Aktualno
OSNOVNA ŠKOLA LOVAS
Laskavo prosymo, dragi prijatelji!
objavljeno: 16. ožujka 2022.

Nakon što smo početkom ožujka obaviješteni da u naše srijemsko mjesto dolaze dvije ukrajinske obitelji odlučili smo napraviti sve što je potrebno kako bi se naši „gosti“ osjećali ugodno i prihvaćeno.

Iskustva iz prošlosti, koja još uvijek nosimo u sjećanju i koja nas u mislima vrate u tužne događaje od prije trideset godina, dodatno su nas potaknula da u mjestu i školi stvorimo sve preduvjete za siguran prihvat dvije obitelji koje su bježeći od ratnih događanja sklonište najprije pronašle u Vukovaru, a zatim su 7. ožujka smještene u dvije obiteljske kuće u Lovasu.

Naše smo nove prijatelje upoznali u srijedu 9. ožujka kada su u školu došli u pratnji svojih majki i prevoditeljice koja nam je pomogla razbiti početnu tišinu i mogući strah od nove sredine i izazova školovanja na nepoznatom jeziku. Vrlo brzo, zahvaljujući školskoj knjižničarki Marini Ivakić i ostalim djelatnicima škole, naši su se novi prijatelji Jegor, Serhij, Katerina, Karolina, Arina i Sonja u školi počeli osjećati ugodno te su u srijedu i četvrtak svladali osnovne izraze i fraze na hrvatskom jeziku.

Za njih smo pripremili kartice na dvama pismima – ukrajinskoj ćirilici i latinici te na ukrajinskom i hrvatskom jeziku. Zahvaljujući suradnji s Katedrom za ukrajinski jezik i književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, kartice je pregledala i lektorirala dr. sc. Tetyana Fuderer. Karticama su se koristili i naši učenici kako bi i oni naučili poneki izraz na ukrajinskom jeziku.

Naš je prvi tjedan druženja prošao u svladavanju osnova latinice, igri, upoznavanju i druženju. Cilj je bio naše prijatelje uvjeriti da ćemo biti tu za njih i pomoći im svladati sve izazove koje donosi novi početak. Lijepo je bilo vidjeti da su se svi zaposlenici i učenici škole aktivno uključili i da bez obzira na jezičnu barijeru komuniciraju s učenicima i pripremaju za njih odgovarajuće nastavne aktivnosti.

U ponedjeljak 14. ožujka naši su prijatelji počeli pohađati redovnu nastavu te smo ih razveselili školskim torbama i školskom opremom. Sukladno uzrastu Jegor i Karolina upisali su 1. razred, Arina i Sonja 4. razred, a Katerina i Serhij  8. razred. Budući da je Serhij srednjoškolac, do pronalaska odgovarajuće srednje škole ostat će s nama kako bi što brže svladao osnove hrvatskog jezika i pisma.

Iako smo ubrzo dobili  preporuke za inkluziju učenika, izbjeglica, s vama želimo podijeliti neke praktične savjete za što uspješniji i lakši početak rada s novim učenicima koji dolaze iz Ukrajine:

♦  Neka prvi susret protekne u opuštenoj atmosferi i neobaveznom druženju u prostoru školske knjižnice.

♦  Bilo bi dobro za prvi susret s učenicima i roditeljima osigurati prevoditelja kako biste omogućili da roditelji i učenici dobiju sve važne informacije na materinskom jeziku (raspored, dolazak i odlazak iz škole, epidemiološke mjere, organizacija nastave i sl.).

♦  Za prvi susret pripremite i obrazac u koji roditelji mogu upisati ime i prezime učenika, datum rođenja, poznaju li latinicu i neki strani jezik, imaju li neke specifične potrebe ili medicinske probleme (alergije, kronične bolesti).

♦  Potaknite sve nastavnike i djelatnike na suradnju, razmjenu ideja i informacija – školski će kolektiv izazov lakše prevladati ako radi timski i organizirano, pripremite materijale koji će biti prilagođeni potrebama učenika, izbjeglica.

♦  U početku je potrebno puno strpljenja kako bi potaknuli nove učenike na sudjelovanje u nastavnim aktivnostima, nemojte odustati i budite uporni.

♦  Iako vas ne mogu u potpunosti razumjeti, govorite sporije jer će učenici lakše usvojiti nove riječi i izraze kojima se koristimo u učionici.

♦  Svakako prijavite stručnoj službi škole ako primijetite da su učenici potišteni, neraspoloženi ili uplakani; ako je potrebno, učenici mogu i ranije otići iz škole.

♦  Svakodnevno komunicirajte s roditeljima i razvijajte odnos povjerenja; neka se osjećaju dobrodošli i slobodni reći vam ako im je potrebna neka pomoć.

♦  Ako imaju želju, roditelji mogu provesti neko vrijeme na nastavi sa svojom djecom (osobito učenicima razredne nastave), ponekad se zbog traumatičnih iskustava roditelji teško odvajaju od djece.

♦  Administrativne obveze i potrebnu dokumentaciju rješavajte „u hodu“,neka administracija ne bude prepreka za što brže uključivanje učenika u nastavu.

Želim prije svega zahvaliti svim djelatnicima Osnovne škole Lovas koji su pokazali izrazitu empatiju i spremnost pomoći učenicima i roditeljima iz Ukrajine te se svakodnevno trude da nastavu prilagode našim novim prijateljima. Zahvaljujem i mještanima i općinskim djelatnicima s kojima surađujemo kako bismo našim prijateljima svaki dan učinili ljepšim, kolegici Lesyi Mudri iz Osnovne škole Čakovci koja nam je pomogla kao prevoditeljica na samom početku, kolegici Aniti Damjanović koja mi je pomogla u izradi kartica za učenike i kolegici Ivani Kovač koja je uvijek spremna organizirati i pripremiti donacije koje nam itekako znače. Zahvaljujem Školskoj knjizi na donaciji školske opreme koja je razveselila učenike i koja će im poslužiti da uspješno započnu svoj školski život u Hrvatskoj.

■  Piše: Marko Brajković, prof. |  ravnatelj Osnovne škole Lovas ■