Aktualno
■ OCJENE I OCJENJIVANJE ■
Jesu li ocjene samo brojke?
objavljeno: 8. lipnja 2023.

„Premda su ocjene bitne, one ne bi smjele biti u odnosu izravne proporcionalnosti s osjećajem vlastite vrijednosti. Ocjene su brojčani izrazi obrazovne izvrsnosti i odgovornosti, no one ne određuju nečije vrijednosti i ukupno znanje. Ne bismo ih smjeli smatrati nečim o čemu nam ovisi život.“

Ocjene i ocjenjivanje vječan su kamen spoticanja svih obrazovnih sustava. Kakav je utjecaj ocjena na budućnost učenika? Koliko su povezane s osjećajem vlastite vrijednosti?

O tome piše suradnica portala Medium pod imenom Jénica Noelle.

Članak Are Grades Really Just Numbers? objavljen je na portalu Medium.

Takva pojednostavljena tvrdnja izaziva brojne reakcije kod učenika svih vrsta. Uzbuđenje. Nesigurnost. Nestrpljivost. No ponajprije – strah.

No, što je toliko posebno u listu papira na kojem je ispisana dvoznamenkasta brojka u prostoru za ocjene? Zar ocjenjivanje obrazovnih postignuća uistinu ima tako velik utjecaj na učenikovu budućnost? Ili su to tek brojke koje ne mogu odrediti nečiji usud?

Učenike se gura u lov na petice

Stoljećima se ocjene studiozno računaju kako bi se njima izrazili ukupni učenikovi obrazovni dosezi. U aktualnu trenutku, one obuhvaćaju razinu postignuća u nekoliko kategorija – u prvome redu u stupnju uspješnosti u izvršavanju obrazovnih zadataka, pisanim radovima i tromjesečnim ispitima. Kako je uobičajeno, učenike se (već u prvome razredu) ohrabruje na lov na 90-postotnu i višu uspješnost na ispitima [lov na petice – nap.] kako bi dospjeli pod svjetla pozornice na kraju nastavne godine – primili odlikovanja, nagrade i svjedodžbe koji će potvrditi mjesece teškoga rada i odricanja.

Većinom, visoko ocijenjeni učenici pronalaze put u moru mogućnosti – nudi im se i nekoliko školarina za daljnje obrazovanje te imaju mogućnost birati i sveučilišta. U realnu svijetu, poslodavci vide visok potencijal među diplomantima s visokim ocjenama. A kako ocjene odražavaju obrazac predanosti i radnih napora, takvi se učenici i studenti smatraju osobama od povjerenja. Ukratko, što učenik ima više ocjene, vjerojatnije je da će uspjeti.

Eh, kad bi bilo tako jednostavno.

Lovci na ocjene zarobljeni su u besciljnu labirintu

Naime, marljivo učenje, izvrsne ocjene i postignute nagrade ne znače put na kojem nema turbulencija i stradanja. Društvena očekivanja, pritisci obitelji – da spomenem tek poneke  – znače ropstvo mnogih učenika dok bivaju gurnuti u besciljni labirint u slijepoj potrazi za savršenim ocjenama. Na tom putu učenici su obuzeti visokom uznemirenošću i tegobama u području mentalnoga zdravlja koji gutaju ono što je preostalo od njihove nade i pozitivnosti. Kako bi se probili kroz nerazmrsive labirintske hodnike, neki od njih utječu se nečasnim postupanjima kao što je varanje te drugim neprimjerenim praksama koje mogu povrijediti kako njih, tako i druge ljude.

A obrazovanje takvim nije zamišljeno.

O ocjenama ne ovisi naš život, ali – istodobno – nisu ni samo brojke!

Premda su ocjene bitne, one ne bi smjele biti u odnosu izravne proporcionalnosti s osjećajem vlastite vrijednosti. Ocjene su brojčani izrazi obrazovne izvrsnosti i odgovornosti, no one ne određuju nečije vrijednosti i ukupno znanje. Ne bismo ih smjeli smatrati nečim o čemu nam ovisi život.

Usprkos tomu, krilatica „Ocjene su samo brojke“ ne bi se smjela upotrebljavati kao mantra ili opravdanje za zabušavanje u školi. Na želju za postizanjem visokih ocjena u školi ne bi trebalo gledati kao na nezdravu kompetitivnost ili razmetljivost. Mi, učenici i studenti, pozvani smo iz dana u dan ispunjavati obrazovne obveze i logično je da ćemo dati sve od sebe da to i postižemo. Uostalom, već mala ulaganja mogu uroditi velikim pobjedama – a to je najbolji način da se odužimo svima, osobito obitelji koja nas je podupirala.

Mijenjamo svoje živote na načine koji ne ovise samo o ocjenama

Kako izreka kaže: „Svatko upravlja svojim brodom.“ Imamo moć promijeniti svoje živote na mnoge načine koji ne ovise isključivo o ocjenama. Ključ uspjeha je u pronalasku cjeloživotne strasti za učenjem a da pritom ne zanemarujemo i druge temeljne dijelove života – riječi, djela, i stav.

Na kraju krajeva, ništa nije bolje od spoznaje da smo ostali vjerni samoj biti onoga čemu težimo.

Koliku ulogu imaju ocjene u životu učenika, koliko utječu na njihovu budućnost? Povezuju li se ocjene s osjećajem vlastite vrijednosti? Svoja iskustva, razmišljanja i spoznaje možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice (iznimno) uređen i prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■ Jénica Noelle – suradnica portala Medium ■ SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE: Medium – portal koji objavljuje članke i promišljanja s temama iz različitih područja života ■ izvornik: medium.com  ■