizike u sedmom razredu pokazala se iznimno korisnom za učenike dijeljenjem resursa, metoda i ideja. Osim što je olakšala razumijevanje fizike tijekom praktičnog rada, potakla je kritičko mišljenje i komunikacijske vještine razvijajući suradnički duh među učenicima. Učenici su istraživanja proveli kod kuće.
Teme su eksperimentalnih istraživanja:

♦ Određivanje debljine novčića (1 cent, 2 centa ili 5 centi – pomoću ravnala)

♦ Mjerenje površine otiska dlana

♦ Određivanje gustoće utega/matice.
Nakon provedenih istraživanja učenici su napisali izvješća o provedenim istraživanjima.
ELEMENTI ISTRAŽIVANJA SU BILI:
♦ uvod
♦ hipoteza – pretpostavka
♦ eksperimentalna procedura
♦ izračunavanje i rezultati
♦ zaključak
♦ izvori znanja i literatura.
Učenici su podatke prikazivali tablično i grafički, opisivali postupak istraživanja i prikazivali postupak računanja koristeći se oznakama fizičkih veličina i pripadnih mjernih jedinica. Korake su u istraživanju fotografirali i fotografije prilagali svojim izvješćima. Na temelju su istraživanja na kraju trebali izvesti valjani zaključak.
Međuškolska je suradnja u eksperimentalnom istraživanju učenicima pomogla razumjeti kako se teorija primjenjuje u stvarnim eksperimentima potičući ih na daljnje istraživanje i znanstveno razmišljanje.
Najviše su poteškoća naši školarci imali pri postavljanju hipoteze, ali i grafičkog prikaza podataka. Budući da do sada nisu radili sličan oblik samostalnog rada, pisanje izvješća za njih je predstavljalo izazov i priliku za razvoj novih vještina.
■ Napisale: Martina SULE, prof. fizike i tehničke kulture | OŠ Žnjan-Pazdigrad, Split ■ Miranda JOVANOVIĆ, prof. matematike i fizike | OŠ Lokve-Gripe, Split ■